Svar: Amning af 3 måneder gammel dreng.

18. september 2006

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Amalie

Først vil jeg sige at jeg synes det er synd, hvis du begynder at give modermælkserstatning, da det lyder som om du har masser af mælk.

Umiddelbart tænker jeg at der kan ske 2 ting. Det mest umiddelbare er, at du har så meget mælk, at det strømmer ud, ja direkte sprøjter ned i munden på Lasse, i en fart, som gør at han slet ikke kan følge med. Så bliver han irriteret og slipper, tager fat, det sprøjter, brystet er vådt, det er svært at få ordentligt fast, så bliver han irriteret igen osv.

Om natten sker det samme, men her er han træt på en anden måde og slapper derfor også mere af. Han orker måske ikke at 'brokke sig' og ligger så bare og synker, synker, synker og sover. Om dagen er han lidt mere temperamentsfuld.

Det kan også være det modsatte, at han simpelthen synes mælken nogle gange løber for langsomt. Det tager måske lidt tid, før nedløbsrefleksen går igang og så bliver han utålmodig, hiver i vorten, slipper, tager fat, slipper osv.

Hvis det handler om et overfyldt bryst, så hjælper det nogle gange at malke lidt ud. Lige tage toppen, som er den lidt ...

Annonce

... vandholdige mælk og så lægge til bagefter. Så er spændingen ikke helt så stor, og mælken løber i et lidt mere roligt tempo. Det kan også nogle gange hjælpe at lægge til i forskellige stillinger og det kan derfor være en god idé at du f.eks. ligger ned at amme også om dagen, på samme måde som du f.eks. gør om natten.

Hvis det handler om en langsom nedløbsrefleks, så kan det også nogle gange være en god idé at malke lidt først. Så får du sat gang i systemet og får mælken til at løbe. Samtidig virker det også nogle gange at have lidt mælk i en lille sprøjte ved mundvigene, så når han slipper, så kan du sprøjte lidt ind i munden på ham og han kan mærke der er noget at komme efter og tager så fat igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

De fleste børn vil have brug for 6 måltider om dagen (= ca hver 4 time) i forhold til den alder Lasse har. Men du må se på hvordan han trives. Det vil sige om han tisser godt, om han tager flot på i vægt og om han generelt virker glad og tilfreds. Hvis han gør det, så kan det jo sagtens være acceptabelt med mindre amning.

Håber ovenstående kan hjælpe dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder