Hurtig afvænning fra bryst

23. august 2023

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hurtig afvænning fra bryst

Kære Helen

Jeg er pt ved at køre min datter på seks en halv måned ind i dagpleje, da jeg starter job igen på fuld tid om godt to uger.

Min datter har fra fødslen haft et stort suttebehov, som hun generelt kun har villet lade tilfredstille ved mit bryst. Af og til, når hun er i humør til det, accepterer hun at drikke lidt af en sutteflaske, men oftest - og især når hun er træt og skal sove - bliver hun i stedet meget vred og ked af det, hvis vi forsøger at tilbyde sutteflaske i stedet for bryst. Det samme med sut, som vi dog godt nogen gange kan få hende til at tage, dog primært når hun er i barnevogn eller i bilen, og oftest kun ved med mild tvang at holde sutten i munden til hun falder til ro.

Når hun skal falde i søvn i sin seng (både dag og aften) er amning generelt det eneste der kan få hende til at falde til ro, mens sut eller sutteflaske har den modsatte effekt. Og når hun først har sat sig for at hun vil have mit bryst, er det nærmest umuligt at trøste hende, og hun bliver ved med at græde og skrige indtil hun får det, hun vil have.

Har forsøgt mange gange, men hun har en stærk vilje, og når der går hele eller halve timer og hun stadig græder er det virkelig svært ikke at give hende det, jeg ved gør hende tryg, når jeg nu kan...

Ofte, især om aftenen efter hun er faldet i søvn, vågner hun også op et par gange fordi hun leder efter noget at sutte på - også her har sutten nærmest den modsatte effekt og får hende til at vågne op og græde, mens en hurtig amning ofte kan lede hende videre i søvnen på bare få minutter. Om natten ligger hun ved siden af mig, hvilket har betydet at vi begge generelt sover natten igennem, men også at hun jo er blevet vant til at have mit bryst inden for rækkevidde, også når det ikke kun er til mad.

Hun er tryg og glad og har generelt ingen problemer med at være hos andre eller at mor er væk et par timer, men er på det seneste begyndt at blive mere morsyg og meget opmærksom på om jeg går og kommer. Hos dagplejeren går det godt, sålænge hun er frisk og leger, men så snart hun bliver træt, sulten eller på anden måde trænger til trøst, er brystet det eneste, der kan tilfredsstille hende, og hun græder indtil jeg kommer tilbage. Kan mærke dagplejeren er meget bekymret fordi hun ikke kan få hende til at falde til ro, når først hun bliver træt og ked af det. Og jo svært ...

Annonce

... for hende fordi min datter ikke er den eneste, hun skal tage hensyn til.

Hun har rådført sig og foreslået, at jeg, inden min datter skal passes på fuldt tid (om to en halv uge), tager en 'kold tyrker' og helt stopper med at amme (skulle kunne gøres på fire til fem dage?), så hun holder op med at efterspørge mit bryst som den eneste måde at få trøst på.

Jeg havde nok selv håbet på en mere mild og gradvis udfasning af amningen, hvor jeg fx efter hun er startet i dagpleje kunne amme tidligt morgen og igen om eftermiddagen efter hentning samt aften og nat ved behov. Men er også indstillet på at det måske i den givne situation kan blive nødt til at ske hurtigere og at det eneste der er af gøre er at rive plasteret af hurtigt i stedet. Sålænge det bare ikke sker på en måde der sætter min datters tryghed og tillid til mig på spil og får hende til at føle sig svigtet.

Vil meget gerne høre, hvordan du foreslår jeg griber det an? Skal jeg fra den ene dag til den anden helt holde op med at amme, og så acceptere at der vil være et par dage, hvor jeg afviser at give hende det hun efterspørger og forsøger at trøste på anden vis selvom hun græder i timevis, hvorefter hun forhåbentlig vænner sig til det nye regime? Eller er det muligt at finde en mellemvej, der ikke tager flere uger/måneder at indføre? Og er der nogen måder at narre hende til fx at tage en sut på, så hun kan få sit suttebehov dækket og skabe tryghed på den måde? Også i tvivl om hvorvidt jeg for at gennemføre dette vil være nødt til at vænne hende fra at sove samme med mig eller om det bliver for meget på én gang. Har været ret glad for samsovningen, fordi det er trygt og fordi det generelt tillader mig at sove natten igennem :-)

Kan supplerende oplyse at min datter pt. spiser gennesnitligt to måltider om dagen (grød formiddag, grøntsagsmos evt. med lidt kød og fisk sent eftermiddag), og at jeg tænker at sætte dette op til tre måltider snarest. Har også forsøgt at pumpe modermælk ud og give hende dette på en flaske, men det virker heller ikke. Vi kan godt få hende til at drikke både modermælk og MME af en kop, men frygter lidt at det kan være svært helt at få dækket hendes mælkebehov på den vis, hvis jeg pludselig helt stopper med at amme.

Ser frem til at høre fra dig - situationen er, som du måske kan fornemme, lidt akut :-)

Mange tak for din hjælp!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin