Stoppe natamning - 12 mdr.

8. september 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Stoppe natamning - 12 mdr.

Hej Helen

Lang tid siden - da det bare går godt, så der har ikke været det store behov for spørgsmål som tidligere :) Men nu melder der sig alligevel et på banen.

Frederik fylder et år om 5 dage, og jeg synes, at det er ved at være tid til at stoppe amningen om natten - kan læse mig til de fysisk ikke har behovet når de fylder et år. Og det er ved at tære på mine kræfter at amme om natten, efter jeg er startet arbejde - særligt da han er begyndt at amme længere og længere tid.

Han er startet i vuggestue for 14 dage siden, og det er gået fint, men der har været reaktioner, særligt den sidste uge - hvis der er "kaos" der eller han falder, så han han reageret voldsomt/blevet meget ked af det og er så selvfølgelig blevet trøstet af en pædagog. Herhjemme har han også været meget tryghedssøgende, haft et stort behov for at putte hos os fx (nogle dage) - sikkert helt normalt nu med den store ændring det er at starte vuggestue.

Samtidig er vi flyttet for en uge siden - endnu en ting, der er blevet ændret i hans hverdag. De første 3 dage sov han i vores soveværelse (en nat i vores seng), men han er nu rykket på eget værelse (han har sovet på eget værelse siden han fyldte 7 måneder).

Han ...

Annonce

... har en god rytme - sover næsten på klokkeslet formiddag (kl 09.00/9.30 (var før 8.30 men rykket efter vuggestuestart) og igen middagslur kl. ca. 13.30/14.00. Sover ca 1,5-2 timer ved hver lur. Til nat bliver hans lagt kl 19.30 og sover typisk til kl 06.00.

Han spiser 7 måltider om dagen (morgen-formiddag-frokost-2xsmå eftermiddagssnack-aftensmad og natgrød) - derudover bliver han ammet fra begge bryster når han bliver lagt i seng og en gang i løbet af natten - typisk ml 02 og 04. Det er dog begyndt aat trække ud, så han vil amme længere og længere tid og samtidig er sværere at få til at sove bagefter. Lader jeg ham bare amme, kan han ligge der en time - og han bliver oftere og oftere ked af det, når jeg tager ham væk.

Jeg er klar over, at det betyder meget med de ændringer der sker pt - men kunne godt tænke mig at få natamningen væk.

Har du nogle gode råd til hvordan vi gør det mest nænsomt? For vil helst ikke tage en "kold tyrker" - men omvendt ved jeg ikke om han forstår, hvis han bare skal amme kortere og kortere tid.

Eller synes du jeg fortsat skal vente, nu hvor der sker så meget? (han er også lige startet med at gå).

Glæder mig til at høre dit svar.

Kærlig hilsen
Signe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.