Brev:
Tandfrembrud = ammestop?
7. september 2014
Alder:
13 mdr.
Tandfrembrud = ammestop?
Kære Helen.
Min stakkels datter på 13 måneder har virkelig ondt pga. mindst én (kan ikke få lov at se efter, om der skulle være flere) kindtand, som er på vej op. Hun spiser og drikker meget lidt og har afvist brystet siden torsdag aften. Jeg er blevet ved at tilbyde, men hun græder bare og vender sig væk.
Når hun er ked af det pga. smerterne, peger hun ofte på mig omkring brystkassen. Hun vil ikke holdes tæt, så jeg kan ikke rigtig tolke, hvad hun vil med det. I dag havde hun en periode på syv timer, hvor hun hverken indtog vådt eller tørt. Så drak hun lidt vand og lidt letmælk og spiste 3-4 skiver spegepølse. Det er stort set, hvad det er blevet til i dag.
Jeg har forsøgt at malke ud for at undgå spændte bryster, men jeg kan stort set ikke få noget ud (det har jeg aldrig kunnet), og jeg har også kun en lille smule ondt i det ene bryst. Jeg har jo så heller ikke kunnet stimulere produktionen.
Nu er jeg så i tvivl om, om det er nu vi skal stoppe med at amme. Jeg ville have trappet ned fra 2 (putning og tidlig morgen) til 1 (putning) snart, når vuggestueindkøring var overstået (det er tre uger siden start nu) og så se tiden an med den sidste (putning til nat), som jeg egentlig er ret glad for. Det er hyggeligt for os begge.
Hvad synes du, jeg skal gøre, hvis jeg da overhovedet har mælk nok til at have et valg, når/hvis hun får lyst igen?
Hilsen Anne