Svar: Nedtrapning af amning - 11 mdr.

15. maj 2013

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære AH

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig fint at du nu gerne vil trappe ud af amning og det er netop en rigtig god idé at trappe ud og ikke stoppe brat fra den ene dag til den anden. Det er også rigtig fint at jeres dreng får flaske, så vil denne naturligt kunne tage over i en periode, men på sigt, skal han naturligvis lære at drikke af en kop. Det anbefales at flaske trappes ud i 12-18 måneders alderen ...

Jeg vil anbefale dig at du i første omgang indfører en godnatgrød, som en del af hans putteritual. Det kan også være en banan du giver ham i stedet. Og så vil jeg anbefale at du flytter flasken til senere, så det er flaske og ikke længere bryst, han får når han puttes og skal overgive sig til søvnen om aftenen.

Det vil sige en rytme, hvor han får aftensmad kl 17.30-18, får godnatgrød eller banan sammen med vand eller mælk af kop kl ca 19 og så får han flaske kl 19.30, når han puttes til natten.

Amningen sen aften kl 23 vil jeg anbefale at du bibeholder lidt endnu og amningen tidlig morgen kl 04 skal du så forsøge at trappe helt ud af. Når han vågner og søger brystet tidlig morgen, så forsøg i første omgang at se om du med kærtegn, stillingsskift, en beroligende hånd osv. kan få ham videre i søvnen uden at han får bryst. Hvis han tydeligvis har brug for brystet, så giver du ham det, men prøv så at afkorte amningen ved at trække brystet til dig. Altså amme, men forsøge at lirke brystet ud af munden på han, så han kun trøstes og ikke fyldes med mælk. Ofte vil han protestere, når du trækker brystet til dig og så giver du ham det igen, men bliv ved med at trække det ud, så han tilsidst acceptere ikke at have brystet i munden.

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ...

Annonce

... ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Det kan altså ofte være nødvendigt at han stadig kommer over til dig og mærker dig og din nærhed og der så lærer at undvære brystet og når han kan det, så kan du berolige ham i hans seng og han behøver ikke længere komme over til dig for at sove videre tidlig morgen. Du skriver at brystet tidlig morgen ofte virker som dårlig vane og behov for at mærke at du er der og måske vil du opleve at han forholdsvist let lærer at sove uden brystet her og det er naturligvis kun dejligt :)

I skal naturligvis være opmærksomme på at han dagen igennem får væske nok og nu hvor det bliver varmere i vejret er det vigtigt at han tilbydes vand flere gange dagligt - både til sine måltider men også som tørstslukker ind i mellem. Det er rigtigt at mange børn i 1 års alderen begynder at spise mere selektivt og spiser mindre, og det er her stadig vigtigt at du giver ham mange små måltider dagen igennem og godnatgrød eller banan at sove på vil stadig være en god idé.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Stille og roligt skal amningen sen aften også trappes ned og i første omgang kan du nøjes med at amme fra et bryst i stedet for fra begge og putte ham derefter. Stille og roligt trappes amningen så ud, ved at afkorte amningen mere og mere.

Ved putningen om aftenen kan du så begynde at indføre godnathistorie, godnatsang og lignende og i stedet for bryst kan han begynde at få lidt lun mælk af en kop. Flasken indgår naturligt i hans putteritual sammen med bog, sang osv. og stille og roligt erstattes flasken så af mælk af kop - men det øvrige ritual er som det plejer at være. På den måde sker ændringerne gradvist og nye rutiner indføres :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor