Svar: Amning for en dreng på 2 mdr.

12. juli 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Eva

Tak for dit brev og velkommen tilbage - hvor dejligt at høre, at I har fået en lillebror, stort tillykke med det :)

Det at I har været indlagt vil naturligt godt kunne påvirke amningen. Den bekymring du naturligt må have haft omkring hvorvidt han kan have meningitis og den stress, det er at være indlagt vil naturligt kunne sætte din mælkeproduktion ned, hvorfor din dreng har behov for at die ekstra hyppigt. Derudover vil han selv godt på grund af antibiotisk behandling osv. godt have ekstra uro i maven og af den grund være mere søgende mod brystet - der er altså god forklaring på, hvorfor du lige nu synes det kan være lidt svært at følge med hans behov.

Hvad er normalt? Tja - nogle børn dier mange gange i døgnet og stortrives med dette, hvor andre børn spiser færre og større måltider. Der er ikke rigtig nogen faste regler her. Der er og et par ting du kan overveje og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)

Du skal være opmærksom på hvordan din dreng dier. Han skal have rigtig fat om brystet. Han skal kunne svøbe om brystvorten og brystet med sin tunge - har han f.eks. kort/stramt tungebånd, kan det være svært for ham at stimulere brystet optimalt. Nogle børn vil også have tendens til at glide ud på brystet, når de har dit lidt og derfor die lidt for yderligt og dermed ikke kunne arbejde tilstrækkeligt med brystet. Hvis din dreng ikke dier korrekt, dier for yderligt og ikke har bryst nok inde i munden, så vil du ofte få sår på dine brystvorter - har du det?

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan amme ham fra et bryst af gangen. Det er sådan at din mælk består af flere forskellige dele og den første del af mælken er vandholdig. Hvis du malker ud, så vil du kunne se at den ligner lidt skummetmælk i konsistensen. Denne mælk slukker tørsten. Den næste del af mælken er tykkere og mere hvid og ligner lidt letmælk i konsistensen, det er den egentlige mad. Og tilsidst kommer så fløden. Hvis du malker ud, så vil du kunne se at fløden lægger sig øverst i flasken, som et lidt "fedtet lag".

Det er vigtigt at din dreng dier længe nok på et bryst af gangen til at få den fede fløde med ud. Hvis han dier lidt på det ene bryst og lidt på det andet bryst, så vil han få en stor del af den vandholdige mælk. Den vil for det første kunne give ham uro i maven og derudover vil den vandholdige mælk ikke give ham mæthedsfølelsen. Den ligger ikke så tung i maven og det vil betyde at han vil søge brystet hyppigere. Samtidig vil den heller ikke øge hans vægt, som "fløden" vil :)

I princippet kan man ikke "tømme" et bryst. Så længe han dier, så er der mælk at komme efter og du vil altid kunne klemme lidt mælk ud af brystet. Men du kan godt hjælpe ham med at få den fede mælk med ud, ved at få ham til at die lidt længere tid på et bryst. Det gør du ved at skifte ammestilling undervejs i amningen. Du kan starte med at amme ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn. Og når han så slipper her, så kan du tage ham op, hjælpe ham med at blive bøvset af og så kan du lægge ham til samme bryst igen, men denne gang i tvillingestillingen. På den måde kan du få ham til at spise længere tid ved et bryst - og han tror, at han er lagt til modsatte side…

Man kan desværre ikke sætte tid på en amning - nogle børn har et stor vakuum og dier hurtigt og effektivt. Andre børn har brug for mere tid og spiser mere langsomt og roligt. Så hvor nogle børn vil kunne spise et fuldt måltid på 10 minutter, så vil andre børn bruge 30 minutter på det - og igen er begge dele normalt. Du skal prøve at vurdere om du skal lægge ham til samme bryst igen, for at få ham til at spise lidt længere tid - eller om du nogle gange måske skal lægge ham til modsatte bryst.

Hvis du f.eks. har ammet ham rigtig godt fra det ene bryst og han så derefter har bøvset og I har pludret sammen, leget lidt sammen, han bliver skiftet osv. og han så skal sove igen, så må du gerne lægge ham til modsatte bryst. Her ...

Annonce

... vil han så ofte tage toppen og dermed den lidt vandholdige mælk og det er helt fint. Så slukker han tørsten og falder til ro - men når han så vågner igen, så skal du starte med at lægge ham til det bryst, hvor han stoppede sidst for at hjælpe ham til at spise i bund der og dermed få den lidt federe mælk med ud.

Det vil naturligt også have betydning for din mælkeproduktion og din amning, hvor meget ro der er i hverdagen og I har jo en storesøster, som naturligt også kræver sin mor. Det er helt normalt og helt fint, men det betyder at du ikke vil have samme ro og samme overskud, som du måske havde første gang… Og ja, jeg kan derfor godt forstå, at du overvejer om du skal supplere din amning med en flaske.

Flasken har den fordel, at far også kan give den og du kan få hænderne lidt mere fri og dermed tage dig af jeres datter. Derudover så ved du jo præcist, hvor meget mælk jeres dreng har fået af flasken og det kan give en vis ro, at vide at han lige har spist 150 ml så hvis han græder, så er det nok ikke fordi han er sulten… Og ja, så kan modermælkserstatning nogle gange mætte lidt mere end modermælk og det kan derfor godt gøre, at barnet vil sove et lidt længere søvnstræk på en flaske modermælk sammenlignet med en amning.

Faren ved at give flaske i denne alder er, at et er lettere at spise af en flaske, mælken løber lettere til ham og han skal ikke arbejde så meget for føden. Derfor vil nogle børn foretrække flasken fremfor brystet og amningen vil derfor naturligt nedsættes og dermed risiko for at amningen stopper helt. Når det er sagt, så skal du naturligvis også overveje, hvad du har lyst til i forhold til amning. Hvis du allerede nu ved med dig selv, at du ikke har lyst til at amme din dreng til han er 1 år og måske gerne vil trappe amningen ud i løbet af de næste måneder, så er det en god idé at tilbyde flaske. Hvis han ikke er vant til flaske og du så, når han bliver f.eks. 6 måneder, finder ud af at du ikke vil amme mere, ja så kan det være rigtig svært at vænne ham til flasken, for så vil han ofte foretrække den ægte vare.

Når man supplerer med flaske, så kan man gøre to ting. Man kan gøre det, som du foreslår - erstatte en amning med flaske f.eks. sen aften i håb om at han så kan sove et lidt længere søvnstræk. Det har den ulempe, at ligeså snart du går ind og erstatter en amning, så vil du fortælle din krop, at der ikke er behov for amning og din krop vil derfor sætte mælkeproduktionen ned. Den risiko er der, når man erstatter amning med flaske og jo yngre barnet er og jo flere amninger, der erstattes, jo større risiko er der for at amningen stopper.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Derfor kan du i stedet gøre det, at du supplerer din amning med en flaske. Det betyder at du kan lægge din dreng til brystet og lade ham die og når han så har spist hos dig, så kan du tilbyde ham en flaske, hvorfra han så kan spise lidt mere. På den måde viser du din krop, at han har brug for mælken, at der skal produceres mælk, men du topper ham op med lidt ekstra mælk, hvorefter han så måske vil kunne sove et lidt længere søvnstræk før han melder sig igen.

Også her er der dog en risiko for at amningen og mælkeproduktionen påvirkes, for hyppigheden af amning er med til at øge mælkemængden og jo flere flasker han får, jo længere søvnstræk han tager, jo mindre vil han naturligt spise ved brystet og dermed vil din mælkeproduktion nedsættes og amningen kan stoppe.

Så hva vil jeg sige med dette - jo, at du naturligvis gerne må supplere din amning med en flaske, hvis du lige nu skønner at det vil være rigtig dejligt hos jer og hvis du fremover tænker, at du gerne vil have muligheden for at han vil tage imod en flaske. Nogle gange er det netop en flaske i døgnet, som giver det ekstra overskud og som får hverdagen til at hænge meget bedre sammen. Men du skal naturligvis vide hvad du gør og overveje hvordan du prioritere og hvorfor.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor