Svar: Nedløbsrefleks og spray

9. januar 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Mange kvinder tror, at nedløbsrefleksen kun virker i starten af en amning, men det er faktisk ikke tilfældet, - den virker hele tiden :)

Det er sådan, at der til at starte med er lidt mælk i brystet, som barnet kan smage og barnet får naturligt lyst til at die, lyst til at sutte. Når barnet så sutter, så sættes der nogle hormoner igang, der sendes nogle impulser til hjernen, som sætter gang i nedløbsrefleksen og mælken begynder at løbe. Barnet holder her pause, for at synke mælken og så sutter barnet igen, nye impulser sendes af sted, nedløbsrefleksen starter igen. En normal ammerytme vil således ofte være sådan at barnet sutter, holder pause, synker, sutter, holder pause, synker, sutter, holder pause, synker.

Hos nogle kvinder kan nedløbsrefleksen af forskellige årsager være lidt langsom, hvilket betyder at barnet skal have stor tålmodighed og vente på at mælken kommer og det kan her nogle gange hjælpe med en syntocion-spray. Denne spray påvirker ...

Annonce

... nedløbsrefleksen, så mælken løber hurtigere til barnet.

Ud fra dine tidligere breve, så har jeg ikke indtryk af at din amning ikke fungerer, og det er helt naturligt, at du ikke mærker samme form for brystspændinger nu, som du gjorde i starten, ligesom det er helt naturligt, at din dreng måske "tømmer" brystet hurtigere nu, end han gjorde tidligere. Han er fysisk større og stærkere og vil naturligt derfor også kunne spise hurtigere.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det du beskriver lyder normalt. Faktisk lyder det lidt som om at han, når han dier, får fat i nogle forskellige mælkekamre, som han så får tømt og det er helt naturligt og sådan det skal være. Det kan nogle gange hjælpe, at du ammer i forskellige ammestillinger - f.eks. skifter mellem den traditionelle ammestilling til tvillingestillingen undervejs, fordi du så hjælper ham med at få tømt de mælkekamre, som sidder på ydersiden af brystet .Jeg er ikke indtryk af, at det umiddelbart vil hjælpe dig at forsøge med en spray...

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.