Svar: Ammestop
6. maj 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev :)
Det anbefales at børn får modermælk eller modermælkserstatning til de er et år og hvis du derfor med sikkerhed ved, at du ikke ønsker at amme efter 8 måneders alderen og du derfor nu allerede gerne vil trappe ned, så vil det være en rigtig god idé at I fortsat arbejder på at lære jeres dreng at tage imod en flaske.
Det kan være en god idé at forsøge med udmalket mælk, så smagen er noget han kender. Du kan også prøve med forskellige typer af modermælkserstatning, da de alle smager forskelligt. Du kan evt. prøve med lidt vælling, fordi han måske kan lide at det smager af lidt mere - vælling tæller også med i mælkeregnskabet.
Du kan også prøve med forskellige typer af flasker og flaskesutter, for at se om han bedre kan finde ud af at die af en type. Du kan prøve med flaskesutter i silikone eller naturgummi, du kan prøve at skifte mellem flade og runde modeller - hvis han bruger almindelig sut, vil det være en god idé at finde en flaskesut, som minder i formen om den sut, som han plejer at sutte på.
Og så vil det være en rigtig god idé at du fast prøver at give ham flaske f.eks. 2 gange dagligt, så han vænnes til dette. Det kunne f.eks. være inden middagslur og sen aften. Flasken kan han evt. tilbydes i sin barnevogn eller i sin tremmeseng, så han er ude af din favn og væk fra brystet, når han får den.
Antallet af amninger/flasker nedsættes naturligt i takt med at han bliver ældre. De fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med 6 flasker eller amninger i døgnet, når han bliver 7 måneder vil det være passende med 4 amninger/flasker og når han bliver 8-9 måneder, vil det være passende med 3 amninger eller flaske. I 10-12 måneders alderen vil det være fint at amme eller give flaske 2 gange dagligt. Det kan således ofte godt lade sig gøre at kombinere amning med at man starter på arbejde...
Vand kan ikke erstatte bryst - det er vigtigt at han får mælk. Han har brug for mælk til sine knogler og han vokser rigtig meget. Hvis du ikke ammer, skal han derfor have modermælkserstatning. Hvis han ikke får mælk nok, så får han ikke kalk nok og det vil gå ud over hans vækst. Og mælk udgør en meget stor del af hans indtag. Der skal også bruges både mælk og fedtstof i hans mad. Det er vigtigt at hans grød og mos bliver ekstra energiberiget med mælk og fedt. Han vil ikke kunne spise portioner, der er store nok til at dække hans egentlige behov for energi, derfor er det vigtigt at bruge mælk i madlavningen og også tilsætte fedtstof til hver portion.
Men mælk i maden er ikke nok til at dække hans behov for mælk - for det mælk han får via amning/flaske er også med til at sikre hans væskebehov som er naturligt stort. De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for ca 1000 ml væske i døgnet og denne mængde kan han ikke indtage uden at få flaske eller blive ammet.
Det vil være en rigtig god idé at du nu forsøger at skabe en rytme, hvor han får skemad, når han vågner sammen med vand af kop og så får han bryst eller flaske inden han skal sove igen. På den måde sikrer du ham både mad og mælk/væske nok. Du skal altså nu forsøge at ændre den rytme du lige nu har, hvor han ammes, får grød og ammes igen - det vil i sig selv naturligt også nedsætte antallet af amninger og på den måde arbejde i den rigtige retning for jer :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød vand af kop
Formiddag 9: Tilbydes lidt frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og/eller flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og tager måske en lille powernap her
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og/eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske, som gives mere eller mindre i søvne i tremmesengen.
Når du om dagen putter ham til formiddagslur så er det vigtigt at du nu prøver at flytte ham fra din favn og ned, hvor han skal sove, før han sover helt, så han lige registrerer at han ikke har bryst i munden.
Når du putter ham til middagslur, så må du som sagt gerne give ham flaske i barnevognen. Det vil sige at du skifter ham, putter ham i sovepose, dyne eller hvad han nu sover i og lægger ham i vognen og så giver du ham flasken imens han ligger der. Stå ved ham, læg hænderne på ham, tril ham lidt og lul ham i søvn på denne måde og prøv så at fjerne flasken lige inden han sover helt. Elever gerne hans hovedgærde lidt ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden.
Gør det gerne til en rutine at han skal sove middagslur i sin barnevogn de dage, hvor de kan lade sig gøre, så han stille og roligt vænner sig til at sove der :)
Om aftenen kan du lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen eller du kan give ham flaske imens han ligger ved siden af dig eller ligger i sin tremmeseng. Sen aften kan han få flaske i tremmesengen, uden at du behøver vække ham eller tage ham op - det kan i hvert fald være et forsøg værd :) Igen gælder at det er en god idé at han lige når at registrere, at han slipper flaske eller bryst før han sover helt, men lige nu lyder det som om at det vigtigste er at du lærer ham at tage imod flasken og at han føler tryghed ved dette :)
Når og hvis du vil stoppe med at amme, så er det en god idé at erstatte en amning af gangen med flaske, så hans søgning mod brystet bliver mindre og mindre. Det vil naturligt nedsætte din mælkemængde og sikre at du ikke får en brystbetændelse eller lignende ... Så hvis du lige nu ammer 6 gange, så vil det være fint at gå over til 5 amninger og 1 flaske, derefter 4 amninger og 2 flasker, 3 amninger og 3 flasker, 2 amninger og 4 flasker osv. så flaskerne naturligt tager mere og mere over og antallet af amninger nedsættes gradvist.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske