Svar: Nedløbsrefleks og spray
9. januar 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Mange kvinder tror, at nedløbsrefleksen kun virker i starten af en amning, men det er faktisk ikke tilfældet, - den virker hele tiden :)
Det er sådan, at der til at starte med er lidt mælk i brystet, som barnet kan smage og barnet får naturligt lyst til at die, lyst til at sutte. Når barnet så sutter, så sættes der nogle hormoner igang, der sendes nogle impulser til hjernen, som sætter gang i nedløbsrefleksen og mælken begynder at løbe. Barnet holder her pause, for at synke mælken og så sutter barnet igen, nye impulser sendes af sted, nedløbsrefleksen starter igen. En normal ammerytme vil således ofte være sådan at barnet sutter, holder pause, synker, sutter, holder pause, synker, sutter, holder pause, synker.
Hos nogle kvinder kan nedløbsrefleksen af forskellige årsager være lidt langsom, hvilket betyder at barnet skal have stor tålmodighed og vente på at mælken kommer og det kan her nogle gange hjælpe med en syntocion-spray. Denne spray påvirker nedløbsrefleksen, så mælken løber hurtigere til barnet.
Ud fra dine tidligere breve, så har jeg ikke indtryk af at din amning ikke fungerer, og det er helt naturligt, at du ikke mærker samme form for brystspændinger nu, som du gjorde i starten, ligesom det er helt naturligt, at din dreng måske "tømmer" brystet hurtigere nu, end han gjorde tidligere. Han er fysisk større og stærkere og vil naturligt derfor også kunne spise hurtigere.
Det du beskriver lyder normalt. Faktisk lyder det lidt som om at han, når han dier, får fat i nogle forskellige mælkekamre, som han så får tømt og det er helt naturligt og sådan det skal være. Det kan nogle gange hjælpe, at du ammer i forskellige ammestillinger - f.eks. skifter mellem den traditionelle ammestilling til tvillingestillingen undervejs, fordi du så hjælper ham med at få tømt de mælkekamre, som sidder på ydersiden af brystet .Jeg er ikke indtryk af, at det umiddelbart vil hjælpe dig at forsøge med en spray...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske