Svar: Amning af 3 mdr. gammel søn

24. juni 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :) Og stort tillykke med den lille dreng!

Det er rigtig vigtigt, at du fornemmer at du har mælk - og at du kan se at din dreng tisser og har gode tunge tissebleer. Og du fortæller at han ikke tisser særlig meget. Det tyder desværre på at han ikke får mælk nok og derfor lyder det helt relevant at du lige nu tilbyder ham flaske.

Tegn på at din dreng trives med amning:

Dine bryster skal føles tunge og når din dreng har spist hos dig, skal du kunne fornemme at dit bryst er mere blødt og eftergiveligt. Din mælkemængde vil føles størst først på dagen og mindre om aftenen.

Når din dreng dier hos dig, så kan du høre og se at han spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser han hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk, og du skal kunne høre at han synker mælken. Du kan også kunne se mælk i mundvigene på ham, både når han spiser og når han slipper.

Når din dreng har spist hos dig, så skal han virke mæt, glad og tilfreds. Når han slipper brystet, får han et saligt blik i ansigtet, virker helt afslappet og vil ofte falde i søvn.

Han skal melde sig selv til måltiderne, hvilket betyder at han skal spise ca hver 3-4 time - tiden tælles fra sidste amning starter til næste amning starter. Det vil sige, at hvis han sidst startede med at spise hos dig kl 12, så bør næste amning ikke starte senere end kl 16 og næste gang du ammer, bør du amme senest kl 20 osv.

Du skal lægge ham til brystet, når han viser lyst til at die - nogle gange vil han die kortvarigt og vil kun tage toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil han die i længere tid, hvor du fornemmer, at han spiser et egentligt måltid. Når han dier hver 3-4 time betyder det mellem 6-8 amninger i døgnet og her er der tale om hovedmåltider, hvor han tager godt fra.

Hans mave skal fungere godt. Afføringen vil være grødet, gul grønlig - han må ikke have hård eller fast afføring. Han skal tisse 6-8 gange, svarende til de gange han ammes og hans urin skal være klar. Den må ikke være gul, den må ikke lugte. Nole gange vil han tisse, når du tager bleen af ham og du skal kunne se på strålen at den er klar som vand.

Han bør fortsat tage godt på. Det er vigtigt at få tjekket at han ikke begynder at tabe sig eller pludselig ikke tager på i vægt. Er du i tvivl så få din sundhedsplejerske eller læge til at lave en kontrolvægt.

Det er vigtigt at han virker glad, rolig og tilfreds. Han spiser og sover og når han er vågen, så har han overskud til at pludre, smile og være i kontakt med dig. Han vil naturligt ikke være vågen i mere end 2-2.5 time af gangen, så skal han have ma og sove igen. Men når han er vågen, så skal han være aktiv og interesseret i dig og i omgivelserne, han skal begynde at bruge sig krop mere bevidst osv.

Tegn på at din dreng ikke trives med amning er:

Du er i tvivl om, hvorvidt du har mælk. Det er svært at mærke om mælken løber til og du oplever ikke rigtig brystspændinger. Du fortæller her at du kun mærker rigtig meget mælk om morgenen - sandsynligvis fordi du ikke har ammet hele natten.

Når din dreng spiser hos dig, så hiver han i brystet, for at malke det lidt ekstra og han bliver let irriteret. Du fortæller at han protesterer, græder ved brystet.

Han falder ikke til ro ...

Annonce

... i forbindelse med amning, men græder og er urolig og virker søgende og sulten. Du fortæller at du har forsøgt med flaske og jeg læser ud af dit brev, at han protesterer ved brystet, men når du giver ham flaske, så vil han gerne have det.

Afføringerne er sparsomme - Det er helt normalt at børn i din dreng alder kan have flere dage mellem deres afføringer, men stadig skal du have fornemmelsen af, at når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud.

Vandladningen er sparsom, bleerne virker ikke rigtig våde, det er som om at han ikke tisser nok. Du skriver at bleerne om morgenen virker tørre og at han ikke får noget fra dig (og ej heller fra flaske) mellem kl 22 og 07… Det går ikke - det er vigtigt at han tisser og hvis du er i tvivl, så kan du lægge et papirlommetørklæde ind i bleen, det er blødt og generer ikke hans hud. Hvis papirlommetørklædet er tørt i 4-6 timer, så får han ikke mælk nok.

Hvis han ikke tager på, vægten står stille eller han taber sig - så skal han vurderes af lægen. Er du det mindste i tvivl, så er det en rigtig god idé at du kontakter jeres læge.

Han kan græde meget og i det hele taget virke meget vågen og urolig. Det kan være tegn på at han mangler mælk.

Hans hud kan virke tør, som om at huden mangler lidt spændstighed og du skal generelt lægge mærke til, hvordan han ser ud. Han må ikke være bleg, virke grå i kuløren og huden må ikke være marmoreret. Han skal have en sund hudfarve, se frisk ud i huden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Læg også mærke til den store fontanelle (der hvor kraniets knogler mødes oven på hovedet). Virker den indsunken og forbliver den indsunken, selvom han har spist hos dig - så kan det være tegn på at han ikke får mælk nok.

Og så kan nogle børn også virke sløve, fordi de mangler væske - og det at han sover om natten behøver derfor ikke være et godt tegn. Det er vigtigt at han melder sig til måltiderne og viser interesse for at spise.

Jeg synes som sagt at det lyder som en god idé at du supplerer amningen med en flaske og i første omgang netop et supplement - lige nu 6-8 gange dagligt, på de tidspunkter, hvor han normalt ammes. Prøv at lægge ham til brystet, se om du kan få ham til at die hos dig og tilbyd så en flaske efterfølgende. På den måde får du stimuleret dit bryst til at producere mælk, du får bibeholdt en rytme, hvor du viser din krop, at han skal have mad på disse tidspunkter og du får samtidig fyldt ham op med mælk via flasken, så han derefter får sovet godt, vågner op og er klar til at die hos dig igen.

Du skriver at du med første barn ammede i to måneder og herefter kunne du ikke mere. Du har allerede ammet mere end dette og det er super flot. Viser det sig at du igen ikke kan amme mere, så er det helt okay. Du har jo også et ældre barn som du skal tage dig af, og du har naturligvis ikke mulighed for samme ro til amning med to små børn i huset…

Jeg vil meget gerne støtte dig i at bibeholde amning, hvis du rigtig gerne vil det. Men lige nu er det vigtigste at du får givet din dreng den ekstra mælk, og så må du tage den derfra og se hvordan han reagerer. Hans indtag, hans behov skal sikres lige nu og her - og hvis du derefter gerne vil arbejde for at holde amningen, så vil jeg gerne give dig forslag til hvordan du gør dette.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder