Stoppe med amning

12. oktober 2023

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Stoppe med amning

Kære Helen,

Jeg har netop meldt mig ind, fordi jeg har svært ved at finde hjælp til, hvordan jeg får stoppet med at amme.
Jeg havde aldrig troet, at jeg ville amme vores søn så længe, men fordi han finder så meget tryghed i det, har jeg ikke kunne finde ud af, hvordan jeg stopper.

Mit problem er, at jeg allerede 6 måneder efter fødsel udviklede perioral dermatitis, der blev ret slemt. Med ventetid på at kunne komme til hudlæge, kom jeg først i en behandling, der havde lidt effekt, da min søn var omkring 1 år og skulle starte i daginstitution. Her havde han en lang og svær indkøring, som ledte til at vi måtte skifte dagpleje efter at have forsøgt indkøring i 1½ måned. Han er nu glad for at være dér, hvor han er.

Den behandling der virker for mit dermatitis, så det forsvinder helt, kan jeg ikke få mens jeg ammer. Derfor kan jeg lige nu kun få antibiotikakure, som kan tage en del af rødmen i huden i en periode, men det spreder sig igen efter noget tid.

Min søn er nu 2 dage fra at være 21 måneder gammel. Den information jeg kan finde online omkring ammestop er tydeligvis for, når barnet er langt yngre og amninger er mere skemalagte. Min søn ammer, når han har behovet og det kan lade sig gøre (dvs. jeg ammer ikke ude i det offentlige rum eller når vi er sammen med andre mennesker ud over barnets far, fordi jeg ikke er tilpas i det).

Ud over amning, vil min søn rigtig gerne ofte have en hånd på mit bryst. ...

Annonce

... Derfor stikker han ofte hånden ned i min bluse, når vi er nogen steder eller bare når vi er herhjemme, eller han hiver op i min bluse og bliver frustreret, når jeg ikke giver ham lov. Det er ikke altid, at det resulterer i amning, det kan også være, at han bare har brug for at lægge sit ansigt ind mod mit bryst. Bare det at se brystet, kan også nogle gange være en trøst.

Jeg siger bryst, fordi jeg kun kan amme på det ene bryst. Min søn havde problemer med at kunne dreje nakken til den ene side efter en fødsel, hvor det skulle gå stærkt, fordi de var bekymrede for hans velbefindende. Efter nogle måneder fik vi styr på nakken, men aldrig amningen på det andet bryst. Han har derfor fået både bryst og MME inden han kunne spise fast føde.

Min mand mener, at jeg blot skal være hård og lukke helt af for amningen, men fordi det i så høj grad handler om tryghed, vil jeg gerne forsøge om det kan gøres mere nænsomt. På min side af familien har vi nogle angstproblematikker og jeg har selv haft en del angst som barn. Derfor er jeg bange for, om jeg kan komme til at skubbe vores søn ud over, hvad han kan klare uden det sætter sig som varige spor.

Er der dog ikke en måde man kan trappe ud af amningen på uden at min søn skal føle, at jeg nægter ham den tryghed, som han søger?

Jeg håber virkelig, at du har nogle gode tips og råd til, hvordan vi kommer videre.

Mange tak og venlig hilsen

Den utilsigtede langtidsammer

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder