Brev:
Amning og nattesøvn - 1 uge gammel
20. maj 2013
Alder:
0 mdr.
Amning og nattesøvn - 1 uge gammel
Kære Helen,
Jeg er i den lykkelige situation, at jeg har fået mit første barn. En dejlig lille pige, som er knap 1 uge gammel.
På hospitalet gik alt fint - hun stortrivedes.
Efter vi kom hjem fra hospitalet er - de nok uundgåelige - bekymringer startet. Spiser hun for lidt/for meget - har hun ondt i maven osv.
Sagen er den, at hun er begyndt at græde en del, når hun er vågen. Vi forsøger at afdække hendes behov, men det handler tilsyneladende altid om sult/tørst. Hun falder i hvert fald først til ro, når hun bliver ammet.
Det har nu resulteret i, at vi ammer rigtigt ofte - i det seneste døgn op mod 1 gang i timen - også om natten. Oftest synker hun blot i de første minutter og resten af tiden (mellem 5 og 30 minutter ekstra), hygger hun bare med brystet i munden, hvorpå hun til sidst falder i søvn.
Hun sover godt og trygt i min favn, men lige så snart jeg ligger hende fra mig, vågner hun og det hele starter forfra; hun græder - vi forsøger at trøste på forskellige måder for til sidst at ende ved amning.
Vi har i dag startet op med sut for at se, om det kan give lidt tryghed og ro, men indtil videre har hun afvist.
Har du mon et godt råd til, hvordan vi skal gribe det an både i forhold til amning, trøst og nattesøvn?
Alle jeg kender har haft stille og rolige babyer, der ikke har grædt - så føler, at vi må gøre noget forkert, siden vores lille datter ofte er ked af det.
På forhånd mange tak for dit svar!
Mange hilsner
Mor