Svar: 8 måneder - Vil ikke overgive sig til søvnen

27. maj 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor til den søde vågne pige

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du er glad for mine bøger og har fulgt med i brevkassen, og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - tak:)

Jeres datter gennemgår lige nu en meget stor udvikling både motorisk og mentalt. Hun er i separationsfasen, og det betyder, at hun lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra jer og samtidig også derfor har ekstra meget behov for fysisk kontakt. Man kan ikke separere sig, hvis ikke man føler sig fuldstændig knyttet til og hun er stadig så lille, at hun er brug for at se dig for at hun ikke føler sig forladt. Du vil fornemme dette i dagtimerne - men også om aftenen, når hun skal sove.

Hun har brug for at mærke dig, fornemme dig helt tæt på. Derfor søger hun ofte brystet ekstra og derfor kan det være rigtig svært for far at putte lige nu. Hun klynger sig mere til din favn, har rigtig svært ved at mærke det skift der er fra din favn og ned i hendes seng. Alt sammen helt naturligt for den udvikling, som hun lige nu går igennem.

Det at hun nu er begyndt at møve sig fremad, øver sig i at kravle, skal til at rejse sig ved tingene osv. spiller ind på hendes søvn. Det betyder blandt andet, at hun øver sig hele tiden - hun øver sig om dagen, når hun er vågen, og hun øver sig om natten, når hun skal sove - og også i søvne. Hun får sig lagt i stillinger, som hun ikke selv mestrer at komme væk fra og hun har brug for din hjælp til stillingsskift undervejs i søvnen.

Den store motoriske uro giver en rastløshed og en uro i kroppen, når hun skal sove. Det er svært at ligge stille, det er svært at finde ro og slappe af i kroppen, når du putter hende og mange børn vil i denne alder have brug for lidt tid for sig selv, hvor de kan tumle lidt rundt, komme af med lidt overskudsenergi, før de er parat til at falde i søvn og slippe dagens oplevelser - og det er helt okay. Hun må gerne bruge lidt tid på af møve rundt i sengen - så længe hun ikke er ked af det:)

Jo mere hun øver sig om dagen, jo bedre bliver hun til det og jo mere hun mestrer det og øver sig om dagen, jo mere ro vil der efterhånden komme på hende om aftenen og om natten. Men lige nu, vil hun naturligt have en stor motorisk uro dag, aften og nat ...

Det er også sådan, at netop fordi hun bruger sig mere motorisk kommer mere omkring osv. så oplever hun også verden større. Hun oplever rummenes størrelse, hun skelner imellem om hun er hjemme eller ude, hun skelner tydeligt mellem kendt og fremmede og kan f.eks. blive rigtig ked af det, hvis I er nogen steder og andre henvender sig til hende. Hun vil helst opleve verden fra din favn, hendes trygge base. Hun kan også blive ked af det, hvis du går på toilettet eller går ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen. Når hun ikke kan se dig, så føler hun sig alene og forladt :)

Og alle de oplevelser hun får, alle de stimuli, hun oplever, skal alle sammen bearbejdes og lagres i hende. Derfor drømmer hun ekstra meget lige nu og kan derfor godt vågne, græde, klynke, nogle gange grine i søvne - ligesom hun kan protestere mod søvnen, fordi det er svært at slippe det hele og fordi hun rigtig gerne vil opleve mere. Derfor oplever man ofte også i denne alder at børn pludselig sover kortere lure om dagen samtidig med, at de har sværere ved at overgive sig til søvnen så generelt ligger søvnindtaget lidt lavere end vi måske synes de egentlig har behov for... og det er helt okay:)

Udover hendes udvikling og den fase hun gennemgår i øjeblikket, så spiller hendes søvn og hendes rytme om dagen også ind. Da hendes dagssøvn kan variere, så hun nogle dage sover den længte lur om formiddagen og andre dage sover længere middagslur kan godt gøre at puttetidspunktet om aftenen vil være lidt forskelligt - og I er derfor nødt til at vurdere hendes puttetidspunkt efter, hvilken tid hun er stået op fra sin middagslur og hvor mange timers dagssøvn hun har fået. Hun må gerne have mindst 4 timers vågenhed om eftermiddagen/først på aftenen - fra hun vågner af sin middagslur og til hun puttes om aftenen. At hun f.eks. kommer op senest kl 16 og puttes igen kl ca. 20.

Det kan også være en rigtig god idé, at hun i en periode tilbydes et bad om aftenen. Det kan være med til at give hende lidt mere fysisk ro i kroppen - især hvis det afsluttes med god frottering med håndklædet og at I smører med lidt creme osv. Og efter badet vil det være super godt med en godnatgrød. Den giver ekstra ro i maven og hjælper hende også til at slappe af.

Det betyder, at en aftenrutine kan se ...

Annonce

... således ud:

Aften 18: Aftensmad, udgangspunktet almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, bulgur osv. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød i køkkenet ca. kl 19.30, før herefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen starter med grød.

I skal naturligvis være opmærksomme på, hvordan hun sover om dagen. Hvis hun nogle dage kun sover 2.5 time samlet og andre dage sover 4 timer samlet så vil det naturligt spille ind på hendes puttetid om aftenen og hendes længde af nattesøvn. Et eller andet sted, skal hun have lov til at være fleksibel og således måske blive puttet til natten senere de dage, hvor hun sover mere og så puttes lidt tidligere de dage, hvor hun har sovet mindre ... Men det er naturligvis vigtigt, at hun ikke rokerer alt for meget rundt, og at I forsøger at have en nogenlunde fast rutine for dagen, fordi det naturligt vil være med til at påvirke hendes indre ur og dermed også søvn:)

Med den alder jeres datter har nu, vil hendes søvn minde mere og mere om den søvn, I som voksne har. Det vil sige, at hun i sin søvn gennemgår flere forskellige stadier – hun sover let, hun drømmer, sover dybt osv. og når hun har disse opvågninger, skift i sin søvn, så vil hendes underbevidsthed registrere om alt var som da hun faldt i søvn. Hele natten igennem veksler hun mellem de forskellige søvnstadier. En gang imellem vågner hun lidt op, hun flytter på sig, lægger sig måske op i kravlestilling og vugger, kan ikke selv komme ned igen, har her brug for din hjælp osv. og samtidig registrerer hun, at alt er som da hun faldt i søvn.

Derfor er det som udgangspunkt rigtig godt, hvis du kan amme hende og flytte hende over i tremmesengen, før hun sover helt. Så hun lige når at registrere, at hun sover i sin seng. Det vil gøre hende mere tryg, når hun vågner op om natten, at hun ved hvor hun er.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er dog en god idé, hvis du kan amme hende på værelset lige ved siden af hendes seng og flytte hende på det tidspunkt, hvor hun næsten sover, men ikke sover helt - hun skal være døsig. Du skal være hos hende, berolige hende med dine hænder, kærtegn, putteklud, godnatsang osv. så hun hele tiden mærker, at du er der, og så hun ikke føler sig forladt og alene.

Det at skulle i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært for små børn - særligt i separationsfasen :) Derfor er det en god idé, at du lader putterutinerne foregår i det værelse, hvor hun forventes at sove. Hvis du ammer i soveværelset eller i stuen og derefter går på hendes værelse, så er der en risiko for, at hun oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer derved at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation.

Det samme kan ske, hvis du ammer og derefter giver hende til far, som så skal putte. Hun er lige faldet til ro hos dig, og føler at du forlader hende... ikke at far ikke er god nok, men lige nu er det bare rigtig svært for hende med adskillelse og derfor oplever I, at mor har lettere ved at putte. Hvis far gerne vil forsøge sig, så kan far prøve med en flaske og den kan med fordel også gives på værelset - eller alternativt gives imens hun ligger i sin tremmeseng, så hun helt undgår at opleve et skift mellem favn og seng...

Hvis hun er helt ulykkelig og tydeligt protesterer mod sin seng, så skal du tage hende op, trøste, berolige, betrygge. Give hende den nærhed, som hun viser behov for og først putte hende igen når hun atter er parat. Hele tiden vise hende, at du er der for hende og at hun kan være helt tryg.

Nogle gange kan det hjælpe, hvis du putter hende på maven og står og stryger dine hænder kærtegnende op og ned over hendes ryg og blenumse - hun mærker dine hænder, tyngden og varmen fra dine hænder og det hjælper hende til at finde den fysiske ro, som hun lige nu selv har rigtig svært ved at finde.

Og når alt dette er sagt, så vil nogle børn i denne alder også være så tryghedssøgende og har brug for så meget nærhed, at de sover bedst, hvis de kan sove hos mor og far - så du lægger dig med hende i dobbeltsengen eller måske på en madras på gulvet, så hun ikke kan falde ned og slå sig...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to