8 måneder - Vil ikke overgive sig til søvnen

27. maj 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

8 måneder - Vil ikke overgive sig til søvnen

Hej Helen

Tak for en fantastisk side og bøger med mange dejlige konkrete tips og vejledninger.

Jeg skriver til dig fordi min datter på 8 måneder er helt umulig at få til at sove om aftenen.

Vores datter er en fantastisk pige med temperament og store smil:) hun er aktiv og kommer godt omkring (møver sig rundt), sætter sig op og vender og drejer sig. Hun er super nysgerrig og glad.

Vi følger din kost og søvnplan
7.30 grød og vand
9.00 frugtmos og derefter puttes til formiddagslur. Denne varer alt mellem 1/2 og 2timer. De seneste uger nærmere en halv end 2 timer. I barnevognen kan hun sagtens sove 2 timer - den seneste uge har hun været umulig at få til at sove i sin seng også til denne lur.
11.30 frokost. Enten mos med lidt fisk eller en rugbrødsmad
13.30 ammes og puttes til eftermiddagslur. Sover ca 2 timer her. I barnevognen. Hvis ikke i barnevogn så er luren markant kortere
16.00 grød med frugtmos
18.00 aftensmad - grøntsagsmos med kød eller fisk- eller det vi voksne får, hvis det er børnevenligt

19.30- putteritualerne starter:
1) nattøj på
2) børste tænder
3) godnat historie
4) amning

Og så starter showet...
Så snart hun rammer madrassen bliver hun ked af det. Vender sig rundt, rejser sig op, jeg lægger hende ned igen osv. Til sidst bliver hun så utrolig ked af det, at tårerne står ud af øjnene og hun er ...

Annonce

... helt rød i hovedet og utrøstelig.

Vi har forsøgt at det er faren der putter men det hjælper ikke - er nærmest værre. Lægger jeg mig med hende i vores seng så falder hun i søvn. Hvis hun har hidset sig helt op skal der gerne et bryst til. Jeg kan dog ikke lade hende ligge der, da der ikke er sidder på sengen og hun derfor kan falde ud.
Hvis jeg flytter hende når hun er faldet i søvn vågner hun op så snart hun rammer madrassen i sin tremmeseng.

En gang i mellem falder hun i søvn når vi lægger hende, men vågner så efter 30-40 min og er utrolig ked af det. Det er her også svært at trøste hende.

Hendes tremmeseng står på hendes eget værelse. Da hun var lidt mindre havde hun en vugge hun sov i i vores soveværelse, men den er hun vokset ud af. Hun har altid bedst kunne sove steder hvor hun kan nå kanten, derfor har hun haft en nest at ligge i og nu har hun det samme i sin tremmeseng.

For et par måneder siden ville hun heller ikke længere have sin sut og bliver sur, hvis jeg giver hende den i munden. Leger med den, men finder ingen ro i den. Det kom nærmest fra den ene dag til den anden og ca samtidig med hun fik sin første tand.

Den seneste uge eller nok mere har problemet også været der ved formiddagsluren.

Hun kan simpelthen ikke overgive sig til søvnen.

Har du et par gode råd?

Mange hilsner

Den søde vågne piges mor:)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!