Vågner om natten og er træt men kan ikke sove igen

15. maj 2013

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Vågner om natten og er træt men kan ikke sove igen

Hej Helen

Vores yngste søn vågner altid (med få undtagelser) mellem kl 24 og kl 1 og har meget svært ved at falde i søvn igen selv om han er meget træt!

Han er en sød glad dreng der spiser godt og ellers trives. Han får en middagslur på 2,5timer, hvor han ofte bliver vækket for ellers kan han ikke sove om aftenen.
Han spiser selv om aftenen (ca kl 18:30) og nogle gange får han en banan til dessert, så jeg er sikker på han er mæt! Når vi rejser os fra bordet (ca kl 19) begynder vi at gøre os klar til natten. Skifter ble, bliver vasket, får nattøj på og får børstet tænder. Og så går vi op og begynder vores putterutine: høre lidt klassisk stille musik, læser for den store (på 4), leget lidt stille, putter i seng og synger godnatsange. Drengene sover på samme værelse og det er de til syneladende begge glade for!

Den store lægger sig hurtigt til at sove mens den lille tit skal bruge lidt mere tid. Han skal lige have et par krammere, en tår vand, nusset fødder, og så bliver han stille og falder i søvn. Jeg prøver så vidt muligt at undgå at synge og røre ved ham når han er ved at falde i søvn ...

Annonce

... (så er kl ca 20). Og så sover han fint til klokken er 24. Så vågner han og græder. Skal tit lige have et kram og så lægger han sig frivilligt ned og prøver at falde i søvn igen. Og han kan ligge helt stille i ti minutter og så rejser han sig pludselig op. Skal lige se om man er der, hvis man ikke er der græder han og hvis man er så lægger han sig ned igen... Og gentager efter fem-ti minutter. Og sådan kan det blive ved i et par timer! Han er trydeligvis meget træt men skal være sikker på at man er der! Han vil helst have man rør ved ham. Hvad kan vi gøre for at få ham til at sove igennem?

Han vågner igen mellem kl 5 og 6 og kommer over i min seng og får lidt morgen bryst og falder nogen gange i søvn igen og så står vi op kl 7 ca.
Nogle nætter (hvor vi har været meget trætte) er han kommet over til os i sengen og så har han for det meste sovet fint der.

I nat lagde jeg en madres ved siden af hans seng så jeg kunne ligge og holde ham i hånden mens han faldt i søvn. Ca en havl time. Og så sov han fint til lidt over 5, hvor han fik bryst.

Håber på et mirakelsvar ;-)

Med venlig hilsen
NilleMor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder