Brev:
Meget vred og ulykkelig dreng
11. november 2013
Alder:
3 år, 8 mdr.
Meget vred og ulykkelig dreng
Hej Helen
Endnu engang har jeg brug for hjælp og jeg føler mig i den grad desperat!!
Min søn har her på det sidste virket tiltagende ulykkelig og meget vred. Han er generelt i dårligt humør, gider ingenting, driller sin lillesøster på knap 29 måneder hele tiden. Hvis vi irettesætter ham stikker han af og gider ikke høre på os. Hvis vi går efter ham, fordi han skal høre efter, hvad vi vil sige, så prøver han igen at løbe fra os og tager jeg fat i ham, for på rolig vis at snakke med ham, så prøver han ihærdigt at slippe fra mig og siger: "jeg gider ikke" og hvis jeg så siger, at han skal høre på mig, så er hans respons én af følgende: "jeg vil bare ha' mit æsel/mejetærsker/hund/osv." eller "jeg gider ikke" igen. Det er meget tydeligt at han er indespændt vred og gal, men jeg er ikke sikker på hvorfor.
Han er også begyndt at gøre ting i trods. Han har gjort det før, men på en anden måde. Nu virker det som om, at han vil pointere, at han gør hvad der passer ham, selvom vi ikke vil ha' det og han godt ved det. Han kan også finde på i trods eller vrede, at sidde forkert på hans lille toiletbræt, så han tisser ud over kanten på brættet og får tis på sine bukser.
Han er også meget morsyg og bliver meget nemt ked af det. Det er som om, at han ikke kan kapere den mindste smule modgang. Han kan for eksempel gå helt i spåner, hvis han spilder mælk eller mad på sig, hvor vi jo bare tørrer ham og trøster ham. Han har jo ikke gjort noget galt, så jeg forstår ikke hans voldsomme reaktion.
Det går mig utrolig meget på, for det eneste jeg ønsker er, at mine børn har det godt. Jeg er selv et meget følsomt menneske og i øjeblikket påvirker hans humør og opførsel mig i en sådan grad, at jeg ofte bliver ked af det og generelt føler mig ked af det og utilstrækkelig som mor. For hvorfor kan jeg ikke nå ind til min dreng, som med stor tydelighed har brug for mig/os.
Jeg krammer og kysser dem meget (og har altid gjort det). Jeg fortæller dem også at jeg elsker dem, da det er noget de ikke skal være det mindste i tvivl om. Det er bare ikke tilstrækkeligt i øjeblikket. Vores søn er ellers en samvittighedsfuld dreng som ved rigtig/forkert og som normalt opfører sig som politimand overfor sin søster og andre. Desuden plejer han at være en glad og energisk dreng. Nu er han vred, ulykkelig og hyperaktiv. Så hans opførsel er slet ikke ham og det bekymrer mig i den grad!!
Det skal lige nævnes, at deres far arbejder meget. Han har fuldtidsjob, konsulentjob (som han indimellem bruger tid på om aftenen, når børnene er puttet) og så bruger han fritiden (i øjeblikket fulde weekender) på ejendomme andre steder, for at opbygge en virksomhed, som han drømmer om, at han kan komme til at leve af. Sidste nævnte arbejde er ikke altid og i alle weekender, men perioder på ca. 1-2 måneder 2 gange årligt indtil videre. Det betyder så også, at deres far i øjeblikket ikke er særlig meget hjemme og jeg kan mærke de savner ham, hvilket jeg også har sagt til ham. Jeg har bare også sagt det tidligere uden det ændrede noget.
Jeg har desperat brug for din hjælp, for mine børn skal have det godt og være glade.
Jeg ser frem til at høre fra dig og håber du kan komme med råd, som kan hjælpe min dreng, så han bliver sig selv igen!!
Betina