Svar: Amning, flaske og søvn - 2 mdr.

4. september 2015

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Sine

Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med den lille pige :)

Nu hvor din datter er blevet 8 uger, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes mælk, som en fast del af sit putteritual. Det at få mælk, før hun skal sove, vil hjælpe hende til at overgive sig til søvnen og det vil give en længere lur - fordi hun naturligt vil kunne sove længere, før hun så vågner op og har brug for mælk igen.

Nogle gange vil det naturligt være sådan, at hun er sulten, når hun vågner. Hvis hun har sovet en god lang lur, så har hun brug for mælk, når hun vågner af sin lur og her skal du så amme hende. Men når hun så er træt igen og atter skal sove, så bør du faktisk tilbyde hende brystet eller en lille flaske igen, hvorefter hun så skal falde i søvn.

Det er sådan, at din mælk består af flere forskellige dele. Den første del af mælken er vandholdig, og det betyder, at den slukker tørsten. Nogle gange vil hun derfor søge dit bryst, die meget kortvarigt, og det skyldes, at hun er tørstig. Når hun dier kortvarigt, så får hun netop den vandholdige og tørstslukkende mælk. Andre gange, vil hun die i længere tid, og her spiser hun så et egentligt måltid. Når hun dier i længere tid ved brystet, så får hun den federe mælk med ud - og netop den fede mælk der ligger til sidst i brystet, er vigtig for at hun vokser godt, men også vigtig for at hun ikke får for meget maveuro.

Det er vigtigt, at du nu hjælper hende med at spise så længe som muligt fra et bryst af gangen. Hvis hun f.eks. kan spise i 20 minutter, så bør disse minutter være på et bryst fremfor, at hun spiser 10 minutter på hvert bryst. På den måde hjælper du hende til at "tømme" brystet og få den federe mælk med ud.

Det betyder, at hvis hun f.eks. har taget toppen fra det ene bryst, fordi hun har slukket tørsten, så bør du lægge hende til samme bryst igen, næste gang du ammer, for på den måde at hjælpe hende til at "tømme brystet". Hvis hun har spist godt og længe fra et bryst, så kan du tilbyde hende toppen fra modsatte bryst, og derefter kan du så putte hende til en lur igen. Når hun så vågner af denne lur, så lader du hende starte med at spise fra det bryst, hvor hun "kun" tog toppen sidst, lader hende spise i bund der, leger med hende, pludrer med hende osv. og så skifter du hende og tilbyder så modsatte bryst, før du så putter hende igen.

Hvis hun efter at have spist godt på dit bryst, og du har fornemmelsen af, at hun har spist i bund, at hun har "tømt" brystet, stadig virker sulten og søgende, så kan du supplere hende med en flaske. Det vil sige, at flasken netop bruges som et supplement. Det er altså måden at sikre hende lidt ekstra, hvis hun efter at have spist godt hos dig, stadig virker sulten.

Når man både ammer og giver flaske, så kan man gøre det på to måder:

1. Du kan supplere din amning med en flaske
2. Du kan erstatte din amning med en flaske

Når du supplerer din amning med en flaske, så starter du med at amme hende og tilbyder så ekstra mælk, hvis hun viser behov. Når du gør det på denne måde, så viser du din krop, at hun har brug for mælken. Hun stimulerer dine bryster, og det er med til at opretholde din mælkeproduktion.

Når du erstatter en amning med en flaske, så giver du en flaske i stedet for at amme. Det vil gøre, at din krop tror, at hun ikke har behov, og du risikerer derfor, at din mælkemængde nedsættes. Jo flere amninger du erstatter med flaske og jo yngre barnet er, jo større sandsynlighed vil der være for, at din amning stopper og flasken tager mere og mere over.

I princippet kan man ikke "tømme" et bryst. Når jeg skriver "tømme", så er det fordi du skal kunne mærke ...

Annonce

... forskel på det bryst, som hun har spist af og det bryst, som hun endnu ikke har spist af. Når hun har spist af dit bryst, så skal det føles blødt og mere eftergiveligt. Når du mærker rundt på brystet, så skal du have fornemmelsen af at mælkekirtlerne er tømt, at de ikke er hårde og spændte. Prøv at lægge mærke til, hvor mælkekamrene er særligt tydelige og brug forskellige ammestillinger. Det vil hjælpe hende med at tømme brystet bedre.

Hvis du f.eks. har tydelig mælkekirtler på siden af brystet, så vil det være en god idé, at du lægger hende til i tvillingestillingen. Altså hvor hun ligger med hovedet ved dit bryst og med kroppen ud under din arm. Hvis du kan mærke mælkekirtlerne under brystet, så vil det hjælpe dig og hende, hvis du kan ligge ned og amme - f.eks. om natten og midt på dagen.

Du må gerne variere mellem stillingerne undervejs i en amning. Du kan f.eks. med fordel prøve at lægge hende til i den traditionelle stilling, hvor du sidder med hende i din favn, og så lader du hende spise godt der. Når hun så slipper, så giver du hende en bøvsepause, og når hun så virker parat, så prøver du at lægge hende til samme bryst, men nu i tvillingestillingen. Det kan gøre, at hun spiser lidt længere tid og også får brystet tømt lidt bedre.

Hvor meget du behøver supplere med flaske afhænger helt af, hvordan du synes det fungerer, og hvordan du fornemmer din mælkemængde, og hendes evne til at die. Med en vægt på 4300 gram, så er hendes døgnbehov 730 gram. Det stiger i takt med at hun vokser. Hvis hun spiser ca. hver 3 time, svarende til 8 gange i døgnet, så vil hendes udregnede behov være knap 92 ml hver gang. Hvis hun spiser 30-60 ml i hver flaske, så er det altså en ret stor del af behovet... Det er dog ikke sikkert, at hun behøver helt så meget supplement hver gang. Det vil være meget normalt, at du har mere mælk først på dagen end sidst på dagen, så hun især har brug for supplement om aftenen...

Du spørger, om du kan lade være med at give flaske om natten... Det afhænger helt af, hvor meget hun spiser her, og hvor meget du ammer hende. Det er nemlig også sådan, at netop amning om natten er vigtig for at opretholde din mælkemængde. Hvis du gerne vil fortsætte med at amme og på sigt gerne vil forsøge at trappe helt ud af flasken, så er det vigtigt, at du ikke giver flaske om natten, men netop ammer hende. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin og derfor er natamningen vigtig for at danne mælk.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du skriver, at hun lige nu sover rimelig godt fra 22-23 til kl 02-03 og herefter ligger hun og siger mange lyde... Det vil være rigtig godt, hvis du kan amme hende både kl 23, 03 og 06. Det er et helt reelt behov for en pige på hendes alder. Hvis du giver flaske på disse tre tidspunkter, så vil din mælkemængde hurtigt blive nedsat og hendes behov for flaske øges.

Hvis du både ammer og giver flaske om natten, så kan du godt prøve at se om flasken kan undværes - men det skal vurderes ud fra, hvor længe og hvor godt hun spiser, hvor meget hun spiser om dagen, og at hendes vægt hele tiden stiger. Det er altså helt individuelt, hvordan du kan gøre det bedst for både hende og dig.

Du skal være opmærksom på, at hun sagtens kan ligge og sige lyde om natten, smaske, virre lidt med hovedet osv. fordi hun drømmer - og ikke nødvendigvis fordi hun er sulten eller har brug for bryst eller flaske. Hun bør få mælk ca hver 3 time, men ind i mellem vil det være helt okay, at du beroliger hende med din hænder og kærtegn, ligesom du også meget gerne må forsøge om hun kan have glæde af en sut...

Jeg håber, du kan bruge disse tanker og forklaring lidt videre :)

Glæder mig til at følge jeres lille familie! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to