Svar: Stoppe natamning - 9 mdr.
4. marts 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeres datter har en alder lige nu, hvor hun naturligt ofte vil søge brystet ekstra om natten. Hun er i separationsfasen og det betyder at hun lige nu øver sig i at adskille sig fra dig, hun øver sig i at være mere og mere på afstand og bevæge sig mere rundt på egen hånd, - og for at kunne gøre dette, så skal hun også føle sig ekstra knyttet til. Man kan ikke separere sig, hvis ikke man kan knyttet til ... Derfor vil børn ofte netop i denne periode have tendens til at søge brystet ekstra, det giver dem ekstra nærhed og fysisk kontakt og forsikrer dem om at vi stadig er der.
Oven i dette har lillepigen så været syg, og har naturligt af den grund også behov for at søge brystet ekstra meget. Derfor er behovet for brystet blevet ekstra forstærket og naturligt svært at komme væk fra.
Det er dog rigtig godt at arbejde på at få dette ændret nu og der er især to ting du skal være opmærksom på:
1. Hun skal nu lære at falde i søvn uden at have brystet i munden og hun skal lære at sove uden brystet i munden om natten.
2. Hun skal have masser af rigtig mad hele dagen igennem og også drikke væske nok dag og aften.
Det vil være passsende med 3 amninger dagligt og mit forslag til umiddelbart være at de ligger inden middagslur, aften og sen aften. Efter midnat, skal hun således ikke have mælk, men starte dagen med grød om morgenen.
Det er vigtigt når du ammer hende, at du prøver at få hende fra din favn og dit bryst før hun falder i søvn. Det handler om søvnassociationer, som er ritualer vi har for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, beroligende ord som ”sshh-sshh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil man nemlig kunne komme ind i den problemstilling der ligger i at din datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende ... igen og igen. Din datter skal derfor nu lære at overgive sig til søvnen uden at have noget i munden.
Når man vil adskille amning og søvn, så gøres det ved at flytte barnet fra favn og ned hvor det skal sove på det rette tidspunkt. Det vil sige der, hvor hun ikke er spilvågen, men heller ikke dybt sovende. Altså der hvor hun lige misser med øjnene og registrerer hvor hun bliver lagt og så er i stand til at finde roen og overgive sig til søvnen, ofte med lidt vuggen, beroligende hænder eller ved at du om dagen f.eks. triller hende en tur i barnevognen.
Du kan også med fordel gøre det at du lægger dig og ammer hende i din seng, men trækker brystet til dig før hun falder helt i søvn og dermed lige registrerer at brystvorten er væk fra munden. I starten vil hun måske søge brystet igen, så giver du det igen, men trækker brystet til dig igen og igen, når hun atter er faldet til ro. I skal gerne nå derhen til hvor hun kan slippe brystet, smile til dig, trille rundt og falde i søvn og dermed overgive sig til søvnen uden brystet i munden :) Og ja, det er svært som du skriver, og du skal forsøge at gøre det mange gange, men det er fint at blive ved. Måske er det ekstra svært, fordi du har forsøgt længe at afkorte amningen og hun så naturligt kæmper for at holde fast. Det kan godt være nødvendigt at du i et par dage prøver at lade hende die sig i søvn og når hun atter er helt tryg ved at skulle sove, så kan du atter prøve at afkorte amningen mere og mere.
Og så er det jo det med maden - for det er en forudsætning for at kunne undvære brystet om natten, at hun får mad nok. Du skriver at hun spiser godt, men jeg vil alligevel lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud nu:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos (jerntilskud). Vand af kop.
Puttes til formiddagslur, sover måske kun 45 minutter og det er helt okay.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskeligt pålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas eller frost. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør og ost, tilbydes også en portion tykmælk eller lignende med revne æbler, rugbrødsdrys, frisk frugt, vand af kop.
Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også mos. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten. Badet må gerne ligge 1-1.5 time før putning.
Tilbydes godnatgrød som del af putteritualet, vand eller sødmælk af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Hvis hun ikke vågner af sig selv sen aften, men f.eks først søger brystet kl 01, så må du gerne vente med at amme hende til der.
Nogle gange hjælper det at lade far tager over om natten. Far og datter kan sove sammen og mor sove i et andet rum. Det vil sige at efter midnat, hvor hun er ammet godt og skal undvære mælk til næste morgen tidlig, så kan du sove et andet sted og amning dermed ikke muligt. Far kan give hende masser af nærhed og fysisk kontakt og kan nogle gange have lettere ved at berolige og betrygge hende, fordi han ikke dufter af mælk. Hvis hun ligger op af dig, så vil hun naturligt ikke kunne forstå hvorfor hun ikke kan die ...
Andre gange så dur far ikke, så er det nødt til at være mor og så må du tage en stram t-shirt på, så hun ikke selv kan søge brystet, når hun føler behov. Det er dig der styrer, hvornår hun kan ammes og hvornår hun ikke kan ...
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske