Svar: Udtrapning af amning
6. december 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er rigtig dejligt at både du og din datter har nydt amningen, og jeg kan ud af dit brev læse, at amningen har fyldt og stadig fylder en del hos jer. Du fortæller at du har trukket den med nedtrapning, fordi du håbede at hun selv ville trappe ned, men det er ikke sket - det er dog lykkes for jer at stoppe amning om natten, hvilket er rigtig fint - men du ammer stadig 5 gange i døgnet og det er for meget.
Der er for mig at se ingen tvivl om at jeres datter foretrækker brystet og at hendes indtag af mælk også påvirker hendes indtag af rigtig mad. Far er hjemme nu, holder barsel og det skal I udnytte. Det er vigtigt at du nu trapper ned, så du kun ammer 2 gange i døgnet og jeg vil anbefale at disse to amninger ligger kl 19.30 og kl 22.
I løbet af dagen er det slut med amning - i stedet skal hun tilbydes mere rigtig mad. Det betyder mad i hånden, mad i stykker, mad som hun selv kan sidde og spise og også mad som I hjælper hende med - udgangspunktet er familiemaden og mad med bid og smag.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos (det må godt være frugtmos fra glas), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), kogte grøntsager, kogte pastaskruer eller lignende og må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop lun mælk og puttes til middagslur kl 13.30 som nu.
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med fint revne æbler eller lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost, vand af kop
Aften 17.30-18: Udgangspunktet er familiemaden - kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet, samt mælk af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 22: Drømmeamning
Som du kan se af denne plan, så ligger de to amninger aften og sen aften - og det betyder at alle amninger i løbet af dagen er forsvundet. Du må godt i 3 dage, amme hende inden middagsluren, også for at din krop kan følge med, men herefter vil det være rigtig godt, hvis du fjerner denne amning og kun ammer aften og sen aften.
Det er vigtigt at du holder fast i at amning om dagen er slut - også selvom din datter søger brystet og bliver frustreret. Det er vigtigt at hun tilbydes rigtig mad og vand af kop som alternativer - læg mærke til at hun ikke tilbydes mælk af kop (kun om aftenen til sin godnatgrød). Det er lige nu ikke meningen at hun skal have mælk af kop, det er meningen at hendes mælkeindtag skal skæres ned, netop for at få plads i maven til mere rigtig mad.
I skal ud af den cirkel, hvor hun ikke spiser nok, fordi hun ammes og hvor hun ammes, fordi hun ikke spiser nok.. og det er her vigtigt at starte med at skrue amningerne ned, fjerne amninger og give hende alternativer i stedet.
Og det at hun skal undvære brystet betyder jo ikke at hun skal undvære nærhed, fysisk kontakt, trøst, hygge - hun kan stadig få masser af nærhed, omsorg og kærlighed, også selvom hun ikke ammes :)
Jeres datter vælger ikke selv brystet fra - det er en beslutning, som I er nødt til at tage for hende:)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre og giver jer et lille kærligt skub til at få skruet antallet af amninger ned :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske