Brev:
Amning for en dreng på 2 mdr.
12. juli 2014
Alder:
2 mdr.
Amning for en dreng på 2 mdr.
Kære Helen.
Min lille dreng er nu 2 mdr. og jeg synes hans rytme fortsat ligner den han havde som helt spæd, når det gælder mad.
Ift. søvn svinger det meget, men han sover ofte med afbræk i perioden 21 - 06. Undervejs over natten ammes han mellem 4 og 5 gange. Oftest er det kun een af gangene, at han vil spise fra begge bryster. Også selvom han bliver skiftet undervejs, hvis det er nødvendigt.
Om dagen ammer jeg ham cirka hver anden time, om aftenen, dvs. fra kl. 16 mindst hver time, nogle gange efter 45 min. viser han behov igen.
Jeg føler, at jeg ammer ham hele tiden, men jeg tænker han har brug for det, men det kan godt få mig til at drømme om, at han får en flaske sen aften, efter sidste aftenamning, så han måske kan lære at spise en lidt større portion mad og måske sove lidt længere ad gangen om natten.
Om dagen er det sjældent, at han sover mere end en time ad gangen.
Han er en glad dreng, smiler ofte, søger masser af kontakt og siger dejlige lyde, er stærk i kroppen og græder kun, når der helt objektivt er noget der generer ham (maven, sult, søvn, har tabt sin sut, vågner og vil tages op, keder sig).
Jeg var indlagt med ham for 14 dage siden pga. bekymring for meningitis. Her blev han behandlet med tre slags antibiotika, intravenøst, og efter det har han ligget lidt efter sin vægtkurve, som han dog nu er ved at indhente. Jeg tror det var fordi al medicinen slog hans mave ud af kurs. Heldigvis havde han ikke meningitis, men pga. det med vægten føler jeg, at han nok har behov for at blive ammet så ofte. Ved fødslen vejede han 3.385 g. og nu som knapt 9 uger gammel vejer han 5.400 g.
Men som du måske kan fornemme, så er jeg efterhånden lidt utålmodig efter lidt længere pauser mellem amning, og lidt længere søvnperioder ad gangen. Men er det helt almindeligt og må jeg vente nogle måneder endnu, før mønsteret ændrer sig?
Venlig hilsen
Eva