Brev:
Behov for tryghed
17. februar 2014
Alder:
14 mdr.
Behov for tryghed
Hej Helen,
Det er egentlig ikke så længe siden, at vi sidst skrev til dig, men meget er sket siden da.
Sidst skrev vi til dig, fordi at vores dreng til tider havde nogle meget lange opvågninger om natten men dengang prøvede han virkelig på at falde i søvn igen. Nu vågner han fortsat om natten typisk mellem kl. 00.00 og 04.00 og han står ALTID op i sengen, når vi kommer ind til ham. Når vi så prøver at putte ham, så bliver han simpelthen bare så ked af det. Så det ender altid med, at han kommer med ind i vores seng, hvor han hurtigt falder i søvn igen.
Vi er selv ret overbeviste om, at det er fordi at han har fået et større behov for tryghed. Før kunne vi eksempelvis bare ligge ham ned i hans seng og så vidste vi, at han sov i løbet af kort tid, men dette er ikke længere tilfældet. Nu bliver en af os hos ham og sidder med en hånd på ham indtil han sover og når vi kan høre, at han trækker vejret dybt, så går vi ud.
Vi har ligeledes afleveret ham i dagpleje nogle dage, hvor han gav udtryk for at han ikke var helt tryg ved at vi gik – det plejer ellers ikke at ligne ham. Han plejer at have travlt med at komme ind og lege med de andre børn og så er det ikke altid, at han har tid til at sige farvel.
Magnus har lært at gå helt selv og det bekræfter os i, at det må have noget med tryghed at gøre, nu han selv kan komme rundt og ikke på samme måde er afhængig af os længere. Det er nok gået helt op for ham nu, at han er et individ, som selv kan komme rundt og at mor og far derfor ikke længere er i nærheden hele tiden.
Hvor længe vil du tro, at sådan en periode med opvågninger om natten står på?
Vi er godt klar over, at vi vælger den ”nemme” løsning, når vi bare tager ham med ind i vores seng, men lige nu mener vi, at det er bedst for os alle, når vi alle tre skal op og af sted i dagpleje og på arbejde. Vi håber bare ikke, at den ”kamp” som vi må tage på et senere tidspunkt, bliver al for lang og hård. Vores håb er lidt, at det lige pludselig stopper af sig selv, når han engang kan forstå, at vi er lige i nærheden selv om han godt nok ikke kan se os. Måske er vi naive..?
Mange tak for dine altid gode og virkelige brugbare svar.
Mange hilsner fra
Line og Per