Svar: Amning og nattesøvn - 1 uge gammel

20. maj 2013

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mor

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige :)

Har du haft besøg af sundhedsplejersken? Det vil være rigtig godt at hun ser, hvordan du ammer - altså hvordan din datter har fat på brystet, så du sikrer dig at hun dier rigtigt og med god teknik. Det vil også være rigtig godt at tjekke om hun har for kort tungebånd - hvis hendes tunge er hjerteformet i spidsen, når hun rækker tunge, så kan tungebåndet være for kort og det kan være nødvendigt at klippe det ... Det kan gøres af en øre-næse-hals-læge, hvis det er nødvendigt. Det kan sagtens være at hun dier super fint og der ingen problemer er der, men det er noget af det første man altid skal tjekke fungerer :)

Det tager tid at etablere en amning - ofte tager det omkring 3 uger, før din mælk har tilpasset sig din datters behov. I starten vil du ofte have lidt brystspændinger og det kan være svært for din datter at få helt fat i brystet - ligesom hun også naturligt vil blive meget træt og kan falde i søvn lidt for hurtigt når hun spiser. Derfor er det vigtigt at du hjælper hende med at spise godt ved brystet og holder hende igang.

På sygehuset, har du måske fået at vide, at du skulle amme hende fra begge bryster, så hun fik stimuleret begge sider. Det er rigtigt, men nu hvor din mælk er løbet til, er det vigtigt at du forsøger at amme fra et bryst af gangen. Det er sådan at din mælk består af flere dele, den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten, den næste del af mælken er hendes egentlige mad og tilsidst kommer fløden, som på sigt giver hende dobbelthager og elastikker på arme og ben ... Og det er vigtigt at din datter dier længe nok på et bryst, til at få alle mælkens dele med ud.

Da det er hårdt og krævende at die på et bryst, så vil hun ofte falde i søvn undervejs. For at holde hende vågen, vil det være rigtig godt at du klemmer hende i håndfladen, trykker hende under fødderne, masserer hende lidt i hovedbunden, når hun spiser hos dig. Så hun hjælpes til at die og ikke luller sig i søvn for hurtigt.

Det vil også være rigtig godt, hvis du ammer hende med forskellige ammestillinger. Du stimulerer dit bryst forskelligt alt efter hvordan hun lægges til og det er vigtigt at alle mælkekirtler ...

Annonce

... stimuleres og "tømmes" bedst muligt. Du kan derfor starte med at lægge hende til i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn med sin mave mod din mave, når hun har spist godt ved brystet der, så tager du hende op, lader hende bøvse, skifter hende evt. og så lægger du hende til samme bryst igen men bruger så tvillingestillingen. Det vil sige, hvor hun ligger med hovedet ved dit bryst og kroppen ud under din arm. På den måde får du fyldt hende lidt ekstra op med mælk. Om natten vil det være dejligt for jer begge, hvis du kan lære at ligge ned og amme.

Når du har ammet hende om dagen, så skal hun derefter puttes til søvn - du kan svøbe hende i dynen eller i et svøb og lægge hende fra dig ned i liften eller hvor du ønsker hun skal sove. Du må meget gerne svinge liften lidt og lulle hende i søvn på den måde :) Du må naturligvis også meget gerne vælge nogle gange at sidde med hende i din favn.

Det bedste sted hun kan sove er netop i din favn. Når hun er hos dig, så kan hun hører dit hjerte, din vejrtrækning, hun mærker din varme, dine bevægelser og det er alt sammen noget hun kender fra tiden i livmoderen. Derfor falder hun naturligt bedst til ro hos dig, fordi det er genkendeligt og genkendelighed er tryghed.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

At svøbe hende hjælper hende til fysisk ro og kan gøre at hun føler sig omsluttet, ligesom da hun lå i livmoderen, hvor hun heller ikke kunne bevæge sig frit, og ligesom når hun ligger i din favn. Det at være svøbt kan hjælpe hende til lettere at blive flyttet fra din favn og ned i liften, hvor du gerne vil have at hun skal sove.

Du skal ikke bekymre dig om "dårlige vaner", "forkælelse" eller andet du måske har hørt. Det eneste vigtige er at hun får mælk og lulles til ro - og hun må gerne falde i søvn med dit bryst i munden og derefter flyttes over, hvor hun skal sove. Ingen problemer i det - du skal lige nu gøre det, som virker og som giver ro:)

Jeg håber at dette hjælper lidt videre på vej og hvis ikke sundhedsplejersken har været forbi dig endnu, så ring og bed om et besøg - det vil være dejligt for jer lige at få jeres datter tjekket, vejet osv. så I har lidt ro omkring hende og ved at alt er okay:)

Rigtig meget held og lykke fortsat og glæder mig til at følge jer:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!