Brev:
Sover for meget om dagen?
13. februar 2013
Alder:
12 mdr.
Sover for meget om dagen?
Hej Helen.
Vores "lille" pige er snart et år. Hun har nu været i vuggestue halvanden måned, og det går rigtig fint. Vi kan tydeligt mærke en udvikling hos hende, især socialt. Hun er glad, spiser godt, går allerede rigtig fint rundt alene, og er begyndt at sige små ord...
Men vi har lidt svært ved hendes søvnrutine og behov...
Hun bliver vækket lidt i seks hver morgen, da vi skal tidligt afsted på job. Derefter har far og hende en god og rolig morgenrutine med morgenmad, tandbørstning og pakker taske sammen, inden de cykler afsted.
Hun havde så en periode i vuggestuen, hvor hun sov fra 8-10 og igen 12-14, og det var fint.
Men nu sover hun 8-11.30 og igen fra 14-15.30, og det er lidt meget...eller er det? Vores problem er, at vi ikke kan få hende i seng om aftenen. Hun bliver lagt lidt over syv, men tumler og fjoller rundt i sin seng indtil kl. 20/20.30, før hun overgiver sig...
Hun sover egentlig fint om natten. Vi er lige oppe et par gange for at give en sut, men ellers sover hun igennem.
Tænker lidt, at hun sover for længe i vuggestuen, og derfor er svær at få i seng om aftenen. Men i og med, at hun falder så sent i søvn, så er hun det mere træt om morgenen, hvilket gør, at hun tager en lang formiddagslur. Og fordi hun vågner så sent fra formiddagsluren, sover hun "for sent" til eftermiddag....
Men hvordan får vi vendt den søvnrytme? Og bør vi? Sover hun for meget? Pædagogerne er imod, at man vækker børn, og vi har også læst, at små skal sove når de kan og vil... men vi synes bare ikke det fungerer som hun sover nu, synes det er en dårlig rytme....
Hilsen Winnie