Svar: Amning, flaske og søvn - 2 mdr.
4. september 2015
Alder:
2 mdr.
Kære Sine
Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med den lille pige :)
Nu hvor din datter er blevet 8 uger, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes mælk, som en fast del af sit putteritual. Det at få mælk, før hun skal sove, vil hjælpe hende til at overgive sig til søvnen og det vil give en længere lur - fordi hun naturligt vil kunne sove længere, før hun så vågner op og har brug for mælk igen.
Nogle gange vil det naturligt være sådan, at hun er sulten, når hun vågner. Hvis hun har sovet en god lang lur, så har hun brug for mælk, når hun vågner af sin lur og her skal du så amme hende. Men når hun så er træt igen og atter skal sove, så bør du faktisk tilbyde hende brystet eller en lille flaske igen, hvorefter hun så skal falde i søvn.
Det er sådan, at din mælk består af flere forskellige dele. Den første del af mælken er vandholdig, og det betyder, at den slukker tørsten. Nogle gange vil hun derfor søge dit bryst, die meget kortvarigt, og det skyldes, at hun er tørstig. Når hun dier kortvarigt, så får hun netop den vandholdige og tørstslukkende mælk. Andre gange, vil hun die i længere tid, og her spiser hun så et egentligt måltid. Når hun dier i længere tid ved brystet, så får hun den federe mælk med ud - og netop den fede mælk der ligger til sidst i brystet, er vigtig for at hun vokser godt, men også vigtig for at hun ikke får for meget maveuro.
Det er vigtigt, at du nu hjælper hende med at spise så længe som muligt fra et bryst af gangen. Hvis hun f.eks. kan spise i 20 minutter, så bør disse minutter være på et bryst fremfor, at hun spiser 10 minutter på hvert bryst. På den måde hjælper du hende til at "tømme" brystet og få den federe mælk med ud.
Det betyder, at hvis hun f.eks. har taget toppen fra det ene bryst, fordi hun har slukket tørsten, så bør du lægge hende til samme bryst igen, næste gang du ammer, for på den måde at hjælpe hende til at "tømme brystet". Hvis hun har spist godt og længe fra et bryst, så kan du tilbyde hende toppen fra modsatte bryst, og derefter kan du så putte hende til en lur igen. Når hun så vågner af denne lur, så lader du hende starte med at spise fra det bryst, hvor hun "kun" tog toppen sidst, lader hende spise i bund der, leger med hende, pludrer med hende osv. og så skifter du hende og tilbyder så modsatte bryst, før du så putter hende igen.
Hvis hun efter at have spist godt på dit bryst, og du har fornemmelsen af, at hun har spist i bund, at hun har "tømt" brystet, stadig virker sulten og søgende, så kan du supplere hende med en flaske. Det vil sige, at flasken netop bruges som et supplement. Det er altså måden at sikre hende lidt ekstra, hvis hun efter at have spist godt hos dig, stadig virker sulten.
Når man både ammer og giver flaske, så kan man gøre det på to måder:
1. Du kan supplere din amning med en flaske
2. Du kan erstatte din amning med en flaske
Når du supplerer din amning med en flaske, så starter du med at amme hende og tilbyder så ekstra mælk, hvis hun viser behov. Når du gør det på denne måde, så viser du din krop, at hun har brug for mælken. Hun stimulerer dine bryster, og det er med til at opretholde din mælkeproduktion.
Når du erstatter en amning med en flaske, så giver du en flaske i stedet for at amme. Det vil gøre, at din krop tror, at hun ikke har behov, og du risikerer derfor, at din mælkemængde nedsættes. Jo flere amninger du erstatter med flaske og jo yngre barnet er, jo større sandsynlighed vil der være for, at din amning stopper og flasken tager mere og mere over.
I princippet kan man ikke "tømme" et bryst. Når jeg skriver "tømme", så er det fordi du skal kunne mærke forskel på det bryst, som hun har spist af og det bryst, som hun endnu ikke har spist af. Når hun har spist af dit bryst, så skal det føles blødt og mere eftergiveligt. Når du mærker rundt på brystet, så skal du have fornemmelsen af at mælkekirtlerne er tømt, at de ikke er hårde og spændte. Prøv at lægge mærke til, hvor mælkekamrene er særligt tydelige og brug forskellige ammestillinger. Det vil hjælpe hende med at tømme brystet bedre.
Hvis du f.eks. har tydelig mælkekirtler på siden af brystet, så vil det være en god idé, at du lægger hende til i tvillingestillingen. Altså hvor hun ligger med hovedet ved dit bryst og med kroppen ud under din arm. Hvis du kan mærke mælkekirtlerne under brystet, så vil det hjælpe dig og hende, hvis du kan ligge ned og amme - f.eks. om natten og midt på dagen.
Du må gerne variere mellem stillingerne undervejs i en amning. Du kan f.eks. med fordel prøve at lægge hende til i den traditionelle stilling, hvor du sidder med hende i din favn, og så lader du hende spise godt der. Når hun så slipper, så giver du hende en bøvsepause, og når hun så virker parat, så prøver du at lægge hende til samme bryst, men nu i tvillingestillingen. Det kan gøre, at hun spiser lidt længere tid og også får brystet tømt lidt bedre.
Hvor meget du behøver supplere med flaske afhænger helt af, hvordan du synes det fungerer, og hvordan du fornemmer din mælkemængde, og hendes evne til at die. Med en vægt på 4300 gram, så er hendes døgnbehov 730 gram. Det stiger i takt med at hun vokser. Hvis hun spiser ca. hver 3 time, svarende til 8 gange i døgnet, så vil hendes udregnede behov være knap 92 ml hver gang. Hvis hun spiser 30-60 ml i hver flaske, så er det altså en ret stor del af behovet... Det er dog ikke sikkert, at hun behøver helt så meget supplement hver gang. Det vil være meget normalt, at du har mere mælk først på dagen end sidst på dagen, så hun især har brug for supplement om aftenen...
Du spørger, om du kan lade være med at give flaske om natten... Det afhænger helt af, hvor meget hun spiser her, og hvor meget du ammer hende. Det er nemlig også sådan, at netop amning om natten er vigtig for at opretholde din mælkemængde. Hvis du gerne vil fortsætte med at amme og på sigt gerne vil forsøge at trappe helt ud af flasken, så er det vigtigt, at du ikke giver flaske om natten, men netop ammer hende. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin og derfor er natamningen vigtig for at danne mælk.
Du skriver, at hun lige nu sover rimelig godt fra 22-23 til kl 02-03 og herefter ligger hun og siger mange lyde... Det vil være rigtig godt, hvis du kan amme hende både kl 23, 03 og 06. Det er et helt reelt behov for en pige på hendes alder. Hvis du giver flaske på disse tre tidspunkter, så vil din mælkemængde hurtigt blive nedsat og hendes behov for flaske øges.
Hvis du både ammer og giver flaske om natten, så kan du godt prøve at se om flasken kan undværes - men det skal vurderes ud fra, hvor længe og hvor godt hun spiser, hvor meget hun spiser om dagen, og at hendes vægt hele tiden stiger. Det er altså helt individuelt, hvordan du kan gøre det bedst for både hende og dig.
Du skal være opmærksom på, at hun sagtens kan ligge og sige lyde om natten, smaske, virre lidt med hovedet osv. fordi hun drømmer - og ikke nødvendigvis fordi hun er sulten eller har brug for bryst eller flaske. Hun bør få mælk ca hver 3 time, men ind i mellem vil det være helt okay, at du beroliger hende med din hænder og kærtegn, ligesom du også meget gerne må forsøge om hun kan have glæde af en sut...
Jeg håber, du kan bruge disse tanker og forklaring lidt videre :)
Glæder mig til at følge jeres lille familie! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske