Brev:
Amning, søvn og gråd
26. maj 2016
Alder:
2 mdr.
Amning, søvn og gråd
Kære Helen
Jeg har fulgt med i et stykke tid fra sidelinjen og har din bog om børn og søvn, som er meget brugbar. Jeg er mor til en glad og skøn dreng på ti uger (født til termin den 18. marts 2016). For at gøre det så let for dig, som muligt, vil jeg dele mine spørgsmål op i amning, søvn og gråd, selvom det sikkert hænger lidt sammen.
Vores søn er en glad, men temperamentsfuld baby. Amningen er gået så fint indtil videre. Jeg har kørt blokamning på anbefaling fra min SP, men har følt at der var for lidt mælk i højre bryst, så har tilbudt ham toppen hver gang, jeg kørte venstre. Han har taget godt fat, men er en hurtigspiser, da min mælk har løbet stærkt. Nu til problemet:
Der er de sidste par uger sket en ændring i hans ammemønster. Der er som udgangspunkt gået mellem 3-5 timer imellem hver amning på et døgn. Nu sker der følgende scenarier på en dag:
1 - han spiser pænt og sammenhængende og er glad og pludrende bagefter.
2 - han bliver lagt til og spiser pænt i ca 20 sekunder, hvorefter han bliver ukoncentreret og smiler, pludrer, kigger på min trøje, på mig, på far, på alt, suger lidt, fægter med arme og ben, tager fat igen og slipper næsten med det samme igen, og sådan kører det så et stykke tid indtil han bliver frustreret, og jeg kan se og høre, at han er sulten. Jeg forsøger ikke at presse ham til at spise, men lade ham ligge og tage fat selv.
3 - han tager fat i et minuts tid, hvor han spiser pænt, så begynder fægtningen med arme og ben, og han slipper og kejter rundt med hovedet. Jeg forsøger at holde ham i hånden for at få lidt ro på. Han søger og spidser ligesom munden lidt for at forsøge at tage fat, tager brystvorten i munden og slipper igen og er nu så frustreret, at han siger alle mulige lyde for at indikere, hvor utilfreds han er.
Jeg ved ikke helt, hvad der går galt, eller hvad ændringen skyldes. Jeg forsøger forskellige ammestillinger. Om dagen har jeg mest brugt den traditionelle, som han har været glad for, og om natten laid back amning eller helt liggende ovenpå, som har fungeret fint. Men nu bliver han som en flitsbue, hvis han bliver lagt i den stilling om natten. Han har som regel spist sit sidste måltid godt omkring kl. 23 og sover fint til kl. 03 og spiser så igen til kl. 06.30. NU har det dog ændret sig, og han er meget mere pylret om natten og vågner op flere gange.
Nu til vores problem angående hans søvn:
Siden fødslen har han skullet vugges i søvn. Jo vildere jo bedre, men har egentlig været nem at få til at falde til ro og til at sove, selvom vi har kæmpet lidt med at få ham til at sove videre når vi har lagt ham. Hans rytme har set sådan ud:
23- 03 sove
spise
03-06.30 sove
spise
07.30/08-09/10 sove
spise
12.00 - 14 sove i viklen
spise
16-17 sove
spise
19-20/21 sove (indimellem i viklen)
spise og så forfra.
Nu er der gået helt koks i det. Han er meget svær at få til at sove om dagen og til at sove nogle ordentlige lure. Jeg tror det skyldes to ting efter at have læst din bog. At han har svært ved at komme videre i sine søvnstadier, da han kan vågne efter bare 20 min-halv time, at han vågner når vi lægger ham fra favn eller bryst i egen seng, at han vågner af sine spjæt. Han er begyndt at græde meget voldsomt lige inden, han skal sove. Så begynder showet med at svøbe ham, gå rundt med ham, forsøge at give ham sutten. Han skal først græde, og så kan han være villig til at tage sutten, og så falder han til ro og får sutteklud over øjnene, ruller med øjnene og falder i søvn. Alt imens skal man så have styr på hans arme fra svøbet, som fægter rundt, og hvis de får fat i sutten, hiver han den ud, og så græder han igen, og man kan starte forfra. Alt imens man går rundt med ham, vugger ham fra side til side, går lunges med ham eller sidder på fitnessbolden for at få de gyngende bevægelser.
Når han så er faldet i søvn, kommer problemet med at lægge ham fra os. For så kan showet begynde igen i sengen med at han fægter rundt med armene, hiver sutten ud, og så kan man starte forfra. Hele denne seance kan tage op til halvanden time. Vi prøver at putte ham, når vi kan se alle tegnene på, at han er træt, som du beskriver i din bog. I løbet af natten er han begyndt at vågne, hvis han har tabt sutten, som også er meget atypisk, da han bare plejer at sove tungt i tre-fire timer ad gangen.
Amningen og søvnen hænger uligneligt sammen med hans gråd. Inden alle de her ændringer begyndte var han rigtig glad og tilpas, pludrende og nysgerrig, når han var vågen. Det er han stadigvæk, men jeg synes ikke der skal så meget til, før han bliver pylret og utilfreds og hurtigere synes træt igen. Han kan vise tegn på træthed, men stadigvæk indimellem være i hopla og smile og pludre, så han når hele skalaen igennem med at være glad, pylret, sige lyde der indikerer utilfredshed, fægte rundt. Og så er der den voldsomme gråd inden han skal sove, hvor han bliver en helt flitsbbue. Det er efterhånden blevet hver gang, og det er meget frustrerende.
Som bonusinfo kan det nævnes, at vi den sidste halvanden måned har forsøgt at bruge studiet om de 5 universal-lyde i babygråd, og det har fungeret godt, men nu er det blevet svært. Han er først begyndt at bruge sut i pinsen, så det er nyt. Hele denne ændring syntes at komme efter vi var hjemme ved mine forældre i pinsen. Kan alt dette skyldes, at der sker et skift i forhold til appetitspring og søvnændring eller? Vi er pt i ferie i Portugal bare vores søn og osl og har 6 dage tilbage ud af 12 dage. Vi forsøger at bevare rytmen fra derhjemme og tage det meget i hans tempo.
Det blev et lidt længere brev. Tusind tak for nogle gode bøger og en god brevkasse. Håber du kan hjælpe os.
Kærlig hilsen
To frustrerede forældre