Svar: Stoppe med amning

12. oktober 2023

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og alle dine tanker - og velkommen til :) Det er rigtig godt, du skriver, for naturligvis kan vi finde en løsning, så du kan stoppe amning, og din dreng stadig føle sig tryg og sikker!

Med den alder din dreng har, så kan du ikke gå ud fra, at han selv vil sige fra overfor amning. Det er en beslutning, som du skal tage, og det er en okay beslutning at tage. Du har brug for at kunne få din medicin, og du har ammet din dreng rigtig længe. Der er intet i vejen for, at amningen stopper nu, og du skal huske dig selv på, at det er brystet, som din dreng skal undvære, det er ikke mor. Mor og bryst er to forskellige ting (hvilket han godt ved, med den alder han har), og selvom du ikke tilbyder brystet mere, så er du der naturligvis stadig for ham.

Det betyder dog ikke, at du skal tage en kold tyrker og fra den ene dag til den anden slutte amningen helt. Det lyder for mig som om, at I begge vil trives bedst, hvis du kan begynde at trappe gradvist ud af amning. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det vil påvirke dig, hvis jeres dreng bliver for grædende og ked af det, og for at du kan være i det og rumme dette, så tænker jeg, at I er nødt til at tage det lidt i etaper:)

I første omgang vil jeg anbefale jer, at I begynder at indføre begrebet "slut" i hverdagen. Det kan være, når I f.eks. sidder og læser i en bog, så siger I f.eks. "slut, historien er slut", og bogen klappes sammen. Det kan være ved måltiderne "slut, tallerkenen er tom, der er ikke mere mad, slut", eller "vandglasset er tømt, slut med vand" osv. Så han på den måde begynder at få lidt fornemmelse for, hvad "slut betyder". I må samtidig gerne gestikulere "slut" med hænderne.

Derudover så skal I indføre en ny trøst og beroligelse - som stille og roligt skal erstatte brystet. Det kan være en bamse, kanin, en slaskedukke, en aflagt t-shirt af mors eller lignende. Noget, som I tænker vil kunne give ham ro, og som han vil kunne knytte sig til. Denne substitut skal følge ham fast - den skal være med i dagplejen, bruges når han puttes til lur, være der når han er ked af det, når han kommer hjem og er træt, sidder på skødet, har brug for at putte lidt, være der om aftenen, når han skal sove - i autostolen, klapvognen osv. Den skal følge ham som en ny fast ven, der bare altid er der. Måske har han allerede noget, som kan bruges.

Og stille og roligt så skal amningerne trappes ud. Det betyder, at han skal ammes på et bestemt tidspunkt, men ikke flere gange dagligt, og det er dig, som bestemmer, hvornår på dagen amningen stadig er god for jer. Jeg vil anbefale, at du forsøger at fornemme, hvilken amning der betyder mest for ham - og så er det den amning, som du holder fast i. Måske er det amningen om eftermiddagen, når I kommer hjem efter at have været adskilt, måske er det amningen om aftenen, før han skal puttes, måske er det amningen midt nat, som gør at han kan sove videre, og I alle får jeres nattesøvn... Du beholder ...

Annonce

... den ene amning, som er vigtigst.

Men overfor de øvrige amninger bruger du ordet "slut", gestikulerer "slut med hænderne", og så tilbyder du ham noget andet. Hvis han søger brystet, fordi han har brug for mælken, så anerkender du dette og siger "er du tørstig, se her skat, her er et glas dejlig mælk" og tilbyder ham en kop letmælk i stedet. Hvis han har brug for nærheden, så tager du ham på skødet, sidder med ham, lader ham mærke, at du stadig er der. Og her bruges bamsen (eller hvad I nu har valgt) også. Så hans beroligelse og trøst også skabes af denne. Hvis han søger brystet, fordi han kender sig lidt, så find på noget mere spændende og sjovt at lave, så opmærksomheden kommer væk fra brystet, så han bliver afledt.

Har han brug for at stikke hånden ind under din bluse og mærke på brystet, så er det okay lige nu. Det vigtiste er, at han ikke ammes, så du kan få din medicin. Du er der for ham, han har sin mor hele tiden, du er ikke forsvundet. Hud mod hud kontakten er, præcis som da han var lille, med til at berolige ham. Derfor er det dejligt for ham, at han kan stikke hånden ind under blusen og mærke dig på denne måde.

Du kan dog også indføre anden hud-kontakt. Du kan f.eks. indføre en rutine, hvor han efter bad får lidt massage, bliver smurt med lidt creme osv. og på den måde mærker dig tæt på. Det vil også gøre, at han føler, at du ser ham og er der for ham og elsker ham højt. Det kan være en ny måde for jer at have fysisk kontakt og nærhed, hud-mod-hud kontakt på, som så naturligt også stille og roligt tager mere og mere over og på sigt erstatter behovet for hånden under blusen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han bliver ked af det, når du fortæller ham, at amningen er slut, så må du gerne sætte ord på, at du er der. Du kan f.eks. sige "jeg er lige her, jeg passer på dig skat, det er helt okay, sååå min skat", så han hører direkte, at du naturligt er der for ham, også selvom du ikke længere tilbyder ham brystet. Og så du viser ham, at selvom han bliver ked af det, så kan du stadig rumme ham og hans følelser, og det er helt okay.

Når han mærker, at brystet pludselig er slut, at den mulighed ikke er der, så vil han blive ked af det eller forvirret. Han vil have svært ved at forstå det, og det er helt naturligt, at han reagerer - han skal reagere, men det er okay. Det betyder ikke, at du ikke kan stoppe med at amme ham nu. En amning dagligt vil stadig give ham den ekstra nærhed, og efter kort tid, så stopper denne amning naturligt også.

Du skal naturligvis blive ved med at give ham alle de kram og kys, og al den kærlighed, som du kan, så du viser ham, at jeres forhold stadig er tæt og stærkt - også selvom amningen nu stopper. At stoppe amning vil ikke sætte varige spor i ham:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver det lille kærlige skub til at få stoppet på en måde, hvorpå I begge kan være en del af processen og være okay med det:)

Rigtig meget held og lykke med projekt ammestop :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder