Brev:
Nedtrapning af amning - 11 mdr.
15. maj 2013
Alder:
11 mdr.
Nedtrapning af amning - 11 mdr.
Kære Helen
Hvordan er det nu lige, at vi kommer væk fra amning?
Jeg har valgt at amme G, indtil han er 1 år, fordi jeg kunne huske fra storebror, at i forbindelse med dagplejestart var det rart at kunne mødes efter en lang dag med et lille ekstra ammemåltid, når vi kom hjem ca. kl. 16. Det har været en succes, men han søger det ikke længere nu, og jeg har erstattet måltidet med fast føde.
Han bliver dog stadig ammet om aftenen og natten, og det vil jeg gerne have stoppet. Af flere grunde. Dels fordi jeg gerne vil have ham til at sove igennem om natten, dels fordi han også får flaske med mme og derfor er begyndt at suge så kraftigt på mit bryst, at det faktisk kan gøre ondt.
Som det er nu, så ser dagsplanen sådan her ud:
Kl. 6.30 vågner.
Kl. 7 får morgenmad. Havregrød med frugtmos eller havregryn med mælk. Vand af kop.
Kl. 9 bolle og frugt. (hos dagplejemor)
Kl. 9.30 sover lur i ca. 45-60 minutter
Kl. 11 frokost. Rugbrødsmadder. Vand af kop.
Kl. 13.00 Flaske med 150 ml mme.
Kl. 13.30 Puttes til lur og sover 1-1,5 time.
Kl. 15. 00 får frugt.
Kl. 16.00/16.30 (afhængig af hvornår vi er hjemme) youghurt med havregryn eller ymer med ymerdrys samt frugt i hånden. Vand i kop.
Kl. 17.30/18 Aftensmad. Spiser det samme som os, bare i mindre bidder. Vand af kop.
Kl. 19.00 Flaske med 150 ml mme.
Kl. 19.30 Putteritual inkl. amning. Han sover som regel hurtigt. Nogle gange falder han i søvn ved brystet, andre gange når han at spise færdig og kommer over i sin seng, hvor han så ”synger”, indtil han falder i søvn med sut i munden.
Kl. 23.00 Vågner og ammes på begge bryster.
Kl. 4.00 Vågner og ammes kort.
Skal jeg trække aftenflasken og se om han vil acceptere flasken i stedet for amningen ved putteritualet? Eller skal jeg arbejde på at fjerne natamningerne først?
Min fornemmelse er, at amningen kl. 4 er dårlig vane og han faktisk bare skal tjekke, om jeg er der. Amningen kl. 23 har han helt tydelig stadig brug for, men jeg har svært ved at se, hvordan jeg / dagplejemor kan fylde mere i ham i løbet af dagen. Sker der noget med brug for mindre mad omkring etårs-alderen og jeg derfor bare skal vente på ny fase eller hvad vil du foreslå?
Jeg ved ikke, om det har en betydning, men han startede dagpleje for en måned siden og er glad for det og hende. Han er desuden motorisk godt med – han gik da han var 9 måneder – og har derfor ikke nogle frustrationer i forhold til det lige nu. Sprogligt forstår han også mange ord nu.
Mange hilsner
AH