Svar: Amning, søvn og gråd
26. maj 2016
Alder:
2 mdr.
Kære frustrerede forældre
Tak for jeres brev og velkommen til - det lyder lidt hårdt - især, når I også lige nu er på ferie og jo gerne vil have tid til lidt hygge og afslapning... :)
Jeg tænker umiddelbart, at der er flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig. Så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.
Der er ingen tvivl om, at der er en sammenhæng mellem amning og søvn - og det er rigtig vigtigt, at du ammer ham, som en fast del af hans putteritual. Og han må gerne falde i søvn med brystet, med den alder han har...
Det er helt normalt, at han kan vågne op efter amning - når han flyttes fra din favn og ned, hvor han skal sove. Det er utrygt for ham at blive flyttet og her hjælper det at svøbe ham, så han ikke mærker skiftet fra favn og ned i seng for voldsomt. Svøbet vil give ham en følelse af at være omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. MEN - når det er sagt, så er I også på ferie, det er sandsynligvis varmt og derfor svært for ham at være i svøbet... Og jeg vil derfor anbefale, at du lige nu prøver at lægge dig med ham i dobbeltsengen og ammer ham i søvn der. Og lader ham ligge - naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ud af sengen, men netop for at hjælpe ham ind i søvnen, uden at han oplever, at han bliver flyttet.
Dertil kommer, at mange børn i denne alder, kan protestere mod brystet og det at være i favn, hvis de har følt sig lidt presset til brystet. Det sker - uden at vi naturligt ønsker at presse dem - fordi vi nogle gange har tendens til at holde deres baghoved i vores hånd. Når han ligger til dit bryst, skal du derfor være opmærksom på, hvor du holder dine hænder. Hvis du har din hånd på hans hoved, kan det være forklaringen på, at han bliver som en flitsbue og stritter imod. Prøv derfor at amme ham uden, at du rør ved hans hoved. Lad hans hoved hvile på din arm eller læg dig ned og am ham liggende i din seng:)
Amning og ammerytme spiller også ind. Du fortæller, at din sundhedsplejerske har sagt, at du skulle blokamme... Blokamning bruges normalt, hvis man har overproduktion. Og det handler om at få nedsat mælkemængden. Dette gør man ved at forlænge tiden imellem amningerne fra henholdsvis venstre og højre bryst. Jo længere tid der går mellem, at du lægger til henholdsvis venstre og højre side, jo mere vil din mælkemængde nedsættes....
Jeg er faktisk i tvivl om, hvorvidt du overproducerer og tænker, om ikke du blot har en hurtigt virkende nedløbsrefleks. Og jeg tænker, at netop med den alder din dreng har, så er det meget vigtigt, at du lader ham have fri adgang til brystet. Han skal have lov til at die, når han er sulten og tørstig - og det faktum, at I faktisk er på ferie og det måske er varmt gør, at han naturligt vil have behov for at melde sig hyppigere, fordi han på den måde får slukket tørsten.
Det er nemlig sådan, at din mælk består af flere dele. De første del af mælken er vandholdig og tørstslukkende - og nogle gange vil han derfor melde sig, die kortvarigt og få den mælk og på den måde få slukket sin tørst. Den næste del af mælken er tykkere, mere hvis i det - den ligner lidt letmælk - og det er hans egentlige mad. Og til sidst kommer fløden, den tykkere mælk. Hvis man malker ud, kan man se fløden lægger sig øverst i flasken. Det er fløden, som giver babyelastikker og dobbelthage. Det er vigtigt, at din dreng får lov til at spise længerevarende på et bryst af gangen, så han kommer i bund og får den federe mælk med ud.
Din dreng skal altså nogle gange spise kortvarigt - det kan virke lidt som hyggetåre, men det er det ikke - og andre gange spise et rigtigt hovedmåltid. Han skal have 6 hovedmåltider i døgnet og derudover have lov til at slukke sin tørst efter behov. Det er sådan, at hvis han spiser for meget af den vandholdige mælk, fordi han f.eks. dier kortvarigt på begge bryster, så får han en stor del vandholdig mælk - og det giver uro i maven, det giver gråd og det giver urolig og dårlig søvn.
Det er helt okay, at han er en hurtig spiser og at din mælk løber hurtigt til ham. Men du skal være opmærksom på, at det kan være bedre, at han spiser 10 minutter på et bryst, skiftes og lægges til samme bryst igen, så han får lidt mere fra den ene side og dermed får "tømt" dette bryst bedre, end at du lægger til modsatte side og lader ham die er. Start gerne med at amme ham i den traditionelle stilling og læg ham efterfølgende til samme bryst men i tvillingestillingen - på den måde hjælpes han til at tømme og arbejde bedre med brystet.
