Svar: Amning og uro - 5 mdr.

11. december 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Du fortæller at din nedløbsrefleks er fin og at han har mælk i munden, når han slipper - og det tyder jo på at han ikke bliver irriteret over at skulle vente på mælken. Måske bliver han irriteret over, hvis mælken løber for hurtigt? Du skriver dog, at han ikke kløjs i det ...

Det er rigtig fint at du forsøger med forskellige ammestillinger, fordi han dier og stimulerer brystet lidt forskelligt, alt efter hvordan han er lagt til.

Det kan nogle gange være en idé at stimulere brystet lidt før du lægger ham til, så han med det samme kan mærke, at der er noget at komme efter - hvis han bliver irriteret over at vente på nedløbsrefleksen; ligesom det kan hjælpe at tage toppen af mælken ud, hvis han frustreres over at mælken løber for hurtigt.

Nogle gange kan det hjælpe at dryppe lidt mælk ind i mundvigene på ham, når han ligger ved brystet - f.eks. med en 1-2 ml sprøjte (det kan være udmalket modermælk eller modermælkserstatning). Ligesom det nogle gange kan hjælpe at holde en pause med sutten, få ro på, fjerne sutten og så lægge ham til brystet igen.

Hvis du har ændret spisevaner, er begyndt at dyrke motion, er ved at få menstruation igen, er begyndt at spise noget medicin eller andet, så kan dette ændre smagen af din mælk. Det kan være forklaringen på, hvorfor nogle børn pludselig vægrer sig mod brystet eller bliver irriterede på brystet. Du kan naturligvis ikke gøre ved, hvis du får menstruation eller ...

Annonce

... skal have medicin eller lignende, men dine spise- og motionsvaner kan du naturligvis godt medtænke og evt. ændre på ...

Du skal være opmærksom på hvordan du sidder med ham, når du ammer ham. Pas på du ikke holder på hans baghoved med dine hænder. Det kan gøre at han føler sig presset til brystet og derfor bliver som en flitsbue og trækker sig væk. Du fortæller at om natten spiser han fint - og her ligger du måske ned, hvorfor han ikke får noget pres på sit hoved. Du kan derfor også forsøge at lægge dig med ham om dagen, for at se om det kan hjælpe.

Han har også en alder nu, hvor han naturligt begynder at interessere sig mere og mere for, hvad der foregår omkring jer. Han skelner mere tydeligt nu om I er hjemme eller ude, om far kommer ind i rummet osv. Og han kan godt have en stor interesse for at følge med i, hvad der sker omkring ham og derfor miste koncentrationen ved brystet. Derfor kan det være rigtig godt at du går afsides med ham, når han skal ammes, så han ikke så let bliver forstyrret.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så kan han jo også være ved at få tænder, eller kan have ondt i munden af anden årsag - måske er han rød og irriteret i halsen, har fået svamp i munden eller andet, som gør at han bliver irriteret og ked af det, når han spiser hos dig... Hvis det er tilfældet, så skal han naturligvis ses af lægen.

Jeg håber at lidt dette måske kan give lidt idé om, hvad der sker hos jer og hvordan du kan komme lidt videre :)

Fortsat held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39