Om at blive storebror, når man selv er meget lille

9. december 2015

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Om at blive storebror, når man selv er meget lille

Kære Helen

Vi skal have en lillesøster om tre måneder, og jeg kunne godt tænke mig at høre din mening om, hvordan vi bedst griber det an i forhold til storebror, som til den tid kun er ca. 20 måneder.

Hvor meget forstår børn i den alder, og hvordan kan vi bedst forberede ham, hvis man da overhovedet kan det?

Pædagogerne i vuggestuen snakkede i starten af min graviditet meget om, at de mente, at han ubevidst kunne mærke, at der var forandringer undervejs, og reagerede på det (han havde en rigtig svær periode i vuggestuen, lige da vi kom hjem fra en lang ferie i september), og de foreslog, at vi prøvede at inddrage ham så meget som muligt ved f.eks. at lade ham smøre creme på maven, snakke med ham om det osv. Det prøvede vi, men oplevede at han slet ikke virkede interesseret, og eftersom graviditet nr. 2 fylder meget mindre i hverdagen, end graviditet nr. 1 gjorde, så er det egentlig ikke noget vi sådan har gået og tænkt så meget over indtil nu.

Vi peger ind i mellem på maven og fortæller, at der er en baby derinde, som på et tidspunkt kommer ud og skal bo sammen med os, opfordrer ham til at røre ved den, men jeg har ikke indtrykket af, at han på nogen måde forbinder det med en baby. I vuggestuen og i vores omgangskreds er han tydeligt meget mere interesseret i de ældre børn end de yngre.

Alle de bøger, jeg har fundet på nettet, anbefales først fra to-års alderen, men når vi skal til Danmark til jul, vil jeg nu alligevel tage en eller to med hjem, så vi kan bruge dem som godnatlæsning, som han er blevet meget glad for (læsning er måske så meget sagt, men vi sidder ...

Annonce

... og kigger på billeder, bladrer, peger, læser lidt højt, synger og hygger inden sengetid), så det kan vi forhåbentlig udnytte på en eller anden måde. Har du andre forslag til tiden inden babys ankomst? Og noget særligt, vi skal være opmærksomme på, når hun er kommet til verden?

Det skal siges, at han stadig ikke siger så meget forståeligt – han pludrer løs og forklarer tydeligvis en masse, men forståelige ord er der 6 af på dansk (hej, mor, morgenmad, missekat, mam mam for mad og nej), 2-3 på hans andet modersmål (fars sprog) og det samme på det tredje sprog, som de taler i vuggestuen.

Jeg kan se, at der sker rigtig meget med den sproglige udvikling lige nu, og det virker som om, at der er en masse nye ord undervejs. Han forstår også mere og mere for hver uge, der går, så vi nu kan samarbejde om ting, altså han forstår f.eks. små ”ordrer” som ”kan du lægge den på plads, hent bogen, giv den til far, giv mor et kys” og svarer på spørgsmål som ”vil du have et glas vand, skal vi tage over til farfar, hvor er missekatten”, osv.

Men det er jo vildt svært at vurdere, hvor han er om tre måneder, og hvor meget han forstår til den tid – for en ting er at forstå det, han kender til, og som han oplever hver eneste dag – men en baby er vel et totalt abstrakt begreb, når man er så lille og ikke har oplevet andet end livet som en familie på 3?

Efterhånden som maven vokser, sniger tankerne om, hvordan vi gør familieforøgelsen til den bedst mulige oplevelse, ind på mig, så det ville være rigtig dejligt, hvis du vil dele dine tanker med mig.

På forhånd mange tak:-)

Mange hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!