Svar: Urolig baby - mæt nok ?
10. november 2013
Alder:
3 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Jeg kan godt forstå du bliver frustreret, når din dreng afviser både bryst og flaske og tilsyneladende er sulten... for mælk skal han jo have, og det er naturligt rigtig hårdt, hvis du er nødt til at amme ham hver anden time hele natten, for at sikre ham hans behov. Det kan du naturligvis ikke holde til særlig længe.
Du fortæller at han ofte bliver som flitsbue - han spænder i kroppen og skubber sig væk fra brystet. Når børn gør dette, så er det ofte fordi de føler sig presset til at spise - og det at han godt vil spise, når han ligger ned, kan faktisk tyde lidt på det samme. For når du sidder op og ammer, - uanset om du ammer i den traditionelle stilling eller i tvillingestillingen, så vil han ofte føle sig presset til brystet, fordi du naturligt ofte vil holde en hånd på hans hoved. Prøv derfor at lægge mærke til om du hvor du holder dine hænder.
Hvis du har tendens til at holde en hånd på hans baghoved, så skal du fjerne denne. Det er helt naturligt at han stadig kan have brug for hjælp til at holde/støtte sit hoved, men du skal her forsøge at holde hovedet helt nede ved nakken og ikke på baghovedet. Netop for at han ikke skal føle sig presset. Samtidig vil det være rigtig godt, hvis du kan lade hans hoved blive støttet af din arm eller en ammepude, når han først ligger ved brystet, så han slet ikke føler sig presset af dine hænder.
Når du ligger ned og ammer, så er han naturligt ikke presset af arme og hænder og vil måske derfor die... :)
Du kan, når du vil forsøge at supplere med en flaske, prøve at give ham flasken imens han er svøbt f.eks. i sin voksipose eller lignende, hvis han har en sådan. Eller du kan give ham flasken imens han ligger i sin lift/barnevogn/tremmeseng. Han må godt få mælken der, hvor du ønsker han skal falde i søvn - og igen kan det at få mælken uden at være i favn nogle gange hjælpe.
Det kan også være en idé at du prøver at have ham foran dig - så du sætter dig med benene bukket, fødderne støder fra på sofabordet og han sidder således støttet med ryggen op mod dine lår og ansigtet mod dig. Siddende sådan vil han måske kunne spise af en flaske.
Du kan også prøve at give ham lidt modermælkserstatning på en lille sprøjte (du kan købe 5 ml sprøjter på apoteket), trække lidt lun mme op i sprøjten og dryppe det ind i munden på ham. Så kan han smage at der er noget at komme efter og vil derefter så måske acceptere enten flaske eller brystet. Det kan nogle gange gøre at han vil tage fat og spise - netop fordi han er sulten og egentlig har behov for mælken, men lige nu ikke rigtig kan koncentrere sig og finde ud af at det er spisetid.
Og så kan du også prøve at give ham lidt mælk lige når han vågner, så han ikke når at blive for ked af det og for sulten. Du fortæller at han vågner og er glad, smiler hygger, han skiftes og så begynder han at vise tegn på sult og du prøver naturligt her at give ham mælk, som han så afviser. Jeg tænker at du i en periode skal prøve at give ham mælk med det samme han vågner og først derefter pludre, snakke, lege osv. og inden han så skal sove igen, så skifter du ham og tilbyder så igen bryst eller flaske, hvorefter han så puttes. Du må således godt lige nu prøve at give ham mælk af to omgange, hvor han ikke når at blive for vågen og ked af det, før han lægges til:)
Det er fint at du har forsøgt med en ny type modermælkserstatning, for de smager forskelligt og måske kan han bedre lide noget end noget andet ... Du skriver at du mistænker lidt at han har maveuro og der er netop kommet en ny erstatning fra Nestle - den hedder Nan Sensitive 1. Den indeholder mælkesyrebakterien Lactobacillus reuteri, som skulle have en lindrende effekt på koliksymptomer og måske det også vil gøre en forskel hos jer ...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske