Svar: Nyfødt maveproblemer
27. juni 2023
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Kæmpe stort tillykke med den lille dreng, dejligt at han nu er kommet til verden, og det lyder som om, at det umiddelbart går godt med at være en familie på fire...:)
Det lyder også som om, at du har rigtig godt med mælk, og din mælk er løbet hurtigt til. Lillebror har på intet tidspunkt tabt sig, og ved sidste amning havde han taget 400 gram på over 8 dage - han spiser rigtig godt og gerne hos dig. Det er super dejligt!
Og han må meget gerne tage 400 gram på, men det kan godt være, at det er de store mængder mælk, som giver lidt udfordringer hos jer. Han er dog stadig så lille og ny, at du skal give mælken tid til at tilpasse sig. Det er helt naturligt, at du her i starten producerer ekstra meget brystmælk, og stille og roligt vil mængden tilpasse sig hans behov.
Det er nemlig sådan, at i de første 4-6 uger efter fødslen, så stiger niveauet af prolaktin (det mælkestimulerende hormon), hver gang dit bryst bliver tømt. Altså hver gang din dreng dier hos dig. På den måde lærer din krop lige nu, hvor meget mælk din dreng har behov for og efter 4-6 uger vil prolaktinniveauet langsomt falde, og din mælkeproduktion vil begynde at følge et "udbud og efterspørgselsprincip". Samtidig bliver han også fysisk større, får lidt flere kræfter, bliver bedre og bedre til at die og holde vakuum, og han vil derfor naturligt også begynde at die lidt mere roligt.
Det, at du lige nu sandsynligvis producerer lidt ekstra mælk gør ofte, at mælken flyder lettere til ham. Det betyder, at han kan have svært ved helt at styre, når mælken begynder at løbe, måske begynder han at hoste, og han kan have svært ved at holde fast i brystet, slipper, græder, tager fat igen. Det kan også være, at han formår at holde vakuum, men mælken sprøjter så hurtigt, at han naturligt også får slugt en masse luft undervejs - og den luft skal han af med, så han enten både bøvser, gylper og prutter ekstra meget.
Dette vil naturligt også ændre sig i takt med, at han bliver ældre. Det bliver lettere for ham at holde fast på brystet, så han sluger mindre luft undervejs i amningen, og mælkens sammensætning ændrer sig også, så den gradvist bliver mere fed. Og det er netop rigtigt vigtigt, at du nu er opmærksom på, at han skal die så længe på ét bryst, at han får den lidt federe mælk med ud. Den federe mælk, er den mælk, som han får sidst i amningen. Denne mælk ligger tungere i maven, den giver ro i maven, hvor for meget af den første mælk kan være lidt sværere for ham at fordøje, den kan give uro i maven og også gøre, at han gylper mere, eller at hans afføring bliver skummende og måske lidt grønlig.
Du fortæller, at han ofte dier 10 minutter ved brystet. Er det på et bryst eller dier han ofte 5 minutter på hvert bryst? Det er vigtigt, at han dier så længe som muligt på et bryst af gangen, og du kan med fordel prøve at lægge ham til samme bryst undervejs i amningen. Altså du kan starte med at amme ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger med maven mod din mave og i din favn. Når han så har spist godt, så tager du ham op, lader ham bøvse af, og så tilbyder du ham samme bryst igen, men denne gang i tvillingestillingen. Det kan hjælpe ham med til at få den lidt federe mælk med ud og dermed få lidt ekstra ro i maven.
Når han søger ekstra meget, så kan det godt være fordi, han har brug for at blive lagt til igen, men i en ny ammestilling, så han får lidt mere mættende mælk og mindre vandholdig mælk i maven. Når børn gerne vil die konstant og også er pjevsede mellem måltiderne, selvom de får masser af mælk, så kan det være tegn på, at de får lidt for meget af den vandholdige mælk og ikke nok af den federe mælk. Det er den federe mælk, som giver ham mæthedsfornemmelse og roen i maven.
Det kan dog også godt handle om, at han naturligt har et stort suttebehov, og hvis han tager så fint på - 400 gram om ugen - så er der intet i vejen for, at du en gang imellem giver ham en sut. Det at sutte kan sætte gang i tarmperistaltikken og hjælpe både mælk og luft igennem systemet, og det kan give ham ro. Når han således har spist rigtig godt hos dig, og du er sikker på, at han er fyldt godt op med mælk i maven, så må du gerne give ham en sut.
Du skriver, at du ikke kan ligge med ham, fordi han søger brystet hele tiden og bliver frustreret - og det hænger sandsynligvis også sammen med, at han dufter din mælk. Når han ligger hos dig, så tror han naturligt, at han skal spise, men det skal han ikke nødvendigvis. Hvis han har spist rigtig godt og længe, har fået masser af den federe mælk i maven, men ikke kan finde ro - så kan sutten bruges. I kan også prøve at lade far ligge med ham, da far ikke dufter af mælk, og se om det kan få lillebror til bedre at falde til ro. Hvis han hos far også søger og søger, bliver frustreret og virker sulten, så er det sandsynligvis et reelt behov, og så må du lægge ham til brystet igen, men ellers kan en sut godt være en løsning. Som du selv nævner, så kan han godt søge brystet, fordi han har ondt i maven og har brug for brystet eller brug for at sutte, fordi det lindrer, og så er narresutten god.
Det man skal være opmærksom på omkring sutten i denne alder er, at han ikke må sutte så meget på sutten, at det fjerner hans suttelyst ved brystet. Han kan godt bruge så mange kræfter på sutten, at han ikke har kræfter nok til at die, når han så bliver lagt til. Derfor er det vigtigt, at du starter med at amme ham, hjælper ham med at spise så effektivt som muligt, så han er fyldt godt op, og først derefter tilbyder ham sutten. Det vil sige, at han kan få sutten, når han er mæt, bøvset af og har brug for at finde ro og falde i søvn. Sutten skal ikke bruges til at holde ham hen med - er han sulten, så skal han naturligt til brystet:)
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, og jeg glæder mig til igen at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske