Svar: Svært ved at koncentrere sig ved måltider
15. oktober 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng :)
Det lyde rigtig dejligt med lidt efterårsferie hos mormor og morfar og det vil være helt naturligt at jeres lille dreng ændrer lidt søvnvaner, når der sker en masse nyt omkring ham. Det er nye lyde, nye stemmer, nye dufte - bedsteforældrene holder ham, snakker med ham, pludrer, skifter osv. og det er naturligvis rigtig dejligt, men det kører ham også træt på en anden måde. Nogle børn vil derfor sove mere og "gå helt omkuld", hvor andre børn vil reagere med at blive mere grædende og urolige og tydeligt have svært ved at sove...
Det vil være rigtig godt, hvis du kan gå afsides med ham, når han skal ammes, så du hjælper ham med at koncentrere sig og så der ikke sker for meget omkring ham, som han skal undersøge, lægge mærke til osv. Du kan evt. lægge dig med ham og amme ham liggende i sengen - det appellerer ikke helt til snak på samme måde som siddende amning ofte gør. Det vil på samme måde være rigtig godt at du trækker gardinerne for, skaber lidt mørke i rummet osv. så din dreng fornemmer at det er sovetid og ikke tid til at snakke :)
Og når det er sagt, så skal du naturligvis også nyde at han nu begynder at slippe brystet og pludre med dig og den kommunikation I har sammen. Det er jo rigtig dejligt at han har overskud til at pludre, når det er spisetid og det er vigtigt at du reagerer på ham og hans lyst til kommunikation:)
Det kan være en god idé at amme ham af to omgange, så du starter med at lægge ham til og når han så slipper, pludrer og hellere vil snakke med dig, så tager du ham fra, pludre med ham, leger lidt med ham osv. herefter skifter du ham og så lægger du ham til igen lige før han så skal puttes. På den måde sikrer du at han stadig får mælk nok og samtidig også får pludret med dig :)
Det er rigtig fint hvis du ammer ca 6-7 gange i døgnet og hvis din dreng ikke vågner af sig selv, så er det en god idé at du vækker ham. Det er helt okay at han sover 5 timer, men det skal være om natten, hvor du også kan få sovet. Om dagen bør der ikke gå mere end 3-4 timer imellem amningerne, så synes jeg du skal tage ham op og lægge ham til. Det er vigtigt at han ikke springer måltider over med den alder han har. Når og hvis det er nødvendigt at vække ham, så skal du naturligvis gøre det nænsomt og kærligt, så han ikke bliver ked af det, men oplever det okay :)
Du skal naturligvis også holde øje med hans bleer. Det er vigtigt at han stadig har gode tunge tissebleer og hans urin må ikke være koncentreret, så skal han have en ekstra amning :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god ferie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske