Brev:
Glæde af at starte i vuggestue
20. maj 2013
Alder:
12 mdr.
Glæde af at starte i vuggestue
Kære Helen
Jeg er så småt begyndt at overveje om min datter vil have glæde af at starte i vuggestue og vil gerne høre hvad din holdning er.
Vi var til en børnefødselsdag her i weekenden og at se hende med andre børn, var virkelig en øjenåbner for mig og jeg tror faktisk at hun ville have godt af det.
Jeg tror der var ca. 20 børn til stede mellem 1 og 7 år og der var ingen tvivl om at hun var top begejstret over selvskabet.
Lidt eksempler fra fødselsdagen, der gør at jeg tænker hun kunne have glæde af at starte:
På et tidspunkt tager hun fat i skulderen på en ca. 1-årig dreng der sidder på græsset, kigger ham dybt i øjnene og giver ham en lang fortælling. Drengen kigger noget befippet på hende og er temmelig tavs. Min datter giver op på at fortsætte samtalen og går væk. Efter et øjeblik vandrer hun resolut tilbage, lægger hånden på hans skulder og fortsætter fortællingen med intens øjenkontakt. Stadig ingen respons og min datter vandrer videre og møder en 2´årig dreng på hendes vej, der er så venlig at give hende et stykke af hans kage og lægger en arm om hendes skulder, hvorefter min datter kvitterer med at give ham et kram.
Senere, hvor hendes far har haft ”opsynspligten” spørger jeg hvor vores datter er henne og til min skræk og rædsel siger han at hun er i hoppeborgen. Min umiddelbare tanke er at det er alt for voldsomt for hende, men kigger derover og hun hviner og griner og er jublende lykkelig i hoppeborgen med et selskab på 5-6 børn mellem 3 og 7 år!
Vi var til fødselsdagen i ca. 5 timer og hun var da henne ved os og lige få et kram i ny og næ, men opmærksomheden var helt sikkert rettet mod de andre børn 90% af tiden. Da vi tog hjem havde vi en meget træt pige, men virkede bestemt ikke til at være overstimuleret eller overvældet.
Hun har selvfølgelig ikke et niveau hvor hun kan lege sammen med andre børn endnu, men den fryd og glæde og nysgerrighed overfor de andre små størrelser var simpelthen fantastisk at se.
Hun er i øvrigt helt sikkert i en fase af hendes udvikling hvor der er meget fokus på det sociale. Hun kysser og krammer, aer, vinker, ”giver fem” og udforsker reaktioner konstant, er så småt begyndt at ”drille” og elsker f.eks at lege fangelege og gemmelege.
Lige pt. er situationen den, at hun går hjemme med en barnepige som hun er utroligt glad for og tryg ved, og både hendes far og jeg har fleksible arbejdstider, så vi har jo intet praktisk behov for at få hende passet hvilket jo også giver mulighed for at hun f.eks er i vuggestue 3 timer om dagen. Det er også tilladt i visse institutioner her at børnene har deres egen banepige med.
Så Helen hvad tænker du?
Er hun ”klar” til institution? (slet ikke, halv tid, hel tid og med eller uden barnepige?)
Hilsen