Svar: Urolig baby - mæt nok ?

10. november 2013

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Jeg kan godt forstå du bliver frustreret, når din dreng afviser både bryst og flaske og tilsyneladende er sulten... for mælk skal han jo have, og det er naturligt rigtig hårdt, hvis du er nødt til at amme ham hver anden time hele natten, for at sikre ham hans behov. Det kan du naturligvis ikke holde til særlig længe.

Du fortæller at han ofte bliver som flitsbue - han spænder i kroppen og skubber sig væk fra brystet. Når børn gør dette, så er det ofte fordi de føler sig presset til at spise - og det at han godt vil spise, når han ligger ned, kan faktisk tyde lidt på det samme. For når du sidder op og ammer, - uanset om du ammer i den traditionelle stilling eller i tvillingestillingen, så vil han ofte føle sig presset til brystet, fordi du naturligt ofte vil holde en hånd på hans hoved. Prøv derfor at lægge mærke til om du hvor du holder dine hænder.

Hvis du har tendens til at holde en hånd på hans baghoved, så skal du fjerne denne. Det er helt naturligt at han stadig kan have brug for hjælp til at holde/støtte sit hoved, men du skal her forsøge at holde hovedet helt nede ved nakken og ikke på baghovedet. Netop for at han ikke skal føle sig presset. Samtidig vil det være rigtig godt, hvis du kan lade hans hoved blive støttet af din arm eller en ammepude, når han først ligger ved brystet, så han slet ikke føler sig presset af dine hænder.

Når du ligger ned og ammer, så er han naturligt ikke presset af arme og hænder og vil måske derfor die... :)

Du kan, når du vil forsøge at supplere med en flaske, prøve at give ham flasken imens han er svøbt f.eks. i sin voksipose eller lignende, hvis han har en sådan. Eller du kan give ham flasken imens han ligger i sin lift/barnevogn/tremmeseng. Han må godt få mælken der, hvor du ønsker han skal falde i søvn - og igen kan det at få mælken uden at være i favn nogle gange hjælpe.

Det kan ...

Annonce

... også være en idé at du prøver at have ham foran dig - så du sætter dig med benene bukket, fødderne støder fra på sofabordet og han sidder således støttet med ryggen op mod dine lår og ansigtet mod dig. Siddende sådan vil han måske kunne spise af en flaske.

Du kan også prøve at give ham lidt modermælkserstatning på en lille sprøjte (du kan købe 5 ml sprøjter på apoteket), trække lidt lun mme op i sprøjten og dryppe det ind i munden på ham. Så kan han smage at der er noget at komme efter og vil derefter så måske acceptere enten flaske eller brystet. Det kan nogle gange gøre at han vil tage fat og spise - netop fordi han er sulten og egentlig har behov for mælken, men lige nu ikke rigtig kan koncentrere sig og finde ud af at det er spisetid.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så kan du også prøve at give ham lidt mælk lige når han vågner, så han ikke når at blive for ked af det og for sulten. Du fortæller at han vågner og er glad, smiler hygger, han skiftes og så begynder han at vise tegn på sult og du prøver naturligt her at give ham mælk, som han så afviser. Jeg tænker at du i en periode skal prøve at give ham mælk med det samme han vågner og først derefter pludre, snakke, lege osv. og inden han så skal sove igen, så skifter du ham og tilbyder så igen bryst eller flaske, hvorefter han så puttes. Du må således godt lige nu prøve at give ham mælk af to omgange, hvor han ikke når at blive for vågen og ked af det, før han lægges til:)

Det er fint at du har forsøgt med en ny type modermælkserstatning, for de smager forskelligt og måske kan han bedre lide noget end noget andet ... Du skriver at du mistænker lidt at han har maveuro og der er netop kommet en ny erstatning fra Nestle - den hedder Nan Sensitive 1. Den indeholder mælkesyrebakterien Lactobacillus reuteri, som skulle have en lindrende effekt på koliksymptomer og måske det også vil gøre en forskel hos jer ...

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder