Svar: Sen amning?
2. juni 2016
Alder:
9 mdr.
Kære Cecilie
Hvor er det dejligt at høre, at det går så fint i den rigtig retning - super! :)
Om formiddagen må du meget gerne tilbyde hende et mellemmåltid, gerne i form af en 1/2 bolle og frisk frugt og bær og også gerne lidt frugtmos. Det er vigtigt, at hun får en erstatning for mælken og samtidig kan det aflede hende lidt :) Og så vil det være super godt, hvis hun kan få vand. Det kan gives af en kop, men nogle børn synes også det er sjovt at drikke lidt vand af en kildevandsflaske, så det kan også være et forsøg værd.
Nogle børn vil også lade sig aflede, hvis de sættes i barnevognen og I så trille en tur og kikker lidt på verden. Lad hende gerne sidde op, så hun kan følge med i hvad der sker undervejs og læg hende først ned, når hun tydeligt viser sig parat.
Du kan amme før middagsluren eller du kan forsøge med en flaske her. Hun kan også få modermælkserstatning af en kop, hvis det går bedre. Det er rigtig fint omkring kl 13.
Aftenamning kl ca 19.30 til 20 lyder super og lige efter bogen. Og den sene amning kan faktisk både være sidst på aftenen eller først på natten. Der er intet i vejen for at du ammer (eller giver flaske) kl 03, hvis det passer bedre der, og hun her vågner og selv melder sig. Hun tager så bare sit længste søvnstræk mellem kl 20 og 03, i stedet for mellem kl 23 og 05, og det er super flot og rigtig dejligt, hvis hun kan det. Især når du også gerne vil have muligheden for at gå i seng i ordentlig tid:)
Så ja - hun må gerne have en rytme, hvor hun ikke får mælk omkring midnat, men først i løbet af natten. Det vigtigste er, at hun får mælk de 3 gange i døgnet, som hun har behov for.
I 10 måneders alderen vil mange børn ofte kunne nøjes med to amninger eller to flaske, og de kan sagtens ligge f.eks. aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten. Så den rytme vil også passe rigtig fint fremover :)
Håber dette svarer på dit spørgsmål :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske