Mavekneb og søvnmangel

6. december 2013

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Mavekneb og søvnmangel

Kære Helen

Jeg er glad for din side, og også din bog om søvn som jeg har købt. Og nu håber jeg at du måske kan hjælpe os med den situation vi står i.

Min datter er en måned og en dag. Hun spiser godt, vokser fint og er selvfølgelig den smukkeste baby i byen.

Desværre har hun problemer med luft i maven. Det kommer til udtryk ved at hun ofte får nogle "anfald", hvor hun spænder op i hele kroppen, vrider sig, bliver sammenpresset og rød i ansigtet og knirker pruster eller stønner (nogle gange med få minutters mellemrum, nogle gange går der 20 minutter). Det bliver nogle gange til gråd og det er rigtig synd for hende. Vi har prøvet forskelligt for at hjælpe hende.

Det startede ca. ved 2-ugers alderen, så vi har haft mistanke til D-dråberne, men efter 5 dages pause fra dem så vi ingen forskel, så nu er vi startet igen. Jeg har også forsøgt at holde øje med hvad jeg spiser, og har udeladt chili, frugt, kål osv. men det hjælper ikke. Vi cykler med benene og massere maven. Nogle gange hjælper det hende af med en prut, men for det meste sker der ikke det vilde. Jeg giver hende også nogle gange sukkervand, og det virker lige når hun får det, men har ingen effekt på næste anfald. Ind imellem går der lang tid (fx 10 timer) uden afføring og så kommer der pludselig en ordentlig omgang. Men de fleste dage er afføringen regelmæssig.

Vi er lige begyndt at give hende biogaia dråber, og håber selvfølgelig at det gør en forskel. Men fra hvad jeg har hørt og læst mig til må vi nok bare leve med det fordi tarmene skal modnes. Og det kan vi også godt. Det der bekymrer mig mest er at det forstyrrer hendes søvn meget (og min søvn). "Anfaldene" vækker hende, specielt når hun er ved at falde i søvn - og når de ...

Annonce

... kommer med få minutters mellemrum er det jo ret umuligt at få søvn. Det betyder også at det er meget svært for mig at få søvn. (Hendes far og jeg bor ikke sammen, men han sover her et par gange om ugen, og så er det ham der ikke sover).

Hun sover dog næsten altid godt i barnevognen når den kører, så vi sørger får at hun får et par lange lurer i den. For det meste tager hun også et par lurer på min eller farens mave, eller i vores arme hvor vi kan vugge hende hver gang hun er ved at vække sig selv af et anfald (men det er jo lidt ressource-krævende, og som sagt bor vi ikke sammen, og jeg skal jo også have mad, på toilettet, sove osv når jeg er alene med hende - så jeg kan jo ikke vugge hende).

Ind til nu har vi altid kunne trøste hende. Men de sidste par dage har hun haft nogle meget lange grædeture. Jeg har en mistanke om at det er fordi hun bliver overtræt. Hvilket jo ikke så underligt. Men jeg er også lidt bange for at det er ved at udvikle sig til egentlig kolik. Det er i hvert fald frustrerende når man ikke kan trøste hende.

Dagene er selvfølgelig forskellige. Heldigvis er der også dage hvor hun har noget glad vågen-tid, 30-90 minutter, hvor hun smiler og kigger. Når hun sover ser hun også tit meget salig ud, så jeg tror sådan set hun har det fint, og regner ikke med at det er noget alvorligt.

Jeg vil selvfølgelig gerne have flere råd til hvad der kan hjælpe maven. Men jeg vil også bare gerne høre hvad jeg kan gøre for at hjælpe hende til at få ro. (Og selv få ro).

Bedste hilsner, Kristine

PS. Jeg låner en slyngevugge af en veninde, den har jeg store forhåbninger til. Hvor meget må hun ligge i den når hun kun er en måned? (hun vejedes 4160g da hun var 3 uger, tror hun ligger på 4300-4500g nu).

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger