Sover mit barn for meget?

28. maj 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Sover mit barn for meget?

Hej Helen.

Jeg har nu købt din bog omkring søvn, tak for den, den har besvaret mange spørgsmål, men jeg er dog stadig i tvivl om nogle ting, hvorfor jeg nu spørger dig.

Jeg har en dejlig datter på 4 måneder her d. 10 juni.

Hun har altid haft et godt sovehjerte og har, siden hun var 5 uger, sovet igennem, trods hun var og stadig er brystbarn. Hun følger også sin vægtkurve rigtig fint.

Jeg er simpelthen kommet i tvivl om, om det er noget "galt", eller hun sover for meget.

På nuværende tidspunkt ser en dag ud således;

Hun sover fra ca 20-21 om aftenen. (Ikke lige pt, jeg ved ikke om 3-4 måneders krisen har ramt os?- men hun er pt MEGET svær at putte. Kan vågne op efter hun er faldet i søvn og skrige helt vildt så jeg er nødt til at tage hende op og så kan vi starte forfra), igår blev klokken eksempelvis 00.30 før hun overgav sig, trods hun kom op fra sidste lur 17.30.)

Tilbage hvor vi kom fra - hun sover (normalvis) fra 20-21 tiden og vågner mellem 6-7 om morgenen (uden at ...

Annonce

... være oppe om natten og få mad). Så er hun vågen Max 1,5 time, med fuld drøn, mad, bleskift og aktivering, hvorefter hun igen er Putteklar. Her plejer hun at sove ca 3-4 timer. Herefter er hun vågen 1,5-2 timer og sover derefter igen alt mellem 1 time og 2,5 time. Herefter er hun vågen 1,5-2 timer igen og sover så en powernap på lidt under en time. Trods uregelmæssigheder i lurene i løbet af dagen vågner hun altid op fra sidste lur mellem 17-18.

I forhold til hendes mentale udvikling er hun helt med ift hendes alder ifølge div bøger osv., nogle gange endda lidt foran. Hun er meget aktiv når hun er vågen, smiler, pludre, bruger sin stemme, ligger på maven, triller næsten fra ryg til mave osv.), men max to timer og så er hun MEGET træt. Om aftnene er hun dog vågen omkring 3 timer med forskellige aktivitetsskit.

Mit spørgsmål i forhold til ovenstående er, om jeg bør være bekymret? Sover hun for meget, skal hun være længere vågen af gangen eller skal jeg vække hende?

Fra den bekymrende førstegangsmor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor