Glæde af at starte i vuggestue

20. maj 2013

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Glæde af at starte i vuggestue

Kære Helen

Jeg er så småt begyndt at overveje om min datter vil have glæde af at starte i vuggestue og vil gerne høre hvad din holdning er.

Vi var til en børnefødselsdag her i weekenden og at se hende med andre børn, var virkelig en øjenåbner for mig og jeg tror faktisk at hun ville have godt af det.

Jeg tror der var ca. 20 børn til stede mellem 1 og 7 år og der var ingen tvivl om at hun var top begejstret over selvskabet.

Lidt eksempler fra fødselsdagen, der gør at jeg tænker hun kunne have glæde af at starte:

På et tidspunkt tager hun fat i skulderen på en ca. 1-årig dreng der sidder på græsset, kigger ham dybt i øjnene og giver ham en lang fortælling. Drengen kigger noget befippet på hende og er temmelig tavs. Min datter giver op på at fortsætte samtalen og går væk. Efter et øjeblik vandrer hun resolut tilbage, lægger hånden på hans skulder og fortsætter fortællingen med intens øjenkontakt. Stadig ingen respons og min datter vandrer videre og møder en 2´årig dreng på hendes vej, der er så venlig at give hende et stykke af hans kage og lægger en arm om hendes skulder, hvorefter min datter kvitterer med at give ham et kram.

Senere, hvor hendes far har haft ”opsynspligten” spørger jeg hvor vores datter er henne og til min skræk og rædsel siger han at hun er i hoppeborgen. Min umiddelbare tanke er at det er alt for voldsomt for hende, men ...

Annonce

... kigger derover og hun hviner og griner og er jublende lykkelig i hoppeborgen med et selskab på 5-6 børn mellem 3 og 7 år!

Vi var til fødselsdagen i ca. 5 timer og hun var da henne ved os og lige få et kram i ny og næ, men opmærksomheden var helt sikkert rettet mod de andre børn 90% af tiden. Da vi tog hjem havde vi en meget træt pige, men virkede bestemt ikke til at være overstimuleret eller overvældet.

Hun har selvfølgelig ikke et niveau hvor hun kan lege sammen med andre børn endnu, men den fryd og glæde og nysgerrighed overfor de andre små størrelser var simpelthen fantastisk at se.
Hun er i øvrigt helt sikkert i en fase af hendes udvikling hvor der er meget fokus på det sociale. Hun kysser og krammer, aer, vinker, ”giver fem” og udforsker reaktioner konstant, er så småt begyndt at ”drille” og elsker f.eks at lege fangelege og gemmelege.

Lige pt. er situationen den, at hun går hjemme med en barnepige som hun er utroligt glad for og tryg ved, og både hendes far og jeg har fleksible arbejdstider, så vi har jo intet praktisk behov for at få hende passet hvilket jo også giver mulighed for at hun f.eks er i vuggestue 3 timer om dagen. Det er også tilladt i visse institutioner her at børnene har deres egen banepige med.

Så Helen hvad tænker du?

Er hun ”klar” til institution? (slet ikke, halv tid, hel tid og med eller uden barnepige?)

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder