Brev:
Sover mit barn for meget?
28. maj 2016
Alder:
4 mdr.
Sover mit barn for meget?
Hej Helen.
Jeg har nu købt din bog omkring søvn, tak for den, den har besvaret mange spørgsmål, men jeg er dog stadig i tvivl om nogle ting, hvorfor jeg nu spørger dig.
Jeg har en dejlig datter på 4 måneder her d. 10 juni.
Hun har altid haft et godt sovehjerte og har, siden hun var 5 uger, sovet igennem, trods hun var og stadig er brystbarn. Hun følger også sin vægtkurve rigtig fint.
Jeg er simpelthen kommet i tvivl om, om det er noget "galt", eller hun sover for meget.
På nuværende tidspunkt ser en dag ud således;
Hun sover fra ca 20-21 om aftenen. (Ikke lige pt, jeg ved ikke om 3-4 måneders krisen har ramt os?- men hun er pt MEGET svær at putte. Kan vågne op efter hun er faldet i søvn og skrige helt vildt så jeg er nødt til at tage hende op og så kan vi starte forfra), igår blev klokken eksempelvis 00.30 før hun overgav sig, trods hun kom op fra sidste lur 17.30.)
Tilbage hvor vi kom fra - hun sover (normalvis) fra 20-21 tiden og vågner mellem 6-7 om morgenen (uden at være oppe om natten og få mad). Så er hun vågen Max 1,5 time, med fuld drøn, mad, bleskift og aktivering, hvorefter hun igen er Putteklar. Her plejer hun at sove ca 3-4 timer. Herefter er hun vågen 1,5-2 timer og sover derefter igen alt mellem 1 time og 2,5 time. Herefter er hun vågen 1,5-2 timer igen og sover så en powernap på lidt under en time. Trods uregelmæssigheder i lurene i løbet af dagen vågner hun altid op fra sidste lur mellem 17-18.
I forhold til hendes mentale udvikling er hun helt med ift hendes alder ifølge div bøger osv., nogle gange endda lidt foran. Hun er meget aktiv når hun er vågen, smiler, pludre, bruger sin stemme, ligger på maven, triller næsten fra ryg til mave osv.), men max to timer og så er hun MEGET træt. Om aftnene er hun dog vågen omkring 3 timer med forskellige aktivitetsskit.
Mit spørgsmål i forhold til ovenstående er, om jeg bør være bekymret? Sover hun for meget, skal hun være længere vågen af gangen eller skal jeg vække hende?
Fra den bekymrende førstegangsmor