Svar: Tandfrembrud = ammestop?

7. september 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anne

Tak for dit brev :)

Det er altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og datter er enige om, at det er det rette tidspunkt. Det er altid lidt svært, hvis man som mor gerne ville have ammet bare en gang i døgnet, og barnet så siger fra, ligesom det er svært, hvis barnet rigtig gerne vil ammes og mor egentlig er lidt træt af det…

Din datter er 13 måneder nu, og det er super flot, at du har ammet så længe. Stort skulderklap for det - og nu lyder det så som om, at det er tid til at stoppe. Det falder tilfældigt sammen med at din datter har ondt for tænder, men det er okay. Hun siger fra, viser at hun har brug for noget andet - og det at hun afviser brystet betyder ikke at hun afviser dig. Hun viser netop behov for dig, når hun klapper dig på brystkassen og når hun afviser dig, virker frustreret, så er det ikke på grund af dig, men fordi hun ikke forstår, hvorfor hun har ondt, hvad der sker og hvorfor du ikke hjælper hende - og du kan jo ikke hjælpe hende med at fjerne den smerte hun føler i sin mund. Du kan prøve at være der, rumme hende, trøste og berolige. Du kan give hende lidt smertestillende, lade hende spise lidt is eller andet, som måske kan berolige lidt i munden og på de ømme gummer og lige nu blot være der for hende.

Du skal naturligvis holde øje med dine bryster og din mælkedannelse, og det er fint, at du forsøger at malke ud, hvis du oplever stor spænding og ømhed i brystet. Det er vigtigt, at du ikke får en brystbetændelse. Du fortæller, at du har lidt ondt i det ene bryst - du skal holde øje med dette. Bliver det rødt, varmt, får du yderligere ondt, får du influenza symptomer, så skal du til lægen med det samme og behandles for brystbetændelse. Det kan være en god idé at gå i brusebad og lade bruserens varme stråler massere på dit bryst, du må gerne massere blidt med dine hænder. Du skal ikke massere hårdt, som hvis du havde myoser, men massere i små cirkelbevægelser rundt og rundt og gerne presse let ned mod brystvorten. Hvis der ...

Annonce

... kommer mælk så lad det løbe ud.

Du kan også sætte dig med en varmepude, måske har I en af den slags, som kan opvarmes i mikroovnen. Det er praktisk. Det at sidde med lidt varme kan også løsne op og gøre at spændingen i brystet falder. Du kan også lægge dig på ryggen, så brystet falder ud til siden og lade din mand ligge ved siden af dig og lade ham massere dine bryster - igen i blide strøg, så dine mælkeknuder bliver løsnet op.

Det er vigtigt at finde balancen mellem at få løsnet op i brystet og få tømt det mælk ud, som evt. presser sig på og samtidig ikke få stimuleret til ekstra mælk. Du skal derfor heller ikke massere dine bryster hele dagen igennem - det er fint at du gør det en eller måske to gange dagligt. Prøver med bruseren om morgenen og lader far massere om aftenen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal gå med strømper på fødderne og undgå at du får træk og kulde. Pas på ikke at stå med hænder i koldt vand, når du f.eks. skræller gulerødder og kartofler…

Det vil være godt at bruge en BH. Undgå en BH med bøjler, som kan presse ind på dit bryst, brug i stedet en Bh uden bøjler, som giver god støtte, uden at kunne irritere brystet. Hvis du har en ammebh, så kan du højst sandsynligt sagtens blive ved med at bruge den.

Og så skal du naturligvis leve med at ammeperioden er forbi - det er for mange kvinder en sorg, når de ikke længere kan amme. Det at amme, er jo noget som kun mor og barn har sammen, her kan ingen andre tage over og det er naturligt svært at slippe dette helt. Og derfor vil nogle kvinder naturligt også søge at lægge barnet til brystet igen og igen - og det kan du faktisk også godt gøre. Du kan godt blive ved og på et tidspunkt vil din datter sandsynligvis tage imod brystet. Hvis man vælger dette, så skal man dog også være klar over, at hun så ikke siger fra overfor amningen - det er mor, som skal sige fra og på det tidspunkt, vil din datter sandsynligvis have svært ved den beslutning…:)

Håber du kan bruge dette lidt videre og rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige