Svar: Ammestop - tvillinger på seks måneder

13. februar 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Sasja

Tak for dit brev :)

Som jeg læser dit brev, så vil begge børn gerne tage imod flaske og begge er blevet suppleret med flaske ved siden af amning. A foretrækker lige nu helt klart flasken, det er sværere med E, som nogle gange helst vil have brystet ...

Det er en fordel, hvis du kan trappe amningen stille og roligt ud, så du erstatter mere og mere med flaske. Når du gerne vil stoppe med at amme og overgå til at give flaske, så kan det være en god idé netop at erstatte en amning med flaske i stedet for at supplere med flasken. Det handler om at jo mindre hyppigt børnene lægges til brystet, jo mindre mælk vil du producere. Og jo mindre mælk du producerer, jo mere skal de arbejde ved brystet og jo mere vil de ofte foretrække flasken.

At trappe ud betyder således at hvis du f.eks. lige nu ammer 6 gange dagligt, så kan du amme 5 gange og give flaske 1 gang. Næste døgn ammer du så 4 gange og giver flaske 2 gange, derefter 3 amninger og 3 flasker, så 2 amninger og 4 flasker osv. Nogle gange kan du trappe ned dag for dag, andre gange er det en god idé at bibeholde f.eks. 2 amninger i et par dage, før du så trapper ned til en amning og til sidst så stopper helt. Det kommer helt an på hvordan dine bryster reagerer. Det er vigtigt at du får "tømt" dine bryster, så du ikke får en brystbetændelse, samtidig med at du ikke stimulerer til yderligere dannelse af mælk.

At trappe langsomt ud og gå gradvist over til mere og mere flaske vil ofte også være godt for dine børns mave-og tarmsystem. De vil vænnes gradvist til modermælkserstatningen og vil bedre kunne nedbryde denne.

Da dine børn ikke dier ens og jeres dreng har lettere ved at acceptere flaske, så vil han måske gå hurtigere over til flaske og din datter vil så være den sidste til at slippe brystet helt. Hvis du lige nu ammer børnene fra hvert sit bryst, så kan det godt være at du en overgang, hvor din dreng stopper helt, skal lade din datter die fra begge bryster, for at få dem tømt. Igen er du nødt til at prøve at vurdere situationen.

Det kan også være at du skal bibeholde amningen om natten f.eks. tidlig morgen, hvor de begge kan die hos dig. De hjælpes til at sove videre, du slipper for at skulle i køkkenet og lave flaske og du får samtidig tømt dine bryster lidt fra morgenstunden, så du ikke starter dagen med voldsomme brystspændinger ...

Jeg tænker at hvis E ikke vil tage flaske, ...

Annonce

... så må du naturligvis amme hende og ikke nægte hende brystet. Bare det at kun et barn dier vil naturligt nedsætte din mælkemængde og stille og roligt vil hun så også kunne trappes ud. Du kan altså hos jer godt være nødt til at gøre det lidt forskelligt alt efter A´s og E´s behov.

Med hensyn til antal flasker og rytme for dagen med skemad osv. så vil det være en rigtig god idé at du forsøger at arbejde på en rytme, hvor børnene får skemad og vand af kop, når de vågner af en lur og så får flaske (eller bryst) inden de skal sove næste lur. Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes (eller flaske) og sover videre.

Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød, vand af kop.

Formiddag 9: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.

Flaske eller ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30

Frokost 11.30: Grød eller grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.

Flaske eller ammes og puttes til middagslur ca kl. 13

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Flaske eller ammes og sover ofte en lille powernap

Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Flaske eller ammes og puttes til natten ca 19.30-20. Tidspunktet varierer efter hvorvidt de har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen og hvor sent de sover.

Sen aften 23-24: Flaske eller ammes og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor de så får mælk igen.

Der indgår mange små måltider i løbet af dagen og det er netop vigtigt med små mængder - det er således bedre at give dem ½-¾ dl. grød eller mos, vand af kop og så give mælk inden de skal sove. End at give dem 1-1 ½ dl. grød eller mos og de så afviser at få mælken. Det er vigtigt at give plads i maven til begge dele, netop for at deres behov dækkes hele dagen og aftenen igennem og de således kan undvære det om natten.

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides igennem måned for måned, fra skemad til familiemad. Du kan også slå alle fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad de må få og hvordan det skal gives :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder