Svar: Afvisning af bryst?

9. december 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til - forhåbentlig går det lidt bedre med din datters mave, nu hvor jeg svarer dig:)

Det lyder som om, at jeres lillesøster har fået lidt forstoppelse. Det kan skyldes, at hendes mave måske ikke helt har kunne kapere skemaden, eller at hun måske har fået lidt for store mængder grød eller mos og har drukket for lidt mælk. Og det giver hurtigt en ond cirkel, for så afviser hun brystet og får mere hård mave, og afviser så også yderligere skemad.

Det er derfor vigtigt, at du får sagt gang i hendes mave, så der atter kommer passage. Nogle gange vil det være tilstrækkeligt at tilbyde hende laktulose. Andre gange kan det være nødvendigt at give hende en klysma, som kommes op i endetarmen - det kan du tale med jeres læge om. Når der atter er passage, så skulle appetitten gerne vende tilbage.

Det kan naturligvis ikke udelukkes, at hun også kan være ved at blive syg, få kvalme, måske har hun ondt i ørerne eller andet - det kan alt sammen påvirke appetitten, så hun spiser mindre. Ofte vil hun dog søge brystet, hvis hun har ondt i ørerne, fordi det letter på trykket og dermed fjerner smerten...

Hun kan også have ondt på grund af tandfrembrud...

En fjerde mulighed kan være, at din menstruation måske er på vej. I takt med at du er begyndt med skemad, er antallet af amninger måske skruet ned og din menstruation derfor begyndt? Det kan ændre smagen af din mælk og gøre, at hun derfor afviser brystet i en periode...

Hvis du f.eks. er begyndt at løbetræne, dyrke mere motion igen eller lignende, så kan det også påvirke smagen af din mælk og gøre, at hun afviser brystet. Det samme kan ske, hvis du skifter parfume, skifter til en ny type vaskepulver eller lignende, så din duft er anderledes.

Der kan være rigtig ...

Annonce

... mange forklaringer... Ud fra det du skriver, så hælder jeg dog mest til, at skemaden nok har fyldt lidt for meget. Hun må gerne få skemad, men i meget små mængder. Giv hende 3-4 skefulde til max 1/2 dl. og kun 2 gange dagligt. Giv vand af kop sammen med skemaden og tilbyd brystet fast før hver lur. Der må gerne få 1-1.5 time imellem, at hun tilbydes skemad og tilbydes mælk for på den måde at skabe plads i maven til begge dele. Og vær obs på, at hendes mave skal fungere og der skal være passage, når du starter op med skemaden igen. Hendes afføring skal være blød eller grødet - ikke formet, så længe hun ikke får mere skemad...

Det kan være nødvendigt at du pumper ud, hvis din datter ikke vil tage imod brystet. Det er vigtigt for at holde din mælkeproduktion i gang - og sandsynligheden for at hun atter tager imod brystet er stor. Det vil dog være godt, hvis hun fornemmer, at der er noget at komme efter. Samtidig er det vigtigt, at du bliver "tømt", så du ikke risikerer at få en brystbetændelse. Den bedste til at arbejde med brystet er dog din datter og derfor er det bedre, at du får hende lagt til, end at du begynder at malke ud - prøv derfor om du kan lægge dig med hende og amme hende liggende. Nogle gange kan det også være en ide at gå i badekar med hende, hvis du har denne mulighed. Lad hende ligge på din brystkasse i det lune vand, hud mod hud, mærke dig og dufte dig - og se om hun så ikke pludselig søger og tager fat i brystet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og ja - hvis hun slet ikke dier hos dig, så er du nødt til at forsøge at få mælk i hende via flaske. Det kan være udmalket mælk eller modermælkserstatning - hun skal have mælk/væske...

Læs også meget gerne min nyeste bog "Helens bog om Amning & Flaske"...:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder