Behov for tryghed

17. februar 2014

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Behov for tryghed

Hej Helen,

Det er egentlig ikke så længe siden, at vi sidst skrev til dig, men meget er sket siden da.

Sidst skrev vi til dig, fordi at vores dreng til tider havde nogle meget lange opvågninger om natten men dengang prøvede han virkelig på at falde i søvn igen. Nu vågner han fortsat om natten typisk mellem kl. 00.00 og 04.00 og han står ALTID op i sengen, når vi kommer ind til ham. Når vi så prøver at putte ham, så bliver han simpelthen bare så ked af det. Så det ender altid med, at han kommer med ind i vores seng, hvor han hurtigt falder i søvn igen.

Vi er selv ret overbeviste om, at det er fordi at han har fået et større behov for tryghed. Før kunne vi eksempelvis bare ligge ham ned i hans seng og så vidste vi, at han sov i løbet af kort tid, men dette er ikke længere tilfældet. Nu bliver en af os hos ham og sidder med en hånd på ham indtil han sover og når vi kan høre, at han trækker vejret dybt, så går vi ud.

Vi har ligeledes afleveret ham i dagpleje nogle dage, hvor han gav udtryk for at han ikke var helt tryg ved at vi gik – det plejer ellers ikke at ligne ham. Han plejer ...

Annonce

... at have travlt med at komme ind og lege med de andre børn og så er det ikke altid, at han har tid til at sige farvel.

Magnus har lært at gå helt selv og det bekræfter os i, at det må have noget med tryghed at gøre, nu han selv kan komme rundt og ikke på samme måde er afhængig af os længere. Det er nok gået helt op for ham nu, at han er et individ, som selv kan komme rundt og at mor og far derfor ikke længere er i nærheden hele tiden.

Hvor længe vil du tro, at sådan en periode med opvågninger om natten står på?

Vi er godt klar over, at vi vælger den ”nemme” løsning, når vi bare tager ham med ind i vores seng, men lige nu mener vi, at det er bedst for os alle, når vi alle tre skal op og af sted i dagpleje og på arbejde. Vi håber bare ikke, at den ”kamp” som vi må tage på et senere tidspunkt, bliver al for lang og hård. Vores håb er lidt, at det lige pludselig stopper af sig selv, når han engang kan forstå, at vi er lige i nærheden selv om han godt nok ikke kan se os. Måske er vi naive..?

Mange tak for dine altid gode og virkelige brugbare svar.

Mange hilsner fra

Line og Per

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor