Brev:
Om at blive storebror, når man selv er meget lille
9. december 2015
Alder:
17 mdr.
Om at blive storebror, når man selv er meget lille
Kære Helen
Vi skal have en lillesøster om tre måneder, og jeg kunne godt tænke mig at høre din mening om, hvordan vi bedst griber det an i forhold til storebror, som til den tid kun er ca. 20 måneder.
Hvor meget forstår børn i den alder, og hvordan kan vi bedst forberede ham, hvis man da overhovedet kan det?
Pædagogerne i vuggestuen snakkede i starten af min graviditet meget om, at de mente, at han ubevidst kunne mærke, at der var forandringer undervejs, og reagerede på det (han havde en rigtig svær periode i vuggestuen, lige da vi kom hjem fra en lang ferie i september), og de foreslog, at vi prøvede at inddrage ham så meget som muligt ved f.eks. at lade ham smøre creme på maven, snakke med ham om det osv. Det prøvede vi, men oplevede at han slet ikke virkede interesseret, og eftersom graviditet nr. 2 fylder meget mindre i hverdagen, end graviditet nr. 1 gjorde, så er det egentlig ikke noget vi sådan har gået og tænkt så meget over indtil nu.
Vi peger ind i mellem på maven og fortæller, at der er en baby derinde, som på et tidspunkt kommer ud og skal bo sammen med os, opfordrer ham til at røre ved den, men jeg har ikke indtrykket af, at han på nogen måde forbinder det med en baby. I vuggestuen og i vores omgangskreds er han tydeligt meget mere interesseret i de ældre børn end de yngre.
Alle de bøger, jeg har fundet på nettet, anbefales først fra to-års alderen, men når vi skal til Danmark til jul, vil jeg nu alligevel tage en eller to med hjem, så vi kan bruge dem som godnatlæsning, som han er blevet meget glad for (læsning er måske så meget sagt, men vi sidder og kigger på billeder, bladrer, peger, læser lidt højt, synger og hygger inden sengetid), så det kan vi forhåbentlig udnytte på en eller anden måde. Har du andre forslag til tiden inden babys ankomst? Og noget særligt, vi skal være opmærksomme på, når hun er kommet til verden?
Det skal siges, at han stadig ikke siger så meget forståeligt – han pludrer løs og forklarer tydeligvis en masse, men forståelige ord er der 6 af på dansk (hej, mor, morgenmad, missekat, mam mam for mad og nej), 2-3 på hans andet modersmål (fars sprog) og det samme på det tredje sprog, som de taler i vuggestuen.
Jeg kan se, at der sker rigtig meget med den sproglige udvikling lige nu, og det virker som om, at der er en masse nye ord undervejs. Han forstår også mere og mere for hver uge, der går, så vi nu kan samarbejde om ting, altså han forstår f.eks. små ”ordrer” som ”kan du lægge den på plads, hent bogen, giv den til far, giv mor et kys” og svarer på spørgsmål som ”vil du have et glas vand, skal vi tage over til farfar, hvor er missekatten”, osv.
Men det er jo vildt svært at vurdere, hvor han er om tre måneder, og hvor meget han forstår til den tid – for en ting er at forstå det, han kender til, og som han oplever hver eneste dag – men en baby er vel et totalt abstrakt begreb, når man er så lille og ikke har oplevet andet end livet som en familie på 3?
Efterhånden som maven vokser, sniger tankerne om, hvordan vi gør familieforøgelsen til den bedst mulige oplevelse, ind på mig, så det ville være rigtig dejligt, hvis du vil dele dine tanker med mig.
På forhånd mange tak:-)
Mange hilsner