Brev:
Ammestop
6. maj 2013
Alder:
6 mdr.
Ammestop
Hej Helen
Vi har desværre ikke fået Oskar til at tage flaske, men jeg vil stadig gerne stoppe amning om et par måneder.
Oskar er en ret glad dreng på godt 9 kg. Han bliver puttet til natten mellem 19 og 20 og sover til mellem 5.20 og 8.30 med en enkelt vågen skifte-/ammeperiode på en lille time startende mellem 11.30 og 3.00. Han sover 2-3 gange i løbet af dagen ½-3 timer. Han bliver træt efter et par timer, men kan godt holdes vågen, hvis vi skal noget, eller hvis han alligevel snart skal puttes til natten. Når han vågner om morgenen ammes han, senere får han grød, og så ammes han inden han skal sove igen. Anden vågenperiode ammes han også to gange, anden gang inden han skal sove. Tredje vågenperiode ammes han, får grød/mos og ammes inden han skal sove. Hvis han har en sidste vågenperiode ammes han her mindst to gange.
Han spiser fint og får vand af kop til maden, men kan det erstatte bryst? Hvordan kan vi gøre?
Hvis nu jeg ingen ønsker havde, hvornår ville du så anbefale ammestop?
Han falder næsten altid i søvn ved brystet, hvis han ikke gør, falder han i søvn hos mig. Den vane kommer af, at han har gylpet meget. Han gylper stadig lidt, han virker dog mindre og mindre sart, men hvis han bare bliver lagt, ligger han og spræller, helt rød i hovedet og med store øjne, til han bliver taget op og kan falde til ro. Ind i mellem vågner han og skal bare op og bøvse, så han kan sove videre. Det er ikke altid han bøvser, det virker som om, maden bare skal falde på plads. Dette betydet, at vi ikke rigtig har fået gang i barnevognen. Hvordan kommer vi i gang med nye falde-i-søvn rutiner?
- Line