Selvstændighed

17. juni 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Selvstændighed

Kære Helen,

Kan du hjælpe med et par gode råd og fif til at styrke selvstændighed hos min datter på 2 år og 7 måneder som skal være storesøster lige om lidt?

Hun har aldrig haft en store interesse i at gøre tingene selv og vi forældre, har nok heller aldrig været for gode til at støtte og rose hende i det. Da hun begyndte at spise rigtig mad, ville hun egentlig bare gerne "mades", men vi lod hende selvfølgelig selv prøve. Hun spiser i dag gerne med fingrene og ske - hun kan også sagtens bruge gaflen, men foretrækker fingrene (hun er til gengæld ikke kræsen :-)). Vi har givet hende tøj og sko på og somme tider bliver hun båret rundt.

Da jeg blev gravid, forklarede jeg hende, at jeg ikke så godt kunne bære hende og ret hurtigt, har hun vænnet sig til, at jeg ikke bærer og at hun selv skal hjælpe til for eks at komme ind i autostolen i bilen. Hun vil dog rigtig gerne bæres af sin far - eks. bor vi i hus med trapper til 1 sal og kælder - her kan hun sagtens finde på at stå og kalde på far som skal bære hende.

Hun kan godt selv - men helst med en hjælpende hånd (hendes balance og motorik er ikke super god og vi har været hos en fysioterapeut for et halv års tid siden, da vuggestuen anbefalede os at få det undersøgt). Hvis han afviser hende, bliver hun ofte ked af det og frustreret.

Hun bliver også hurtig frustreret, når hun selv skal tage tøj på (hun kan sagtens tage det af - og gør det gerne tit både hjemme og i vuggestuen i sammen med et par af de andre børn - de bliver så bedt om at tage tøj på igen ...

Annonce

... - det kan nemt ende i en konflikt)

Vi har ikke været gode til at komme så meget ud på eks løbecykel eller at gå en tur. Vi har en trampolin, som hun er blevet rigtig glad for og god til at bruge. Men ellers er hun en pige som kan lide at fordybe sig i en bog eller rigtig gerne tv. Vi kan tydelig mærke forskel på de dage, hvor vi kun har været ude i haven efter vuggestuen og hvor tv'et har været slukket. Hun er slet ikke så utidig :-)

Vi har ofte inddraget hende i madlavningen, hvor hun kan stå ved bordet og skære (spise) grøntsager :-)

Vi ønsker hjælp og råd til at vores pige eks bliver stolt af selv at tage tøj på, at kunne bruge løbecykel eller være med til at gå en tur (uden for meget gråd hvor hun pludselig smider sig på jorden og siger at hun ikke kan). Der bliver stillet flere og flere krav til hende især i vuggestuen og lige om lidt i børnehaven. Jeg ved, at de allerede nu har konflikter med hende eks. mht tøjet og jeg vil så gerne, at vi kan hjælpe hende, så dette så vidt mulige kan undgås.

Samtidig er vi godt klar over, at det kan blive svært for hende at forholde sig til den ny rolle som storesøster osv. Hun kan ikke rigtig finde ud af, hvornår hun er en stor pige og hvornår hun er en lille pige. Hun har også fået et øget behov for sutten de sidste uger. Det er næsten som om hun er helt afhængig af den. Vi prøver også her at mindske brugen af den, men hun får nok også lov til at have den lidt ekstra, når hun bliver ked af det (det bliver hun hurtigt hvis hun bliver sat i rette).

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S