Svar: Liggende amning
16. juni 2016
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har bestilt et par af mine bøger:)
Når du ligger ned og ammer, så skal din datter ligge mave mod mave med dig. I ligger, som du skriver, begge på siden, og din datter dier fra det bryst, som vender ned mod madrassen. Det kan være lidt svært for hende at få fat, hvis du har et stort blødt bryst eller hvis dit bryst har tendens til at dreje ned mod madrassen - her kan det hjælpe at lægge en foldet stofble ind under brystet, så du på den måde løfter brystet lidt op.
Sørg for at have en dyne i ryggen og en hovedpude under dit hoved og arm, så du kan støtte dig selv og selv ligger godt. Fordelen ved den liggende stilling er netop, at du selv kan slappe lidt af i kroppen imens du ammer, at du ikke spænder og selv får lidt hvile. Samtidig stimulerer og tømmer din datter brystet godt på denne måde. Det er hovedsageligt mælkekirtlerne under brystet, som tømmes i denne stilling. Hvis du kan variere mellem liggende stilling, siddende traditionel stilling og tvillingestillingen, så hjælper du hende til at stimulere og tømme brystet hele vejen rundt :)
Du skal naturligvis medtænke risikoen for vuggedød, og derfor er der nogle retningslinjer, som du bør følge:
Det sikreste sted for din datter at sove, er i hendes egen seng i soveværelset sammen med jer forældre.
Hun bør altid lægges til at sove på ryggen. Og du bør dreje hendes hoved til skiftevis venstre og højre side.
Hun må ikke få det for varmt, når hun sover. Derfor skal hun klædes af/på, så hendes temperatur virker passende. Hun må ikke være svedig i nakken. Og hun bør have sin egen dyne. Hun må ikke sove under din dyne.
Hvis du vælger at lade hende blive liggende i din seng efter amning, så må hun ikke ligge mellem jer forældre, men skal ligge mellem dig og sin egen seng. Det er vigtigt, at hun har ligeså meget plads at sove på, som hvis hun ligger i sin egen seng.
Du kan med fordel lade hende sove i f.eks. bedside crib. Det er en vugge/mini-tremmeseng, der sidder fast på dobbeltsengen, og som kan indstilles, så den flugter med højden. Det vil sige, at der ikke er niveauforskel mellem din seng og hendes seng, hvilket giver dig mulighed for at "slide hende" over til dig om natten - og tilbage igen, når hun har spist.... Måske kan den findes brugt og dermed billigere, nogle gange er de også på tilbud...:)
Det kan naturligvis ikke undgås, at du skal op om natten og skifte hende, når hun ikke er ældre end hun her - men i takt med at hun bliver ældre, vil mælken ikke "løbe igennem hende", som den gør i starten, og så bliver det rigtig dejligt, at du ikke behøver stå op om natten. Nogle gange vil du også bare kunne lægge en beroligende hånd over på hende og lulle hende i søvn igen, netop fordi hun kan mærke dig og fornemme dig :)
Med hensyn til at vågne op med gråd, så ser man nogle gange dette hos små børn. Det handler ofte om, at de vågner direkte fra den dybe søvn - og derfor græder de. Vågner de op fra den lette søvn, så vågner de mere stille og roligt. Det er ikke unormalt, og det er ikke farligt.
Det bedste du kan gøre er at være hos hende, berolige hende med dine hænder, kærtegn, din stemme, så hun mærker, at du er der og så hun føler sig tryg. Nogle gange vil det være nødvendigt at du lægger hende til brystet med det samme og lader hende vågne med en tår mælk :) Andre gange må du tage hende op, få lidt ro på hende, skifte hende og derefter så amme hende... det afhænger helt af, hvad hun virker til at have behov for.
At hun vågner grædende, behøver således ikke handle om, at hun ikke er veltilpas efter en lang lur - men handler om, at hun vågner fra det dybe søvnstadie, og når hun er vågnet rigtigt op og har fået lidt mælk, så vil hun normalt virke veltilpas og begynder stille og roligt at kikke på dig, studere dit ansigt osv. Måske vil du begynde at opleve, at hun nogle gange faktisk kan være vågen lidt, efter at hun har fået lidt mælk, så hun ikke altid falder i søvn efter at have diet lidt hos dig... og så vil hun sandsynligvis have brug for mælk igen, når hun så senere skal sove igen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske