Vågen om natten - 3 år, 3 mdr.

9. januar 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Vågen om natten - 3 år, 3 mdr.

Kære Helen.

Jeg skriver til dig vedrørende vores søn, som fyldte 3 år i september måned.

Jævnligt ligger han vågen 1½, 2 og nogle gange 2½ timer. Han er ikke ked af det og ligger egentlig stille. Vil måske gerne have skiftet bleen fordi den føles tung og have lidt mælk, men han har tydeligvis svært ved at falde i søvn igen. Han har ellers i lang tid sovet godt og stabilt om natten. Hvis han vågnede har vi altid taget ham ind i dobbeltsengen, hvor han straks har lagt sig til at sove videre. Jeg husker det som om, at skiftet skete i sommers, hvor han pludselig ikke nødvendigvis lagde sig til at sove, når han kom ind til os. Som en konsekvens af det, begyndte jeg at lægge mig på hans værelse og holde ham i hånden til han faldt i søvn igen.

Ofte når han kalder lægger jeg bare dynen over ham og så sover han videre. Mange nætter sover han igennem og så er der altså de nætter, hvor han vågner helt op og ikke kan falde i søvn igen. Jeg troede det ville hjælpe, at han ikke kom ind i dobbeltsengen - tænkte at han måske synes det var så hyggeligt og han derfor lå vågen. Men jeg har også oplevet at ligge på hans værelse i 2 timer om natten, hvor han ikke kunne sove. Det er typisk et sted i tidsrummet kl. 2-5. Jeg er stoppet med at ligge lang tid hos ham, så kommer han med ind til os, da jeg hellere vil ligge vågen i min egen seng end på en tynd madras på hans værelse.

Jeg tænker selvfølgelig på, hvad årsagen kan være til at han ligger vågen. Han er i en periode nu, hvor han indimellem springer luren over i børnehaven. Når han sover lur, har vi aftalt med pædagogerne, at han max sover 1½ time. Ellers sover han først kl. 22 om aftenen og er rigtig træt næste morgen og ikke til at få op. Vi står op mellem kl. 6.30 og 7. Kan det skyldes, at uregelmæssighederne med lur/ikke lur forstyrrer hans nattesøvn?

Jeg skal også fortælle, at han skulle have været storebror til april, men vi mistede barnet, da jeg var 20 uger henne. Det er nu 2 måneder siden. Han vidste godt, at der var en baby i maven og vi ...

Annonce

... har talt med ham om, at den ikke er der længere. Han har taget det pænt, men reagerede i starten på, at jeg var på hospitalet et par døgn og selvom hans far var sammen med ham, kunne han selvfølgelig mærke, at Far var ked af det. Han sov uroligt i en periode og vågnede tidligt om morgenen. Jeg tror, han var bange for, at jeg skulle "forsvinde". Han sagde til mig, da jeg kom hjem, at han havde manglet mig, da jeg var på hospitalet. Det synes jeg egentlig var flot, at han kunne sætte ord på. I børnehaven kunne de også mærke, at han trængte til lidt ekstra omsorg og hurtigt sagde, at han savnede sin mor.

Jeg har gået sygemeldt siden vi mistede barnet, men pædagogerne anbefalede, at vores søn fortsat kom i børnehave, fordi det er trygt og normalt for ham. Og jeg kan også mærke, at det har været det bedste for os begge, så jeg har haft tid for mig selv til at sørge over vores tab. Vi har også haft en dejlig lang juleferie og i næste uge starter jeg langsomt op på arbejde igen. Vores søn trives rigtig godt om dagen, i børnehaven siger de også, at der er faldet ro på ham igen og han har nogle rigtig gode dage.

Jeg prøver at bevare roen, når natteroderiet står på, men det er selvfølgelig frustrerende, når vi alle trænger til at sove. Har du nogen bud på, hvad der forstyrrer ham - vi andre kan selvfølgelig også have svært ved at sove nogle gange - er det mon bare det? Eller hænger det sammen med lur/ikke lur? Når han ikke har sovet lur falder han i søvn ca. kl 20 om aftenen, og hvis han så vågner kl. 3 har han jo allerede fået en del timer - men selvfølgelig ikke nok. Tror du der vil falde mere ro på, når han skipper luren helt?

Er der noget vi kan gøre for at hjælpe ham videre i søvnen, når han vågner om natten? Det er jo ikke optimalt for hverken ham eller os at ligge vågen 2 timer om natten. Han er selvfølgelig træt, når han så skal op og dagen starter ligesom skævt. Håber du kan finde hoved og hale i det og måske give et bud på, hvordan søvnen bliver mere stabil igen.

Mange Hilsner
fra en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder