Meget vred og ulykkelig dreng

11. november 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Meget vred og ulykkelig dreng

Hej Helen

Endnu engang har jeg brug for hjælp og jeg føler mig i den grad desperat!!

Min søn har her på det sidste virket tiltagende ulykkelig og meget vred. Han er generelt i dårligt humør, gider ingenting, driller sin lillesøster på knap 29 måneder hele tiden. Hvis vi irettesætter ham stikker han af og gider ikke høre på os. Hvis vi går efter ham, fordi han skal høre efter, hvad vi vil sige, så prøver han igen at løbe fra os og tager jeg fat i ham, for på rolig vis at snakke med ham, så prøver han ihærdigt at slippe fra mig og siger: "jeg gider ikke" og hvis jeg så siger, at han skal høre på mig, så er hans respons én af følgende: "jeg vil bare ha' mit æsel/mejetærsker/hund/osv." eller "jeg gider ikke" igen. Det er meget tydeligt at han er indespændt vred og gal, men jeg er ikke sikker på hvorfor.

Han er også begyndt at gøre ting i trods. Han har gjort det før, men på en anden måde. Nu virker det som om, at han vil pointere, at han gør hvad der passer ham, selvom vi ikke vil ha' det og han godt ved det. Han kan også finde på i trods eller vrede, at sidde forkert på hans lille toiletbræt, så han tisser ud over kanten på brættet og får tis på sine bukser.

Han er også meget morsyg og bliver meget nemt ked af det. Det er som om, at han ikke kan kapere den mindste smule modgang. Han kan for eksempel gå helt i spåner, hvis han spilder mælk eller mad på sig, hvor vi jo bare tørrer ham og trøster ham. Han har jo ikke gjort noget galt, så jeg forstår ikke hans voldsomme reaktion.

Det går mig utrolig meget på, for det eneste jeg ønsker er, at mine børn har det godt. Jeg er selv et meget ...

Annonce

... følsomt menneske og i øjeblikket påvirker hans humør og opførsel mig i en sådan grad, at jeg ofte bliver ked af det og generelt føler mig ked af det og utilstrækkelig som mor. For hvorfor kan jeg ikke nå ind til min dreng, som med stor tydelighed har brug for mig/os.

Jeg krammer og kysser dem meget (og har altid gjort det). Jeg fortæller dem også at jeg elsker dem, da det er noget de ikke skal være det mindste i tvivl om. Det er bare ikke tilstrækkeligt i øjeblikket. Vores søn er ellers en samvittighedsfuld dreng som ved rigtig/forkert og som normalt opfører sig som politimand overfor sin søster og andre. Desuden plejer han at være en glad og energisk dreng. Nu er han vred, ulykkelig og hyperaktiv. Så hans opførsel er slet ikke ham og det bekymrer mig i den grad!!

Det skal lige nævnes, at deres far arbejder meget. Han har fuldtidsjob, konsulentjob (som han indimellem bruger tid på om aftenen, når børnene er puttet) og så bruger han fritiden (i øjeblikket fulde weekender) på ejendomme andre steder, for at opbygge en virksomhed, som han drømmer om, at han kan komme til at leve af. Sidste nævnte arbejde er ikke altid og i alle weekender, men perioder på ca. 1-2 måneder 2 gange årligt indtil videre. Det betyder så også, at deres far i øjeblikket ikke er særlig meget hjemme og jeg kan mærke de savner ham, hvilket jeg også har sagt til ham. Jeg har bare også sagt det tidligere uden det ændrede noget.

Jeg har desperat brug for din hjælp, for mine børn skal have det godt og være glade.

Jeg ser frem til at høre fra dig og håber du kan komme med råd, som kan hjælpe min dreng, så han bliver sig selv igen!!

Betina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.