Brev:
8 måneder - Vil ikke overgive sig til søvnen
27. maj 2016
Alder:
8 mdr.
8 måneder - Vil ikke overgive sig til søvnen
Hej Helen
Tak for en fantastisk side og bøger med mange dejlige konkrete tips og vejledninger.
Jeg skriver til dig fordi min datter på 8 måneder er helt umulig at få til at sove om aftenen.
Vores datter er en fantastisk pige med temperament og store smil:) hun er aktiv og kommer godt omkring (møver sig rundt), sætter sig op og vender og drejer sig. Hun er super nysgerrig og glad.
Vi følger din kost og søvnplan
7.30 grød og vand
9.00 frugtmos og derefter puttes til formiddagslur. Denne varer alt mellem 1/2 og 2timer. De seneste uger nærmere en halv end 2 timer. I barnevognen kan hun sagtens sove 2 timer - den seneste uge har hun været umulig at få til at sove i sin seng også til denne lur.
11.30 frokost. Enten mos med lidt fisk eller en rugbrødsmad
13.30 ammes og puttes til eftermiddagslur. Sover ca 2 timer her. I barnevognen. Hvis ikke i barnevogn så er luren markant kortere
16.00 grød med frugtmos
18.00 aftensmad - grøntsagsmos med kød eller fisk- eller det vi voksne får, hvis det er børnevenligt
19.30- putteritualerne starter:
1) nattøj på
2) børste tænder
3) godnat historie
4) amning
Og så starter showet...
Så snart hun rammer madrassen bliver hun ked af det. Vender sig rundt, rejser sig op, jeg lægger hende ned igen osv. Til sidst bliver hun så utrolig ked af det, at tårerne står ud af øjnene og hun er helt rød i hovedet og utrøstelig.
Vi har forsøgt at det er faren der putter men det hjælper ikke - er nærmest værre. Lægger jeg mig med hende i vores seng så falder hun i søvn. Hvis hun har hidset sig helt op skal der gerne et bryst til. Jeg kan dog ikke lade hende ligge der, da der ikke er sidder på sengen og hun derfor kan falde ud.
Hvis jeg flytter hende når hun er faldet i søvn vågner hun op så snart hun rammer madrassen i sin tremmeseng.
En gang i mellem falder hun i søvn når vi lægger hende, men vågner så efter 30-40 min og er utrolig ked af det. Det er her også svært at trøste hende.
Hendes tremmeseng står på hendes eget værelse. Da hun var lidt mindre havde hun en vugge hun sov i i vores soveværelse, men den er hun vokset ud af. Hun har altid bedst kunne sove steder hvor hun kan nå kanten, derfor har hun haft en nest at ligge i og nu har hun det samme i sin tremmeseng.
For et par måneder siden ville hun heller ikke længere have sin sut og bliver sur, hvis jeg giver hende den i munden. Leger med den, men finder ingen ro i den. Det kom nærmest fra den ene dag til den anden og ca samtidig med hun fik sin første tand.
Den seneste uge eller nok mere har problemet også været der ved formiddagsluren.
Hun kan simpelthen ikke overgive sig til søvnen.
Har du et par gode råd?
Mange hilsner
Den søde vågne piges mor:)