Nedtrapning af amning - 11 mdr.

15. maj 2013

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Nedtrapning af amning - 11 mdr.

Kære Helen

Hvordan er det nu lige, at vi kommer væk fra amning?

Jeg har valgt at amme G, indtil han er 1 år, fordi jeg kunne huske fra storebror, at i forbindelse med dagplejestart var det rart at kunne mødes efter en lang dag med et lille ekstra ammemåltid, når vi kom hjem ca. kl. 16. Det har været en succes, men han søger det ikke længere nu, og jeg har erstattet måltidet med fast føde.

Han bliver dog stadig ammet om aftenen og natten, og det vil jeg gerne have stoppet. Af flere grunde. Dels fordi jeg gerne vil have ham til at sove igennem om natten, dels fordi han også får flaske med mme og derfor er begyndt at suge så kraftigt på mit bryst, at det faktisk kan gøre ondt.

Som det er nu, så ser dagsplanen sådan her ud:

Kl. 6.30 vågner.
Kl. 7 får morgenmad. Havregrød med frugtmos eller havregryn med mælk. Vand af kop.
Kl. 9 bolle og frugt. (hos dagplejemor)
Kl. 9.30 sover lur i ca. 45-60 minutter
Kl. 11 frokost. Rugbrødsmadder. Vand af kop.
Kl. 13.00 Flaske med 150 ml mme.
Kl. 13.30 Puttes til lur og sover 1-1,5 time.
Kl. 15. 00 får frugt.
Kl. 16.00/16.30 (afhængig af hvornår vi er hjemme) youghurt med havregryn eller ymer med ymerdrys samt frugt i hånden. Vand i kop.
Kl. 17.30/18 Aftensmad. Spiser det ...

Annonce

... samme som os, bare i mindre bidder. Vand af kop.
Kl. 19.00 Flaske med 150 ml mme.
Kl. 19.30 Putteritual inkl. amning. Han sover som regel hurtigt. Nogle gange falder han i søvn ved brystet, andre gange når han at spise færdig og kommer over i sin seng, hvor han så ”synger”, indtil han falder i søvn med sut i munden.
Kl. 23.00 Vågner og ammes på begge bryster.
Kl. 4.00 Vågner og ammes kort.

Skal jeg trække aftenflasken og se om han vil acceptere flasken i stedet for amningen ved putteritualet? Eller skal jeg arbejde på at fjerne natamningerne først?

Min fornemmelse er, at amningen kl. 4 er dårlig vane og han faktisk bare skal tjekke, om jeg er der. Amningen kl. 23 har han helt tydelig stadig brug for, men jeg har svært ved at se, hvordan jeg / dagplejemor kan fylde mere i ham i løbet af dagen. Sker der noget med brug for mindre mad omkring etårs-alderen og jeg derfor bare skal vente på ny fase eller hvad vil du foreslå?

Jeg ved ikke, om det har en betydning, men han startede dagpleje for en måned siden og er glad for det og hende. Han er desuden motorisk godt med – han gik da han var 9 måneder – og har derfor ikke nogle frustrationer i forhold til det lige nu. Sprogligt forstår han også mange ord nu.

Mange hilsner
AH

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet