Brev:
Kraftig nedløbsrefleks
13. marts 2014
Alder:
0 mdr.
Kraftig nedløbsrefleks
Hej Helen
Jeg har en dreng på 2,5 uger. Jeg har (haft) masser af mælk til ham. Vi har været indlagt på neonatalafd. til han var 10 dage gammel pga gulsot, hvor han fik sonde med både min mælk og athera/nutramigen. Efter udskrivelsen har vi suppleret med flaske for at sikre hans indtag (han var sløv de første 14 dage.)
Problemet er amningen. Min nedløbsrefleks er alt for kraftig. Når mælken begynder at løbe (og det gør den hurtigt) står mælken ud i ti små stråler fra hvert bryst. Jeg skynder mig at tage min søn fra så de første 30 ml kan rende ned i en stofble. Så lægger jeg ham til igen, men mælken løber stadigvæk for stærkt og han kløjs i det og sluger en masse luft. Hvert ammemåltid bliver et helvede pga dette. Jeg tager ham fra flere gange undervejs for at bøvse ham af, men man kan vente længe på de bøvser og ofte gider han ikke mere selvom han ikke har spist særlig meget. Jeg har prøvet med ammebrikker og forskellige ammestillinger, men er der noget andet jeg kan prøve? Problemet er der også selvom jeg har malket ud først og brystet dermed kun er halvt fyldt.
Hvis jeg giver ham en flaske tager han med lethed 90 ml og er glad og tilfreds - det er svært at se igennem fingrene med det.
Storebror ammede jeg til, at han var 1,5 år, men han led også af "kolik" de første 6 mdr pga luft i maven (fordi han slugte så meget luft under amningen.)
Er der noget jeg kan gøre? Vil allerhelst amme igen, men vil ikke byde mit barn dårlig trivsel og ondt i maven fordi, at jeg partout vil amme.
Hilsen