Svar: Vægtøgning 5 mdr

12. marts 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Jeg er helt enig med din sundhedsplejerske og læge. Det ser ud som om at jeres lillebror holder sig på sit udgangspunkt, og dertil kommer, at hans vægt og længde ser ud til at passe fint sammen. Han virker ikke for tynd. Jeg kan godt se, at han er vokset lidt mere i længden end i sin vægt, men samtidig ser det ud som om at han længdemæssigt også holder lidt igen lige nu - og det kan sagtens tolkes som om at han lige nu er ved at finde sit leje og han ligger meget gennemsnitligt.

Det er rigtig fint at du holder fast i lidt skemad - han må gerne få skemad 2 gange dagligt. Ofte ser man at børn i opstartsfasen med skemad kan vægtstagnere lidt og det er måske dette, som er tilfældet hos jer. Det virker nogle gange som om at kroppen lige skal finde ud af at optage næringen på en ny måde og så begynder barnet at tage på igen.

Du skal naturligvis amme ham alt det du kan og det vil være rigtig godt med amning hver 3-4 time. Timer tælles fra en amning starter og til den næste går igang. Det vil sige at hvis du har ammet sidste gange kl 12, så bør du amme igen mellem kl 15 og 16 uanset hvor længe han har ammet kl 12, altså uanset hvornår amningen stoppede.

Du kan naturligvis også også overveje om du vil supplere med en flaske. Du kan godt give flaske en gang dagligt f.eks. inden middagslur eller inden natten, fordi du så ved præcist, hvor meget ...

Annonce

... han her indtager. Det kan give dig en ro at vide, hvor meget han har drukket. Der kan være udmalket modermælk eller modermælkerstatning i flasken.

Og så går jeg ud fra at han sutter godt og har god sutteteknik, svøber, bruger sin tunge osv. Altså at han er god til at arbejde ved brystet? Det er en forudsætning for at få mælk nok at han kan svøbe og malke med god teknik på brystet. Du skal være opmærksom på at han ikke har for yderligt fat (hvilket normalt ville give dig sår) og også nedsætte din mælkemængde. Du skal være opmærskom på at han ikke har svamp/trøske i munden eller du har svamp i brystet (hvilket normalt vil give dig smerter i brystet).

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skriver at han har afføring en gang ugentlig og det kan være helt fint. Børn der ammes optager stort set al næring fra mælken og der er ikke så mange affaldsstoffer som kommer ud som afføring. Men afføring siger naturligt også noget om hans indtag - hvis der ikke kommer nok ind, så kommer der heller ikke nok ud. Derfor skal du også holde øje med, hvordan han tisser. Har han gode tunge tissebleer? Er urinen klar? Det er alt sammen med til at give et billede af om han får det han har behov for.

Og så kan du som sagt godt overveje om du vil vælge at supplere ham med en flaske bare en gang i døgnet, for på den måde at give lidt ro - om ikke andet, så give dig selv lidt ro:)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder