Brev:
Stoppe natamning - 12 mdr.
8. september 2014
Alder:
12 mdr.
Stoppe natamning - 12 mdr.
Hej Helen
Lang tid siden - da det bare går godt, så der har ikke været det store behov for spørgsmål som tidligere :) Men nu melder der sig alligevel et på banen.
Frederik fylder et år om 5 dage, og jeg synes, at det er ved at være tid til at stoppe amningen om natten - kan læse mig til de fysisk ikke har behovet når de fylder et år. Og det er ved at tære på mine kræfter at amme om natten, efter jeg er startet arbejde - særligt da han er begyndt at amme længere og længere tid.
Han er startet i vuggestue for 14 dage siden, og det er gået fint, men der har været reaktioner, særligt den sidste uge - hvis der er "kaos" der eller han falder, så han han reageret voldsomt/blevet meget ked af det og er så selvfølgelig blevet trøstet af en pædagog. Herhjemme har han også været meget tryghedssøgende, haft et stort behov for at putte hos os fx (nogle dage) - sikkert helt normalt nu med den store ændring det er at starte vuggestue.
Samtidig er vi flyttet for en uge siden - endnu en ting, der er blevet ændret i hans hverdag. De første 3 dage sov han i vores soveværelse (en nat i vores seng), men han er nu rykket på eget værelse (han har sovet på eget værelse siden han fyldte 7 måneder).
Han har en god rytme - sover næsten på klokkeslet formiddag (kl 09.00/9.30 (var før 8.30 men rykket efter vuggestuestart) og igen middagslur kl. ca. 13.30/14.00. Sover ca 1,5-2 timer ved hver lur. Til nat bliver hans lagt kl 19.30 og sover typisk til kl 06.00.
Han spiser 7 måltider om dagen (morgen-formiddag-frokost-2xsmå eftermiddagssnack-aftensmad og natgrød) - derudover bliver han ammet fra begge bryster når han bliver lagt i seng og en gang i løbet af natten - typisk ml 02 og 04. Det er dog begyndt aat trække ud, så han vil amme længere og længere tid og samtidig er sværere at få til at sove bagefter. Lader jeg ham bare amme, kan han ligge der en time - og han bliver oftere og oftere ked af det, når jeg tager ham væk.
Jeg er klar over, at det betyder meget med de ændringer der sker pt - men kunne godt tænke mig at få natamningen væk.
Har du nogle gode råd til hvordan vi gør det mest nænsomt? For vil helst ikke tage en "kold tyrker" - men omvendt ved jeg ikke om han forstår, hvis han bare skal amme kortere og kortere tid.
Eller synes du jeg fortsat skal vente, nu hvor der sker så meget? (han er også lige startet med at gå).
Glæder mig til at høre dit svar.
Kærlig hilsen
Signe