Svar: Donation af modermælk

17. februar 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lisbeth

Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke til både dig og din veninde. Hvor er det dejligt, at I har fået børn samtidig og på den måde kan følge og hjælpe hinanden:)

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil hjælpe din veninde, og da du har masser af mælk, så virker det helt naturligt, at du malker ud og giver hende noget af din mælk. Jeres børn er lige gamle og det kan virke som en god idé. MEN det er dog ikke noget der normalt anbefales.

Modermælk er en "krops-væske", ligesom blod. Og selvom du er helt rask og føler dig sund og frisk, så kan du ikke med sikkerhed vide om din mælk er helt ren. Der er ingen garanti for, at din mælk er helt fri for infektion og visse sygdomme kan smitte igennem modermælk - det gælder f.eks. HIV.

Så selvom vi i Danmark vægter meget at kvinder ammer og at børn tilbydes brystmælk, så anbefales det, at man giver barnet modermælkserstatning, hvis moren af en eller anden grund ikke kan amme eller må supplere sin mælk med ekstra.

Når man donerer mælk til for tidlig fødte børn, så vil den mælk der samles ind komme fra kvinder, der ikke ryger og som ikke tager noget medicin. Opsamlingen af mælken skal ske indenfor de første 8 uger efter fødslen, og kvinden skal også have taget blodprøver. Selve mælken bliver analyseret og den bliver også behandlet, før den gives videre til de for tidlig fødte børn - der er en meget vigtig procedure omkring netop dette. Det er vigtigt at sikre at den mælk, der gives videre, er helt ren.

Du kan godt malke ud og fryse din mælk ned - du kan bruge den, hvis din egen baby skal passes eller måske vil du gemme noget af det og bruge det i skemaden, når I på et tidspunkt starter op med det.

Hvis du ønsker at malke ud og​ gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og skolder dem mellem hvert brug.
4) Udmalket mælk køles ned under koldt vand og der påføres datomærkning.
5) Mælken fryses ned med det samme eller
6) Mælk som er udmalket inden for samme ...

Annonce

... døgn fryses samlet. Det er dog vigtigt at mælken er nedkølet hver for sig og er opbevaret i køleskab inden det hældes sammen.

Når mælken skal tøes op, tager du plastikflasken og stiller den i en skål/kande med varmt vand og giver den med det samme. Alternativt kan du tø mælken op i køleskab eller i mikrobølgeovn. Mælken skal varmes op til mellem 36-37 grader før den gives til barnet og opvarmet mælk kan ikke gemmes.

Mælken kan pga fedtindholdet godt se anderledes ud, men har du fulgt ovenstående retningslinier er mælken fin og barnet kan roligt spise den.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er optøet ved hjælp af varme, skal bruges med det samme
Optøet mælk må ikke fryses igen
Rester af opvarmet mælk skal altid kasseres.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der kan naturligvis godt ske et lille tab af næringsstoffer ved frysning og genopvarmning, men det er så lidt, at det ikke burde have betydning.

Der kan også være forskel i mælkens næringsindhold alt efter om du malker ud morgen eller aften, om du "kun tager toppen ud" eller om du "tømmer brystet helt". Men hvis man ammer og supplerer med udmalket modermælk, så vil det normalt være uden større betydning - samlet set får barnet det, som det har behov for.

Hvis du får brug for at malke ud ved siden af du ammer, så kan du gøre det, at du f.eks. malker ud fra det ene bryst imens du ammer fra modsatte side. Du kan også malke ud imens din datter sover, og på den måde nå at producerer til hun igen vågner, og du kan faktisk også gøre det, at du lader hende blive spist af først og derefter så malker ud. Da du ikke mangler mælk og det ikke umiddelbart er relevant at du begynder at malke ekstra ud, så betyder det ikke så meget, hvordan og hvornår. Hvis det kun er et spørgsmål om at have et et par ekstra flasker mælk i fryseren, så kan du gøre det, som du fornemmer det passer bedst ind i jeres dag.

Det lyder som om at din datter får det hun har behov for og din venindes datter kan ud over sin mors mælk trives rigtig fint med modermælkserstatning - og det er rigtig vigtigt at du støtter hende i, at hun er en ligeså god mor, selvom amningen måske ikke lykkes ligeså let for hende :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor