Svar: Afvisning af bryst?
9. december 2015
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til - forhåbentlig går det lidt bedre med din datters mave, nu hvor jeg svarer dig:)
Det lyder som om, at jeres lillesøster har fået lidt forstoppelse. Det kan skyldes, at hendes mave måske ikke helt har kunne kapere skemaden, eller at hun måske har fået lidt for store mængder grød eller mos og har drukket for lidt mælk. Og det giver hurtigt en ond cirkel, for så afviser hun brystet og får mere hård mave, og afviser så også yderligere skemad.
Det er derfor vigtigt, at du får sagt gang i hendes mave, så der atter kommer passage. Nogle gange vil det være tilstrækkeligt at tilbyde hende laktulose. Andre gange kan det være nødvendigt at give hende en klysma, som kommes op i endetarmen - det kan du tale med jeres læge om. Når der atter er passage, så skulle appetitten gerne vende tilbage.
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at hun også kan være ved at blive syg, få kvalme, måske har hun ondt i ørerne eller andet - det kan alt sammen påvirke appetitten, så hun spiser mindre. Ofte vil hun dog søge brystet, hvis hun har ondt i ørerne, fordi det letter på trykket og dermed fjerner smerten...
Hun kan også have ondt på grund af tandfrembrud...
En fjerde mulighed kan være, at din menstruation måske er på vej. I takt med at du er begyndt med skemad, er antallet af amninger måske skruet ned og din menstruation derfor begyndt? Det kan ændre smagen af din mælk og gøre, at hun derfor afviser brystet i en periode...
Hvis du f.eks. er begyndt at løbetræne, dyrke mere motion igen eller lignende, så kan det også påvirke smagen af din mælk og gøre, at hun afviser brystet. Det samme kan ske, hvis du skifter parfume, skifter til en ny type vaskepulver eller lignende, så din duft er anderledes.
Der kan være rigtig mange forklaringer... Ud fra det du skriver, så hælder jeg dog mest til, at skemaden nok har fyldt lidt for meget. Hun må gerne få skemad, men i meget små mængder. Giv hende 3-4 skefulde til max 1/2 dl. og kun 2 gange dagligt. Giv vand af kop sammen med skemaden og tilbyd brystet fast før hver lur. Der må gerne få 1-1.5 time imellem, at hun tilbydes skemad og tilbydes mælk for på den måde at skabe plads i maven til begge dele. Og vær obs på, at hendes mave skal fungere og der skal være passage, når du starter op med skemaden igen. Hendes afføring skal være blød eller grødet - ikke formet, så længe hun ikke får mere skemad...
Det kan være nødvendigt at du pumper ud, hvis din datter ikke vil tage imod brystet. Det er vigtigt for at holde din mælkeproduktion i gang - og sandsynligheden for at hun atter tager imod brystet er stor. Det vil dog være godt, hvis hun fornemmer, at der er noget at komme efter. Samtidig er det vigtigt, at du bliver "tømt", så du ikke risikerer at få en brystbetændelse. Den bedste til at arbejde med brystet er dog din datter og derfor er det bedre, at du får hende lagt til, end at du begynder at malke ud - prøv derfor om du kan lægge dig med hende og amme hende liggende. Nogle gange kan det også være en ide at gå i badekar med hende, hvis du har denne mulighed. Lad hende ligge på din brystkasse i det lune vand, hud mod hud, mærke dig og dufte dig - og se om hun så ikke pludselig søger og tager fat i brystet.
Og ja - hvis hun slet ikke dier hos dig, så er du nødt til at forsøge at få mælk i hende via flaske. Det kan være udmalket mælk eller modermælkserstatning - hun skal have mælk/væske...
Læs også meget gerne min nyeste bog "Helens bog om Amning & Flaske"...:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske