Svar: Utrøstelig ved brystet

29. juni 2023

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære Saher

Tak for dit brev :)

En del mødre oplever, at deres barn pludselig ikke vil tage brystet, men protesterer, græder, skubber brystet væk. Det kan ske på alle tidspunktet i et ammeforløb, men mange oplever det faktisk omkring 3 måneders alderen, som hos dig. Det kaldes ammestrejke, og det kan skyldes forskellige ting.

Med den alder, din dreng har nu, så er han langt mere opmærksom på verden og på, hvad der sker omkring jer. Det kan godt betyde, at han lettere bliver forstyrret under sin spisning og måske begynder at slippe brystet, kikke sig omkring osv. og hellere vil opleve end spise. Derfor er det rigtig godt, at du f.eks. er gået i soveværelset for at amme ham der. Det er rigtig fint tænkt, at han måske har behov for lidt ro omkring sig, for at han kan koncentrere sig.

Han kan også blive frustreret på brystet, hvis mælken ikke løber hurtigt nok, og nogle kvinder har en lidt langsom nedløbsrefleks, og så har din dreng måske ikke tålmodighed nok til at vente på mælken. Her kan det hjælpe at stimulere brystet lidt, før du lægger ham til, så mælken allerede er begyndt at løbe. Du må meget gerne presse nogle dråber mælk ud på brystvorten, så han kan smage, at mælken er der og derfor får lyst til at die igen.

Ammestrejke kan også opstå, hvis der sker noget i jeres familie, som stresser dig eller gør dig ked af det. Du bliver naturligt påvirket af jeres hverdag og hvad der sker omkring jer - og hvis du stresser eller går rundt og er ked af noget, så kan det faktisk nedsætte din mælkeproduktion og gøre din dreng frustreret ved brystet.

Det kan også skyldes, at du måske er ved at få menstruation, da det vil ændre smagen af din mælk. Nogle børn reagerer på den ændrede smag og afviser derfor brystet..

Det kan skyldes, at du måske er begyndt at dyrke sport, er begyndt at løbe eller lignende. Det kan også være med til at ændre smagen af din mælk og være forklaringen på, hvorfor han afviser brystet.

Har du måske skiftet sæbe eller parfume.. eller er du begyndt at tage noget medicin, som går i mælken - det kan også være med til at forklare, hvorfor han afviser brystet og pludselig ikke vil die.

Det er rigtig fint, at I har givet ham en flaske - det er jo vigtigt, at han får sin mælk/væske og som du skriver, så slugte han den, så han har været sulten. Du kan dog overveje, om du skal begynde at malke ud - enten med håndudmalkning eller en brystpumpe, simpelthen for at holde din mælkeproduktion i gang. Hvis din mælkeproduktion falder, så vil hans interesse for ...

Annonce

... brystet ofte også falde, og hans lyst til flasken blive større.

Jo mere flaske du giver, jo mindre vil han stimulere dit bryst og jo mere vil din mælkeproduktion falde, og jo mindre interesseret vil han være i brystet.

Derfor er det vigtigt, at du får brystet stimuleret, så du bliver ved med at producere mælk og i første omgang derfor forsøger at lægge ham til, men afviser han, så vil det være godt at stimulere med f.eks. brystpumpe i stedet. Du kan evt. også starte med at stimulere med brystpumpen og så lægge ham til, når mælken løber. Han er bedre til at stimulere dig, så derfor er det godt, hvis du på denne måde kan få ham til brystet.

Det er rigtig godt, at du forsøger med forskellige ammestillinger, da det også kan hjælpe - både i forhold til stimulation af brystet, men det kan også nogle gange hjælpe ham med at glemme den frustration, som han har ved brystet, hvis han bliver lagt til på en anden måde.

Det er en rigtig god idé at du har forsøgt med hud mod hud kontakt. Læg dig med ham i dobbeltsengen og sørg for at han har fri adgang til brystet. Lad ham dufte dig, mærke dig og selv styre sit behov for bryst og se om han så ikke pludselig tager fat og dier igen... Når du ligger med ham i dobbeltsengen, så vil han naturligt ikke føle sig presset til brystet på samme måde, som han måske føler sig presset, hvis du holder ham i din favn.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal nemlig også være opmærksom på, hvordan du holder ham, når du ammer ham. Har du tendens til at holde hans hoved med dine hænder? Hvis du har det, så kan han føle dette som et pres, og det kan gøre, at han laver "flitsbue" med kroppen og skubber sig væk fra dit bryst. Prøv i stedet om han kan ligge ned og amme, så han ligger ved siden af dig og ikke i din favn. Prøv om han kan ammes ved at hvile hovedet på din arm og måske på ammepuden, så der ikke er nogen hænder ved hans hoved...

Hvis I har badekar, så kan du også prøve at gå i badekar med ham, ligge sammen med ham i det lune vand, igen hud mod hud og lade ham mærke og dufte dig helt tæt på. Det kan også gøre, at han pludselig tager fat og dier ved brystet igen.

Du skal naturligvis også sikre dig, at han ikke protesterer mod at ligge ned - fordi han har ondt i ørerne, i nakken, skuldrene eller andre steder, så det ikke er mælken eller brystet han protesterer over, men måden han er lejret på...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og det hjælper med at pejle sig ind på en årsag hos jer :) Ellers må du endelig skrive igen :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor