Amning, søvn og gråd II

28. maj 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Amning, søvn og gråd II

Kære Helen

Tusind tak for brugbart svar:) Det har dog også affødt lidt flere spørgsmål, som jeg håber du vil svare på.

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg i praksis skal anvende amningen som en del af hans putteritual, og han vågner op fra en lur igen. Efter fødslen var vores søn meget signalstærk, men hans signaler omkring sult er blevet mindre tydelige med tiden, så vi har indimellem lidt svært ved at aflæse, hvornår han reelt er sulten. Så hvilke signaler skal vi være opmærksomme på?

Vi forsøger at få amningen til at være en fast del af hans putteritual, men idet han græder kortvarigt og voldsom, når han har fået færden af, at han skal sove, er det ofte meget kortvarige amninger inden lur. Han kan så sove 20-40 minutter, vågne op igen, og så har jeg haft gavn af at amme ham igen dér, og så sover han videre. Er der noget, vi kan gøre for at undgå dette?

Når han så fx har sovet en lur på to timer om formiddagen, skal han så tilbydes brystet igen når han vågner eller først når han skal puttes igen efter et par timer? eller skal jeg vente til han melder sig? Jeg vil gerne fange det i opløbet, da han nogle gange formår at blive oversulten og er en skøn, men temperamentsfuld dreng, der kan gå fra 0-100 på ingen tid:)

Når du skriver, at han skal have frit adgang til brystet, tænker jeg, hvorvidt jeg skal være bekymret for, om han således kan tage for meget på? Han er en dreng, der stortrives og tog 1 kg på på de første tre uger efter fødslen og havde ikke tabt noget at sin fødselsvægt på patienthotellet. Han vejede 6 kg og var 60 cm ved 8 ugers tjek ved vores SP, som siden han var tre uger har sagt, at der meget gerne skulle gå 3-4 timer imellem hver amning. Jeg trappede ned med blokamning efter han blev 8 uger og kører nu ét bryst til hvert måltid og nogle gange toppen af det andet og har, efter dit svar, allerede indført det med at lægge ham til samme bryst igen efter han er blevet skiftet. ...

Annonce

...

Hvor lang tid bør en amning tage i hans nuværende alder? Når han spiser et hovedmåltid godt uden at slippe så meget, tager det omkring 10 minutter, og så skifter vi ham og forsøger at lægge ham til samme bryst igen i tvillingestillingen, som forøvrigt fungerer rigtigt godt. Nogle gange dier han kortvarigt videre og nogle gange er han mæt.

Ydermere vil jeg høre, om det er normalt, at ens baby kan være mere glad for det ene bryst end det andet? Han spiser normalvis rigtigt pænt ved venstre bryst, men kejter mere rundt og bliver urolig ved højre bryst. Her virker tvillingestillingen godt, selvom jeg synes, det kan være svært at han plads til hans ben(?). Kan det være fordi, han har følt sig presset til at tage det højre bryst frem for venstre eller er det rent tilfældigt?

Om natten har jeg som sagt brugt laid-back stillingen, eller hvor jeg ligger helt ned på ryggen med ham ovenpå mig, som han har været meget glad for. Nu vil han ingen af delene. Han bliver helt frustreret, hvis jeg forsøger, og når jeg bruger den traditionelle stilling eller tvillingestillingen om natten afføder det ofte, at han bliver ret vågen efter amningen frem for at blive mere træt. De første 6 uger ca oplevede jeg, at han blev træt og mæt efter en amning og kunne falde i søvn ved brystet, hvorimod han nu bliver mæt og glad, smiler og pludrer. Det er selvfølgelig charmerende og dejligt med en glad dreng, men indimellem er formålet jo, at han gerne skulle blive søvnig efter at være blevet ammet.

Jeg kan lige tilføje, at her i Portugal ikke er så varmt pt, men det er et sansebombadement uden lige, hvilket vi sagtens kan mærke på ham efter fx igår, hvor vi kørte i bil hele dagen, hvor han sov rigtigt godt i sin autostol, men det var lidt sværere at amme ham i bilen. Vi har dog valgt at bo i privat lejlighed, således vi kan tage tingene i vores tempo.

Håber du vil dele dine tanker med os:)

Kærlig Hilsen

Magnus og Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin