Brev:
Nyfødt maveproblemer
27. juni 2023
Alder:
0 mdr.
Nyfødt maveproblemer
Kære Helen
Vi har fået en dejlig lillebror som nu er 3 uger gammel. Han kom ved planlagt kejsersnit (der blev brugt kop til at få ham ud). Amning blev etableret med det samme og er gået super fint.
Han har taget godt på fra start. Havde intet vægttab ved første sundhedsplejerske besøg og ved sidste besøg havde han taget 400g på på 8 dage. Han ammer effektivt, ca 10 min ved brystet. Han har sovet meget om dagen og været lidt mere vågen om natten - i starten fordi han helst ville sove på os og nu pga ondt i maven (som vi tolker det). Det er nu også begyndt at være meget om dagen og jeg synes hans vågne timer mest består af at han vrider sig, bliver rød i hovedet og presser, smågræder - aldrig voldsomt, men generelt har ubehag ved maven.
Han prutter en del og vi sørger for at bøvse ham af ved hver amning, og nogle gange midt i amningen. Han slår store bøvser og nogle gange kommer der mælk med op. Han er ikke ked af at bøvse, men ofte opstår generne lige efter amningen. Så presser og trykker han og vrider sig og bliver ked af det. Særligt om natten er det svært fordi han så ikke kan finde ro i sin bedside crib. Slyngevuggen virker af og til.
Han søger utroligt meget og jeg prøver ikke at lægge ham til brystet hver gang, da han ofte virker til at søge uden at være sulten. Når han så bliver lagt til sutter han kort og ligger bare med brystet i munden. Og i og med at han har taget fint på tænker jeg heller ikke at det er sult når han nærmest søger konstant, men måske istedet udtryk for at have ondt og gerne vil have bryst for at lindre? Tit kan jeg ikke ligge med ham fordi han søger brystet så meget og bliver frustreret. Er netop også bange for at lægge ham til for meget så han overspiser eller bare igen får mavekneb.
Jeg masserer maven godt og laver øvelser med benene hvilket af og til virker lindrende i momentet.
Jeg er usikker på om det bare er helt normale mavekneb og udtryk for et umodent tarmsystemet eller om det er noget vi skal tjekke op på. Han græder ikke meget så det er mere det der generelle ubehag som jeg synes er synd for ham. Han vil ikke svøbes når han skal sove, så den teknik hjælper ikke.
Håber du kan give lidt input - vores datter havde også lidt mavekneb i starten men aldrig i samme grad. Hun havde kun afføring hver 10. Dag, hvorimod lillebror har afføring mange gange om dagen. I starten nærmest ved hver amning, hvor det nu nærmere er 3-4 gange i døgnet (ikke rigtigt længere om natten dog).
De bedste hilsener herfra