Svar: Udtrapning af amning

6. december 2013

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Linda

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det er rigtig dejligt at både du og din datter har nydt amningen, og jeg kan ud af dit brev læse, at amningen har fyldt og stadig fylder en del hos jer. Du fortæller at du har trukket den med nedtrapning, fordi du håbede at hun selv ville trappe ned, men det er ikke sket - det er dog lykkes for jer at stoppe amning om natten, hvilket er rigtig fint - men du ammer stadig 5 gange i døgnet og det er for meget.

Der er for mig at se ingen tvivl om at jeres datter foretrækker brystet og at hendes indtag af mælk også påvirker hendes indtag af rigtig mad. Far er hjemme nu, holder barsel og det skal I udnytte. Det er vigtigt at du nu trapper ned, så du kun ammer 2 gange i døgnet og jeg vil anbefale at disse to amninger ligger kl 19.30 og kl 22.

I løbet af dagen er det slut med amning - i stedet skal hun tilbydes mere rigtig mad. Det betyder mad i hånden, mad i stykker, mad som hun selv kan sidde og spise og også mad som I hjælper hende med - udgangspunktet er familiemaden og mad med bid og smag.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos (det må godt være frugtmos fra glas), vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), kogte grøntsager, kogte pastaskruer eller lignende og må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.

Tilbydes en banan og en kop lun mælk og puttes til middagslur kl 13.30 som nu.

Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med fint revne æbler eller lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost, vand af kop

Aften 17.30-18: Udgangspunktet ...

Annonce

... er familiemaden - kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød i køkkenet, samt mælk af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30

Sen aften 22: Drømmeamning

Som du kan se af denne plan, så ligger de to amninger aften og sen aften - og det betyder at alle amninger i løbet af dagen er forsvundet. Du må godt i 3 dage, amme hende inden middagsluren, også for at din krop kan følge med, men herefter vil det være rigtig godt, hvis du fjerner denne amning og kun ammer aften og sen aften.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er vigtigt at du holder fast i at amning om dagen er slut - også selvom din datter søger brystet og bliver frustreret. Det er vigtigt at hun tilbydes rigtig mad og vand af kop som alternativer - læg mærke til at hun ikke tilbydes mælk af kop (kun om aftenen til sin godnatgrød). Det er lige nu ikke meningen at hun skal have mælk af kop, det er meningen at hendes mælkeindtag skal skæres ned, netop for at få plads i maven til mere rigtig mad.

I skal ud af den cirkel, hvor hun ikke spiser nok, fordi hun ammes og hvor hun ammes, fordi hun ikke spiser nok.. og det er her vigtigt at starte med at skrue amningerne ned, fjerne amninger og give hende alternativer i stedet.

Og det at hun skal undvære brystet betyder jo ikke at hun skal undvære nærhed, fysisk kontakt, trøst, hygge - hun kan stadig få masser af nærhed, omsorg og kærlighed, også selvom hun ikke ammes :)

Jeres datter vælger ikke selv brystet fra - det er en beslutning, som I er nødt til at tage for hende:)

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre og giver jer et lille kærligt skub til at få skruet antallet af amninger ned :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire