Svar: Hurtig afvænning fra bryst

23. august 2023

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kære du

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres situation og alle dine tanker :)

Jeg er rigtig glad for, at du har sendt dit spørgsmål, for den problemstilling du beskriver, er en meget vigtig problemstilling, som vi generelt er nødt til at gøre os nogle overvejelser omkring - både i forhold til de mødre, som er nødt til at starte arbejde efter ca. ½ år og også i forhold til de fædre, som nu skal på øremærket barsel.

De officielle anbefalinger er, at børn ammes fuldt, til de er omkring 6 måneder, og ammes delvist til de er 12 måneder. Det kan være rigtig svært at følge denne anbefaling, hvis mor skal vende tilbage til arbejde f.eks. i 6 måneders alderen. Hvis barnet indtil da er ammet fuldt, så vil det ofte være rigtig svært at få barnet til at acceptere en flaske, og stopper mors barsel på dette tidspunkt, så er man derfor ofte nødt til at vænne barnet til flaske i en meget tidlig alder - og dermed gå imod de officielle anbefalinger.

Samtidig står du nu i en situation, hvor dagplejer beder dig om at stoppe amning, så hun har mulighed for at trøste, berolige og putte din datter. Og jeg forstår godt, at det kan være frustrerende for dagplejer, at hun ikke kan give lillepigen mælk og har svært ved at putte hende, men du skal ikke have dårlig samvittighed over at følge de officielle retningslinjer. Du gør jo det, som du har fået fortalt.

Din amning fungerer rigtig godt. Du har fint med mælk til din datter, og hun får både sit suttebehov og sit behov for mælk stillet rigtig godt ved brystet. Du er også glad for at amme, det er en hyggestund for jer begge, og du oplever generelt din datter meget tryg og glad - også fordi du naturligt kan berolige og betrygge med brystet. Det synes jeg ikke skal ændres.

På trods af de udfordringer, som du og især dagplejer nu står i, så synes jeg faktisk ikke, at du skal stoppe med at amme! Jeg synes ikke, at du skal tage en "kold-tyrker", det vil være alt for hårdt for jer begge, og lillepigen vil naturligt ikke kunne forstå, hvad det handler om, og hvorfor det pludselig skal være sådan. Jeg synes, det er synd for hende, hvis hun både skal undvære mor, fordi hun nu skal passes, og hun også skal undvære brystet og den nærhed og tryghed, som brystet naturligt er for hende. At bibeholde amning vil være med til at fylde hendes "mor-depot" op, så hun har noget at tære af, når I ikke er sammen. Derudover kan du faktisk godt risikere at få brystbetændelse m.m. hvis du pludselig stopper med at amme fra den ene dag til den anden.

Samtidig bliver din datter 7 måneder om 14 dage, og det giver en lidt anden situation. Det betyder f.eks. at hun vil skulle spise mere skemad, skal have flere måltider, og hendes amninger skal skrues ned. Jeg anbefaler 4 amninger i 7 måneders alderen, og jeg anbefaler, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder igen, at det kun er før middagsluren, at din datter har brug for mælk - og her kan dagplejer så forsøge med en flaske eller tilbyde mme af en kop. Du kan hjemme amme som du plejer aften, sen aften og tidlig morgen.

Når det så er sagt, så synes jeg bestemt, at det er et forsøg værd, at dagplejer tilbyder lillepigen en flaske. Jeg vil anbefale, at dagplejer/I forsøger med en flaske, hvor flaskesutten er i naturgummi (latex) - og rund eller anatomisk formet. Børn, der bliver ammet, har ofte lettere ved at sutte på denne type, og det skal være en flaske, hvor mælken flyder nogenlunde let til hende. Den skal i størrelse passe til børn +6 måneder. Du kan ofte købe denne type flaske og flaskesutter i supermarkedet, apoteket eller i babyudstyrsforretninger.

Hvis dagplejer og jeres datter kan finde nogle faste rutiner omkring flaskegivning før middagslur, så vil det naturligt stille og roligt blive til en vane, og dermed genkendeligt og trygt for hende, at det er sådan, det foregår der. Dagplejer kan prøve at give flasken i favn, hun kan også prøve at putte jeres datter og først give flasken, når hun f.eks. ligger i sin krybbe (eller barnevogn, hvis hun har denne med) og er på vej til at skulle sove.

Hvis I vil øve flaskegivningen hjemme, så vil jeg anbefale, at I forsøger med en drømmeflaske sen aften, som I kan give jeres datter mere eller mindre i søvne. Det vil sige, at hun bliver puttet med amning om aftenen, og før I forældre selv går i seng, så kan en af jer prøve at give lillepigen en flaske. I kan prøve at tage hende op, have hende i favnen og tilbyde flasken der, I kan også prøve at give hende flasken, imens hun ligger i sin seng.

Hvis I forsøger at give flasken liggende, så skal I og dagplejer være opmærksomme på, at lillepigen bør ligge med hovedet eleveret. Så hun skal have en lille pude, et sammerullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, hvor hun sover, så hun ikke ligger helt fladt. Nogle gange kan man netop vænne hende til flaske ved at give den, når hun mere eller mindre sover, fordi hun så ikke registrerer den så meget, men blot accepterer den og sutter løs.

Jeg vil også anbefale, at du med det samme øger hende til 3 måltider dagligt, så hun får morgenmad, frokost og aftensmad. Det er vigtigt, at du forsøger at skabe en rytme, som vil minde om den rytme, som hun forventes at skulle følge i dagplejen. Det vil sige, at hun skal op til samme tid om morgenen, og hun skal puttes til både formiddagslur og middagslur. Og i løbet af de næste 7-10 dage, så introducerer du også mellemmåltider. Dagplejer skal naturligt følge dette.

I princippet vil hun lige nu, hvor hun kun er 6 måneder gammel, have behov for brystet før hver lur, men det kan du jo af gode grunde ikke give hende i hverdagen - i weekenden må du dog meget gerne amme. Jeg vil anbefale, at når du indfører mellemmåltid om formiddagen, at du så ammer mere og mere kortvarigt, så hun stille og roligt vænnes til, at amningen fylder mindre og mindre. I dagplejen kan hun om formiddagen på samme måde blive tilbudt et mellemmåltid evt. med lidt mme af en kop. Derefter bliver hun så puttet feks. i en sovepose eller lignende, så hun føler sig omsluttet og holdt, måske med en klud, der ...

Annonce

... dufter lidt af dig.

Det betyder, at den plan, som I kan arbejde hende imod, og som kan fungere om 14 dage, når hun bliver 7 måneder, vil se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre, indtil dagen begynder stille og roligt og I står op.

Morgen 7.30: Havregrød, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand (eller mme) af kop.

Puttes til formiddagslur. Er I hjemme kan du forsøge med en kortvarig amning her, så den stille og roligt trappes ud. I dagplejen kan hun tilbydes mme af kop, og i 7 måneders alderen får hun vand af kop i stedet sammen med sit mellemmåltid.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden at gumle på selv. Maden får naturligt mere og mere bid. Vand af kop (eller mme, hvis hun ikke tager flasken før middagsluren).

Ammes og dagplejer forsøger i stedet med en flaske her. Puttes til middagslur, måske omkring kl. 12.30-13, det kommer an på, hvordan rytmen i øvrigt er...

Eftermiddag 15.30-16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop. I 7 måneders alderen tilbydes flerkornsgrød med frugt her, så mellemmåltidet bliver større og mere mættende. Lige nu ammer du hende om eftermiddagen, når I mødes, men stille og roligt forsvinder denne amning også.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Suppleres igen med kogte grøntsagsbuketter, kartoffelbåde fra ovnen eller lignende, som hun selv kan sidde og gumle på. Maden bliver mere og mere med udgangspunkt i jeres mad. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sen aften 23: Ammes eller tilbydes en drømmeflaske, som gives mere eller mindre i søvne og sover herefter videre til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen.

Det betyder også, at hun stille og roligt skal væk fra amningen midt nat, og at hun nu skal vænnes til at sove igennem. Det vil sige at kunne sove ca. 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl. 23.30 til 05.

Det er naturligt en forudsætning for at kunne sove igennem uden mælk om natten, at hun spiser og drikker nok hele dagen igennem. Derfor er det også vigtigt, at hendes måltider sættes op, og at hun til alle måltider tilbydes mere og mere vand af kop. Mælken får hun stadig dækket via dig, og derudover skal der naturligt også mme i hendes grød og mos, så hun også får mælk den vej igennem. Og så skal hun have mælk før sin middagslur - enten af kop eller flaske.

Jeg vil også anbefale, at I giver modermælkserstatning. Det er prisværdigt, at du har forsøgt at malke ud for at give hende din mælk, og det er også en god idé, for at se om hun så vil acceptere flasken. Men, det er alt for hårdt for dig, hvis du ved siden af at gå på arbejde også skal malke ud og i det hele taget bare have mulighed for at nyde lillepigen, når I er sammen. Jeg tænker, at dine prioriteter skal ligge et andet sted, og at modermælkserstatning vil være en fin løsning både for dig og dagplejer :) Du fortæller jo, at lillepigen godt kan lide det, og gerne vil drikke det af kop.

De næste 14 dage bliver naturligt lidt en udfordring, men jeg tænker, at du stadig godt vil kunne dække hendes behov for mælk. Hun vil naturligt kunne søge brystet lidt ekstra, når I er adskilt om dagen, og det er helt okay, hvis hun derfor får en ekstra amning, når I er sammen - det vil også sikre hendes behov. Men om 14 dage, så vil hendes indtag af mad være større, hun vil få en større del af sit væskebehov dækket via vand, og hendes behov for mælk kan stilles via 4 amninger eller f.eks 3 amninger og mme af flaske eller kop én gang dagligt. Det kan godt fungere.

Med hensyn til suttebehov, så lyder det ikke som om, at jeres datter har behov for en narresut. Hun får sit behov stillet hos dig. Når du stopper med amningen midt på dagen i hverdagen, så kan dagplejer naturligt godt forsøge med en sut, der sker ikke noget ved at forsøge, og hun kan evt. give en sut, der er koblet til en klud, som dufter af dig.

Tager jeres datter pludselig imod den, så er det fint. Accepterer hun den ikke, så er det også helt fint - der er masser af børn, som ikke bruger sut. Den sut, I vælger at forsøge med, bør ligne flaskesutten, så den skal også være i naturgummi og rund eller anatomisk. Det er vigtigt, at hun ikke skal forholde sig til flere forskellige sutteteknikker end højst nødvendigt.

Så... det havde naturligt været lettere at passe jeres datter, hvis hun var vant til at tage imod en flaske, og det er også synd for hende, at hun nogle gange skal blive ked af det, fordi hun savner brystet og naturligt ikke kan få det. Jeg er dog ikke enig i, at det er nødvendig med "en kold tyrker" eller at "rive plastret af hurtigt". Der er så meget godt ved, at du stadig ammer hende, når I er sammen, og jeg tænker, at hun netop har brug for den ekstra nærhed og kontakt med dig, fordi I er adskilt i løbet af dagen - og det behov er også vigtigt at anerkende. Du har også brug for den nærhed med hende - det går naturligt begge veje!

Amning er naturligt ikke alt, og nogle gange er det nødvendigt at stoppe hurtigt. Men hos jer lyder det faktisk ikke helt umuligt at kunne bibeholde amning, selvom lillepigen nu er i dagpleje. Og dagplejer må finde en måde at hjælpe hende på, finde nogle nye rutiner og vaner, som kan fungere for de to, og som stadig er trygt og omsorgsfuldt. Hun er naturligt lige begyndt i dagplejen, de to skal lige finde hinanden, det tager lidt tid, men det kan godt lade sig gøre.

Det lyder som om, at dagplejer er sød og omsorgsfuld, og af den grund faktisk bliver ked af det og måske frustreret, når hun oplever, at hun ikke kan trøste lillepigen. Derfor griber hun naturligt til den "lette løsning", at hun skal lære at tage flaske, og amningen må stoppe. Men, jeg tror også, at hun vil have forståelse for, at netop amningen kan være vigtig at bibeholde, og at hun måske godt kan få indarbejdet nogle andre vaner i dagtiden, som kan fugere for jer alle... det håber jeg:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med det hele:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor