Brev:
Vågner om natten og er træt men kan ikke sove igen
15. maj 2013
Alder:
15 mdr.
Vågner om natten og er træt men kan ikke sove igen
Hej Helen
Vores yngste søn vågner altid (med få undtagelser) mellem kl 24 og kl 1 og har meget svært ved at falde i søvn igen selv om han er meget træt!
Han er en sød glad dreng der spiser godt og ellers trives. Han får en middagslur på 2,5timer, hvor han ofte bliver vækket for ellers kan han ikke sove om aftenen.
Han spiser selv om aftenen (ca kl 18:30) og nogle gange får han en banan til dessert, så jeg er sikker på han er mæt! Når vi rejser os fra bordet (ca kl 19) begynder vi at gøre os klar til natten. Skifter ble, bliver vasket, får nattøj på og får børstet tænder. Og så går vi op og begynder vores putterutine: høre lidt klassisk stille musik, læser for den store (på 4), leget lidt stille, putter i seng og synger godnatsange. Drengene sover på samme værelse og det er de til syneladende begge glade for!
Den store lægger sig hurtigt til at sove mens den lille tit skal bruge lidt mere tid. Han skal lige have et par krammere, en tår vand, nusset fødder, og så bliver han stille og falder i søvn. Jeg prøver så vidt muligt at undgå at synge og røre ved ham når han er ved at falde i søvn (så er kl ca 20). Og så sover han fint til klokken er 24. Så vågner han og græder. Skal tit lige have et kram og så lægger han sig frivilligt ned og prøver at falde i søvn igen. Og han kan ligge helt stille i ti minutter og så rejser han sig pludselig op. Skal lige se om man er der, hvis man ikke er der græder han og hvis man er så lægger han sig ned igen... Og gentager efter fem-ti minutter. Og sådan kan det blive ved i et par timer! Han er trydeligvis meget træt men skal være sikker på at man er der! Han vil helst have man rør ved ham. Hvad kan vi gøre for at få ham til at sove igennem?
Han vågner igen mellem kl 5 og 6 og kommer over i min seng og får lidt morgen bryst og falder nogen gange i søvn igen og så står vi op kl 7 ca.
Nogle nætter (hvor vi har været meget trætte) er han kommet over til os i sengen og så har han for det meste sovet fint der.
I nat lagde jeg en madres ved siden af hans seng så jeg kunne ligge og holde ham i hånden mens han faldt i søvn. Ca en havl time. Og så sov han fint til lidt over 5, hvor han fik bryst.
Håber på et mirakelsvar ;-)
Med venlig hilsen
NilleMor