Brev:
Stoppe med amning
12. oktober 2023
Alder:
21 mdr.
Stoppe med amning
Kære Helen,
Jeg har netop meldt mig ind, fordi jeg har svært ved at finde hjælp til, hvordan jeg får stoppet med at amme.
Jeg havde aldrig troet, at jeg ville amme vores søn så længe, men fordi han finder så meget tryghed i det, har jeg ikke kunne finde ud af, hvordan jeg stopper.
Mit problem er, at jeg allerede 6 måneder efter fødsel udviklede perioral dermatitis, der blev ret slemt. Med ventetid på at kunne komme til hudlæge, kom jeg først i en behandling, der havde lidt effekt, da min søn var omkring 1 år og skulle starte i daginstitution. Her havde han en lang og svær indkøring, som ledte til at vi måtte skifte dagpleje efter at have forsøgt indkøring i 1½ måned. Han er nu glad for at være dér, hvor han er.
Den behandling der virker for mit dermatitis, så det forsvinder helt, kan jeg ikke få mens jeg ammer. Derfor kan jeg lige nu kun få antibiotikakure, som kan tage en del af rødmen i huden i en periode, men det spreder sig igen efter noget tid.
Min søn er nu 2 dage fra at være 21 måneder gammel. Den information jeg kan finde online omkring ammestop er tydeligvis for, når barnet er langt yngre og amninger er mere skemalagte. Min søn ammer, når han har behovet og det kan lade sig gøre (dvs. jeg ammer ikke ude i det offentlige rum eller når vi er sammen med andre mennesker ud over barnets far, fordi jeg ikke er tilpas i det).
Ud over amning, vil min søn rigtig gerne ofte have en hånd på mit bryst. Derfor stikker han ofte hånden ned i min bluse, når vi er nogen steder eller bare når vi er herhjemme, eller han hiver op i min bluse og bliver frustreret, når jeg ikke giver ham lov. Det er ikke altid, at det resulterer i amning, det kan også være, at han bare har brug for at lægge sit ansigt ind mod mit bryst. Bare det at se brystet, kan også nogle gange være en trøst.
Jeg siger bryst, fordi jeg kun kan amme på det ene bryst. Min søn havde problemer med at kunne dreje nakken til den ene side efter en fødsel, hvor det skulle gå stærkt, fordi de var bekymrede for hans velbefindende. Efter nogle måneder fik vi styr på nakken, men aldrig amningen på det andet bryst. Han har derfor fået både bryst og MME inden han kunne spise fast føde.
Min mand mener, at jeg blot skal være hård og lukke helt af for amningen, men fordi det i så høj grad handler om tryghed, vil jeg gerne forsøge om det kan gøres mere nænsomt. På min side af familien har vi nogle angstproblematikker og jeg har selv haft en del angst som barn. Derfor er jeg bange for, om jeg kan komme til at skubbe vores søn ud over, hvad han kan klare uden det sætter sig som varige spor.
Er der dog ikke en måde man kan trappe ud af amningen på uden at min søn skal føle, at jeg nægter ham den tryghed, som han søger?
Jeg håber virkelig, at du har nogle gode tips og råd til, hvordan vi kommer videre.
Mange tak og venlig hilsen
Den utilsigtede langtidsammer