Når det så er sagt, så er det helt super, hvis han spiser rigtig godt fra et bryst, og du kan mærke, at han har taget godt fra og brystet tydeligt er mere eftergiveligt og blødt end det modsatte bryst - så må du meget gerne give ham toppen fra modsatte bryst, før du så putter ham. Når han så vågner igen, så skal du starte med at amme fra det bryst hvor han tog toppen sidst, så han spiser godt i bund der :)
Du skriver, at du selv oplever, at du begynder at mangle mælk i det ene bryst - og derfor er det særlig vigtigt, at du lader ham die, når han viser behov, og hjælper ham med at spise godt og effektivt... og derefter så putter ham.
Og ja - der kan også godt være tale om et appetitspring forstået på den måde, at han rent fysisk godt kan være blevet så stor, at han begynder at have behov for mere mad og derfor melder sig hyppigere. Man diskuterer meget appetitspring, fordi mange ikke mærker, at barnet har disse, netop fordi man i dag anbefaler blot at følge barnets behov - men hvis du har blokammet og bevidst forlænget tiden imellem dine amninger, så er der en risiko for, at din mælkproduktion ikke er sat op og dermed ikke helt fuldt med jeres drengs behov....
Mad du spiser, hvis du er begyndt at dyrke mere sport, har fået en ny parfume eller lignende, kan også godt påvirke din mælk - og smagen af din mælk. Det kan godt gøre, at din dreng vil afvise brystet. Det kan derfor også være en overvejelse værd, om du er begyndt at ændre vaner - eller måske er det netop ferien i et fremmed land, som ændrer vanerne og som han derfor reagerer på...
Selvom I forsøger at finde rutinerne hjemmefra og holde fast i det trygge og det kendte, så er der meget nyt, når man er ude at rejse. Alt omkring jer er anderledes og han oplever verden med alle sine sanser - han smager, dufter, hører, ser, mærker. Og din mælk smager måske anderledes, fordi du spiser "fremmed" mad. Det dufter anderledes, både af blomster, mad, solcreme osv. :) Verden ser anderledes ud, solen er skarpere, omgivelserne er nye... han hører nye stemmer, en masse nye lyde osv. osv. Det er naturligt et kæmpe sansebombardement for ham - og det kan han naturligvis godt reagere på og netop reagere ved at have sværere ved at sove og ved at græde mere.
Det kan være for varmt og for voldsomt for ham at være ude, så måske er I nødt til at holde jer på hotelværelset eller i områder, hvor der er roligt og stille - og samtidig skygge og aircondition. Det er vigtigt, at I hjælper ham med at overgive sig til søvnen og finde ro i løbet af dagen. Måske vil viklen være god - hvis I har den med - og måskek dur den ikke lige nu. I er nødt til at prøve jer frem.
Han har tidligere haft det fint med 3 lure dagligt og den rytme, må I stadig gerne holde fast i. Det vil være rigtig godt at arbejde på en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Han skal som sagt ammes fast før hver af disse lure. Og I skal nok som udgangspunkt gå ud fra, at han ikke kan være vågen i mere end 2-2.5 time af gangen, så skal han have mælk og puttes igen.
Prøv at skærme ham som det nu engang er muligt, hvor I er :) Am ham liggende i dobbeltsengen og lad ham gerne falde i søvn der ved siden af dig. Bliv liggende hos ham og tilbyd ham gerne brystet igen, når han efter 20-30 minutter begynder at søge og viser tendens til at ville vågne op. Så du på den måde holder ham sovende og sikrer ham længere lure.
Når du ammer ham om dagen, så prøv at amme ham af to omgange fra samme bryst. Start med den traditionelle stilling og når han slipper efter at have spist der, så vend ham rundt og læg ham til samme bryst, men i tvillingestillingen, for at se om du på den måde kan få ham til at spise lidt længere tid ved et bryst af gangen - og virker han derefter mere sulten og søgende, så læg ham til modsatte bryst.
Når du ammer ham om natten, så prøv at lægge dig med ham på siden. Så du ikke bruger laid-back stillingen her. Hvis din mælkeproduktion ikke er så høj i øjeblikket, så kræver det ekstra kræfter for ham at spise på den måde, så det kan irritere ham, hvis han skal kæmpe unødigt meget for at få mælk :) Læg dig med ham og am ham liggende, hvor I ligger mave mod mave, men hvor du ligger på siden :)
Og når han er fyldt godt op med mælk, kan han få en sut og må her gerne falde til ro hos far. Da far ikke lugter af mælk, kan far nogle gange være en god beroligelse og hjælp til at sikre bedre søvn :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat - rigtig god ferie! Og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske