Svar: Amning, søvn og gråd II

28. maj 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Louise og Magnus

Tak for jeres brev, jeres tilbagemelding og jeg vil naturligvis gerne uddybe :)

Det er super fint, at jeres dreng nogle gange viser naturligt behov for brystet ved at smaske, dreje hovedet mod brystet, smågræde, måske sutter han på sine fingre eller på sin tunge og virke søgende. Det er hans signaler på, at han har brug for mælk. Og det er, som du skriver, rigtig vigtigt at være opmærksom på disse signaler og tilbyde ham brystet, før han bliver for sulten og dermed for ked af det og for utålmodig. Hvis han når dertil, så bliver det sværere at få ham lagt til og sværere for ham at få spist tilstrækkeligt og stille og roligt.

Når det er sagt, så kan det dog nogle gange være nødvendigt at se lidt på klokken og tænke lidt logisk - og ikke kun se på de signaler han sender. Nogle børn sender tydelige signaler og andre kan være sværere at aflæse. Derfor skal du nogle gange lægge ham til fordi du naturligt tænker, at han vil have brug for mælk - også selvom du ikke synes, at han har bedt om det.

Det betyder, at hvis han f.eks. vågner efter en lang lur på et par timer, så må du gå ud fra, at han her er tørstig, fordi han netop har sovet længe og måske også har svedt lidt, ligesom det er et par timer siden han sidst har spist. Derfor skal du lægge ham til her - og han kan så selv regulere sit behov. Måske har han blot brug for en tørstslukker, måske har han brug for et hovedmåltid - det regulerer han selv, men tilbuddet skal være der.

Og det betyder også, at når han så efter måske et par timer skal sove igen, så skal du også tilbyde ham brystet her - og igen kan han så selv regulere sit behov. Så nogle gange tager han toppen og slukker tørsten og andre gange spiser han et større måltid - og atter andre gange har han måske ikke lyst, fordi det ikke er så lang tid siden han spiste sidst, men tilbuddet skal være der.

Så at amme ham som en fast del af putteritualet betyder, at du som udgangspunkt skal tilbyde ham brystet før han puttes og så lade ham selv regulere sit behov. Spiser han et hovedmåltid fra brystet, så er det super og så tilbyder du ham modsatte bryst, når han skal have mælk igen. Spiser han kortvarigt, så han kun tager toppen, så kan du tilbyde ham samme bryst, næste gang han skal ammes, så han får "tømt" brystet tilstrækkeligt.

Nogle gange kan det være en fordel at du deler amningen i to - nogle gange sker det af sig selv, netop fordi du både ammer, når han vågner af en længere lur og ammer igen før han puttes til næste lur. Andre gange kommer det til at passe sådan, at han ammes, bliver skiftet og derefter ammes igen - og så puttes. Så der går kortere tid imellem, at han tilbydes brystet. Det kan have den fordel, at du undgår opvågningen efter 20-40 minutter og det kan derfor være et forsøg værd.

Når det så er sagt, så er det også helt okay, at du lægger ham til og ammer ham igen, når han efter at have sovet en halv times tid pludselig har brug for mælk igen - og så derefter kan sove et længere søvnstræk.

Det er let at sige, at du skal prøve at tage det hele så naturligt som muligt, for det er svært, jeg ved det godt. Men det at følge hans behov betyder netop, at du forsøger at undgå at amme ham efter et fast skema, så nogle gange dier han længe, andre gange kortvarigt. Nogle gange dier han igen efter kun en time, andre gange kan han undvære mælk i 3 timer, før han atter skal ammes... Det er her fleksibiliteten kommer ind :)

Jeg synes altså ikke at du altid skal vente på at han selv melder sig, men nogle gange lægge ham til, nogle gange tilbyde brystet, fordi du tænker, at han naturligt ...

Annonce

... må have brug for mælk - også selvom han ikke har signaleret at have behov.

Og nej - du skal ikke være bange for, at han bliver for stor på modermælk. Han tager ikke for meget på. Nogle ammebørn tager 500 gram på om ugen i begyndelsen, andre det halve - og det er helt normalt og helt okay. Han vil ikke blive ved med at tage på i samme hast. Det ændrer sig helt naturligt i takt med at han begynder på skemad, begynder at krybe, kravle osv.

Man kan desværre ikke sætte tid på en amning. Hvor lang tid barnet bruger på at spise er helt individuelt. Det afhænger helt af barnets sutteteknik og at mors nedløbsrefleks. Så nogle børn spiser et hovedmåltid i løbet af 10 minutter, andre børn bruger 30-40 minutter på det. Du fortæller, at din dreng ofte spiser ca. 10 minutter og det lyder helt fint. Det lyder som om, at han spiser effektivt, når han ligger ved brystet, han falder ikke i søvn undervejs osv. og din mælk flyder let til ham. Det er super fint, at du herefter skifter ham og så prøver at lægge ham til igen - enten ved samme bryst i tvillingestillingen eller tilbyde modsatte bryst, før han så bliver puttet til lur. Super!

Ja, det er normalt, at børn har et favorit bryst. Vores bryster er ikke helt ens, der er ofte forskel på venstre og højre side. Det betyder, at der kan være forskel på brystvortens størrelse, brystvortens elasticitet og ofte, at der kan være forskel på hvor meget mælk, der er i hvert bryst. Du vil ofte producere lidt mere mælk på det ene bryst end på det andet - også selvom du sørger for at lægge ham lige meget til hvert bryst for at stimulere dem ligeligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derfor vil han sagtens kunne foretrække den ene side mere end den anden - og her hjælper tvillingestillingen faktisk også. Du kan med tvillingestillingen snyde ham til at tro, at han ligger ved sit yndlingsbryst. Hvis han er glades for venstre bryst, så kan du amme ham i den traditionelle stilling på venstre side og han ligger her på sin højre side i din favn. Du kan så efterfølgende flytte ham til højre bryst, men her bruge tvillingestillingen - så ligger han stadig på sin højre side, men er blot flyttet til siden - og det opdager han ikke. Han tror, at han stadig ligger ved venstre bryst...

Om natten må du lige nu prøve at lægge dig på siden og amme ham liggende ved siden af dig. Hvis du vil amme fra venstre bryst, så skal du ligge på højre side. Du skal altså amme fra det bryst, som er tættest på madrassen. Hvis dit bryst har tendens til at presse sig ned i madrassen, så det er svært for ham at få fat, så læg en stofble under brystet, så dit bryst bliver løftet lidt op. Sørg for at have en pude i ryggen og under dit hoved, så du kan slappe godt af imens. Han skal ligge med sin mave mod din mave.

At han begynder at kunne være vågen efter amning er helt naturligt, og du skal nyde hans lyst til at pludre. Det er rigtig dejligt og super flot, at han gør det allerede, når han ikke er ældre end han er! Når han gør det, er han ikke træt og ikke parat til at sove, men nyder naturligt brystet, får slukket tørsten og nyder at mærke din nærhed. Han føler sig helt tryg. Når han har fået mælk, så snak med ham, pludre og smile med ham, udnyt tiden til lidt pludre-dialog, skift ham evt. osv. og læg ham så til igen - tilbyd ham brystet - når du fornemmer, at han er parat til at sove igen.

Hjælp ham med at pludre, snakke osv. i dagtimerne, så han lærer at det er om dagen man er aktiv - og hold jeres snak og aktivitet på et minimum om natten, så han lærer, at det er om natten, at man sover :)

Rigtig meget held og lykke - håber du kan bruge dette videre - og fortsat god ferie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder